Kemisk analys
Tänk vad du har lärt dig om kemisk analys både i studieguiden och läroboken och fundera på vilka analyser du utför i vardagen och hur dessa kan göras mer noggrant.
a) Välj ut en kvalitativ analys eller en kvantitativ analys som du utför i din vardag eller någon gång har utfört. Beskriv hur den går till och vad denna analys innebär.
b) Tänk nu ut en analys, som går att göra mer noggrant i ett laboratorium. Förklara utförligt hur denna går till. Det kan vara antingen en kvantitativ eller kvalitativ metod. Här behöver du söka fakta i minst 2 källor och jämföra dessa.
c) Ange källor och källkritik till dina svar. Källkritik innebär att du ska ange varför dina källor är trovärdiga. Se rapportmallen för mer info kring detta.
Svar:
a) jag vet inte riktigt vad dem syftar på, känns inte riktigt som att man utför några sådana analyser i vardagen. Men min första tanke var att man kanske avgör vilket äpple som är godast baserat på deras ph-värde. Jag personligen gillar syrliga äpplen så min kvantitativa analys skulle kanske då vara att finna det äpple med högst ph-värde i fruktskålen.
b) En analys som går att göra i ett laboratorium kan väll egentligen vara alla typer av analyser så kan väl bara ta vilken labb som helst och avgöra om den är en kvalitativ analys eller en kvantitativ analys
c)Den här känns ganska uppenbar
Har jag tolkat uppgiften rätt tror ni? Hur skulle ni utforma svaren annorlunda??
tacksam för svar :)
Jag tycker att det ser bra ut! På b) skulle du kunna föreslå titrering som en mer precis metod för att bestämma/kvantifiera syrahalten i äpplet.
Däremot - om du gillar syrliga äpplen vill du väl ha det som har lägst pH-värde?
Teraeagle skrev:Jag tycker att det ser bra ut! På b) skulle du kunna föreslå titrering som en mer precis metod för att bestämma/kvantifiera syrahalten i äpplet.
Däremot - om du gillar syrliga äpplen vill du väl ha det som har lägst pH-värde?
Hoppsan jo lägre ska det ju vara såklart, tackar så mycket för responsen