kaströrelse
Jag kom inte på vad rätt svar är för att min lärare säger att de åker ner samtidigt men den som skjuts rakt fram har ju en kraft, eller?
Frågan är: Två jägare står vid ett jakttorn. Den ena skjuter ett skott rakt framåt. Den andra släpper en gevärskula rakt ner. Vilken kula kommer fortast till marken?
Tänk på att kraft är en vektor, dvs har ett belopp och en riktning. Tänk då ocskå på vilken kraft som är riktad ner mot marken.
Tänk på de rörelserna i x-led och y-led var för sig
x-led:
Kulan som skjuts iväg rakt fram rör sig snabbt i x-led.
Kulan som släpps har hastigheten 0 (noll) i x-led.
I x-led är det alltså stor skillnad på hastigheterna men rörelsen i x-led spelar ju ingen roll för hur snabbt kulan träffar marken.
y-led:
Hur rör sig respektive kula i y-led? Det som gör att kulorna landar på marken är tyngdkraften.
Kulan som släpps börjar med hastigheten 0 i y-led.
Hur är det med kulan som skjuts iväg rakt fram, vad är dess hastighet i y-led?
Jag fattar fortfarande inte och jag har prov på det nästa vecka... jag kanske är lite trög i huvudet men det är väl inte mitt fel om det är för de som är ett år äldre
Programmeraren skrev:Tänk på de rörelserna i x-led och y-led var för sig
x-led:
Kulan som skjuts iväg rakt fram rör sig snabbt i x-led.
Kulan som släpps har hastigheten 0 (noll) i x-led.
I x-led är det alltså stor skillnad på hastigheterna men rörelsen i x-led spelar ju ingen roll för hur snabbt kulan träffar marken.y-led:
Hur rör sig respektive kula i y-led? Det som gör att kulorna landar på marken är tyngdkraften.
Kulan som släpps börjar med hastigheten 0 i y-led.
Hur är det med kulan som skjuts iväg rakt fram, vad är dess hastighet i y-led?
Prova med att titta på de här filmerna:
https://www.youtube.com/watch?v=GLwSErKFCQk
https://www.youtube.com/watch?v=WEPd1UqJygc
Stektchoklad skrev:Jag kom inte på vad rätt svar är för att min lärare säger att de åker ner samtidigt men den som skjuts rakt fram har ju en kraft, eller?
Det är en mycket vanlig uppfattning men det stämmer inte att en kula i rörelse "har en kraft".
Ofta rår en hel mekanikkurs (även på universitetsnivå) inte på sådana föreställningar. Det är ett känt problem i undervisningen.