10 svar
389 visningar
spoonbear behöver inte mer hjälp
spoonbear 36 – Fd. Medlem
Postad: 19 sep 2018 08:57

Kaströrelse

Hej! Jag har en fråga Som jag inte förstår hur den har blivit löst. Frågan lyder såhär: 

En spelare står 6.0m från nätet. Han slår till en boll (oskruvat) från 2,60m höjd och med en hastighet av 40.0 m/s och med en vinkel på 14 grader riktad snett nedåt. Nätets höjd är 0.92m. Kommer bollen över nätet? 

 

Jag har förstått att jag ska räkna ut hastigheten i x-led och sedan y-led. Jag räknar sedan ut tiden genom att dela sträcka/vx. Dock förstår jag inte hur i lösningarna här de kommer fram till 1,61 och varför man tar bort sin alpha. Kan nån snälla förklara det steget? 

 

spoonbear 36 – Fd. Medlem
Postad: 19 sep 2018 09:02

Jag förstår inte heller varför de väljer vy som begynnelsehastigheten,

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 19 sep 2018 09:27

Hastigheten i y-led kan delas upp i två delar: Dels en konstant komponent som kommer från att bollen rör sig neråt redan från början (denna komponent är v0sinα=40,0·sin(-14°)=-9,68m/sv_0 \sin\alpha=40,0\cdot\sin(-14^\circ)=-9,68m/s och dels en accelererande rörelse som beror på gravitationen.

Hastigheten v0v_0 är ju riktad mest framåt och bara lite neråt, så det är bara en liten del av den som bidrar till hastigheten neråt.

spoonbear 36 – Fd. Medlem
Postad: 19 sep 2018 09:39

Ja det förstår jag men i formeln så använder man begynnelsehastight, varför använder de vy och varför tar de sin alpha och adderar istället för att subtrahera. 

Bubo 7418
Postad: 19 sep 2018 09:55

Man kan betrakta varje komposant för sig. Rörelsen i x-led påverkar inte rörelsen i y-led.

Vid början är vy lika med v0 gånger sin(alpha).

spoonbear 36 – Fd. Medlem
Postad: 19 sep 2018 10:03
Bubo skrev:

Man kan betrakta varje komposant för sig. Rörelsen i x-led påverkar inte rörelsen i y-led.

Vid början är vy lika med v0 gånger sin(alpha).

 Jaha okej nu ser jag det! Så man ersätter det bara okej tack! Men det enda jag inte förstår nu är bara varför man adderar när formeln är att man ska subtrahera? 

Bubo 7418
Postad: 19 sep 2018 10:08

Ofta kastar man uppåt, den här serven går neråt.

Laguna Online 30711
Postad: 19 sep 2018 11:11

De slarvar med tecknen lite i allmänhet, tycker jag, och speciellt i formeln med talen, där tecknen verkar ha fallit bort helt och hållet. Det borde stå ungefär -9,68*0,155 - 9,82*0,155*0,155/2 = -1,618, som dessutom borde avrundas till -1,62.

 

Intressant att man använder värdet 9,82 för g. Det kanske man gör allmänt i Sverige nu? Jag lärde mig 9,81 ("normalaccelerationen" i Paris) men tydligen är det närmare 9,82 i Sverige.

Taylor 680
Postad: 19 sep 2018 11:14 Redigerad: 19 sep 2018 11:18

Så är det. 9.82 brukar användas i Sverige, 9.81 i södra Europa. Tyngdacceleration (gravitationsacceleration) är ju ingen konstant.

Laguna Online 30711
Postad: 25 sep 2018 16:27

När jag läser det här igen ser jag att det inte framgår var jag lärde mig värdet 9,81. Det var i gymnasiet i Sverige. Eventuellt använde vi t.o.m. g = 9,80665 som är (det konstanta) standardvärdet. Så det jag funderade över var egentligen när man började använda det lokala värdet i skolorna i Sverige.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 25 sep 2018 18:08

När jag läste kemiteknik på Chalmers i mitten av 1980-talet hade vi ett formelblad där man hade olika värden på g i Stockholm, Göteborg, Lund och kanske några städer till (fast vi använde sällan så många decimaler att det gjorde någon skillnad).

Svara
Close