5 svar
46 visningar
ellomoden 21
Postad: 26 nov 2022 15:06

Kemi vad får man repa på och inte av molekylmodellerna

Frågan är vad kan du få reda på av att studera de tre modellerna och vad kan du inte få reda på?

jag har svarat och fått godkänt på vad man kan få reda på men behövde utveckla vad som inte kan fås reda på och över lag ha mer källor, vet någon en bra källa på detta? eller något som kan läggas till i mitt svar?

Mitt svar:

Det går inte att se egenskaper hos ämnet så som kokpunkt, hur det påverkar hälsan, om det är lättantändligt, mm.

Det går heller inte att se att molekylen är en syra.

mag1 9482
Postad: 27 nov 2022 10:01

Det finns en hel del information i de tre bilderna.

Om du får en sådan uppgift har ni nog gått igenom/arbetat med dipoler, och laddningsförskjutningar, vilket syns i bilden.

Visar varje del en bilden en molekyl? Kan du se om atomerna binder till varandra? Och, hur ser du vilken typ av bindning, där det finns en bindning mellan atomerna?

De utritade cirklarna till höger, måste ju betyda(illustrera något, med vad är det?

ellomoden 21
Postad: 27 nov 2022 18:42

Jag har ju hittat en massa saker man kan se så som vad det är för intramolekylära bindningar och vad det kommer finnas för intermolekylära bindningar, att den är en dipol mm.

men min fråga är vad jag inte får reda på om den?

mag1 9482
Postad: 27 nov 2022 20:59

Det finns massvis med kemiska egenskaper, som en molekyl kan ha. Allt ifrån molmassan, aggregationstillstånd till bindningstyper, och därmed om/hur enkelt molekylen kan tänka sig att reagera, eller för den delen splittras. Ett sätt att hitta "vad man inte får reda på" är uteslutningsmetoden, d.v.s. att du samlar kemiska egenskaper, och kollar om dessa går att se för HCl i de bilder du har.

ellomoden 21
Postad: 27 nov 2022 21:03

jag har med att man inte kan se ämnets egenskaper i mitt svar redan, så menar du att jag ska skriva upp alla egenskaper jag kan komma på? eller formulera om mitt svar?

mag1 9482
Postad: 27 nov 2022 22:17 Redigerad: 27 nov 2022 22:17

Svaret är det inget fel på, men du verkade vara ute efter ytterligare saker som inte gick att se. Det var det som jag utgick ifrån när jag svarade. För ett färdigt svar på en sådan fråga blir svår att hitta (frånsett vad din lärare redan kanske klurat ut). Frågan är gjord lite så att den får er elever att fundera kring modellernas information, i relation till andra kemiska egenskaper som ett ämne kan ha.

Antingen kan du försöka klura ut var som inte kan ses. Eller så kan du fundera över vad som kan ses, och sedan lite utanför detta, och på så vis kanske hitta ytterligare saker som inte kan ses från modellerna.

Svara
Close