3 svar
271 visningar
axwell 25
Postad: 25 jan 2022 15:04

Kaströrelse

Jag har svårt att förstå om det finns några "villkor" för sneda kast. Alltså som att i ett horisontellt kast där v0y = 0.

Samt när man ska använda formlerna för likformig accelererad rörelse eller när man ska använda formlerna för just kaströrelse . För i både x och y-led är väl accelerationen konstant? 0 i x-led och -g i y-led.

Jag känner mig riktigt förvirrad.

Programmeraren 3388
Postad: 25 jan 2022 15:13 Redigerad: 25 jan 2022 15:17

I fysik2  brukar hastigheten i x-led vara konstant (dvs ingen acceleration i x-led).

Prova med att läsa här: https://fysikguiden.se/kastrorelse/

Den här simuleringen kan hjälpa till: https://phet.colorado.edu/sims/html/projectile-motion/latest/projectile-motion_en.html

axwell 25
Postad: 25 jan 2022 15:26 Redigerad: 25 jan 2022 15:34

Yes, det gjorde inte mig mycket klokare men t.ex.

En kulstötare får till en stöt på 14.52m. En filmanalys visar att kulan släpptes 2.3 m ovanför marken med en kastvinkel på 38 grader. Beräkna kulans fart då den lämnade handen.

Vx=V0 * cos38

Vy=V0 * sin38 -gt

Accelerationen i y-led är -g

Hur ska jag sedan gå vidare. Det känns som att jag har två okända variabler hur jag än vrider och vänder på det hela.

Programmeraren 3388
Postad: 25 jan 2022 15:41

De vanliga formlerna kan användas i respektive led. Dvs
s=s0+v0*t+at^2/2
v=v0+at

I y-led:
vy0: utgångshastigheten i y-led
y0: utgångspositionen i y-led

y=y0+v0y*t-gt^2/2
vy=vy0-gt

När kulan slår i marken är y=0

I x-led (ingen acceleration och ingen med x0=0):
x=vx0*t

Svara
Close