7 svar
935 visningar
valle2 behöver inte mer hjälp
valle2 102 – Fd. Medlem
Postad: 27 okt 2017 13:18

Kastparabel

Uppgift: Kasta bollen från en gibe nivå i en parabel så den efter luftfärd kommer tillbaks till samma nivå.

 

Mät kastlängd och tid från utkast till nedslag. Beräkna hastighet i x-led.

Svar: Kastlängd: 1,90 m

Tid: 0,53 s

Beräkning av hastighet i x-led:

xt =vx1,900,53= 3,58 m/s

 

Beräkna starthastigheten och den vinkel med vilken bollen startar relativt startnivå:

Nu har jag svårt med den här uppgiften,

jag har tänkt att man kan räkna ut genom den här formeln v = v0 + at och gör om formeln till

v0 = v + at?

Teraeagle 20873 – Moderator
Postad: 27 okt 2017 13:41 Redigerad: 27 okt 2017 13:42

Så kan du göra, men det blir snarare att v0=v-at. Det är bäst att använda formeln i högsta punkten i y-led eftersom du då känner till att v=0 och att a=-9,82 m/s^2. Tiden t motsvaras av halva tiden det tog för bollen att landa (högsta punkten nås efter halva tiden).

Notera att det då ger dig starthastigheten i y-led och inte den totala utgångshastigheten.

valle2 102 – Fd. Medlem
Postad: 29 okt 2017 14:26
Teraeagle skrev :

Så kan du göra, men det blir snarare att v0=v-at. Det är bäst att använda formeln i högsta punkten i y-led eftersom du då känner till att v=0 och att a=-9,82 m/s^2. Tiden t motsvaras av halva tiden det tog för bollen att landa (högsta punkten nås efter halva tiden).

Notera att det då ger dig starthastigheten i y-led och inte den totala utgångshastigheten.

Tack för hjälpen! Jag har då formeln vy = v0 ×sin a - gt

Där v0 = 0  vilket blir då vy = -gt ?

Teraeagle 20873 – Moderator
Postad: 29 okt 2017 14:34 Redigerad: 29 okt 2017 14:37

Nästan. Du har att vy=0 v_y = 0 medan det är v0 v_0 som ska bestämmas. Kastvinkeln α \alpha kan du bestämma med sambandet vx=v0·cosα v_x=v_0 \cdot cos \alpha . Du har nu två ekvationer med två obekanta. Kan du lösa ekvationssystemet?

En annan metod är att använda sig av formeln

vy=v0y-gt v_y=v_{0y}-gt

och sedan utnyttja Pythagoras sats

v0=v0x2+v0y2=vx2+v0y2

valle2 102 – Fd. Medlem
Postad: 29 okt 2017 14:47
Teraeagle skrev :

Nästan. Du har att vy=0 v_y = 0 medan det är v0 v_0 som ska bestämmas. Kastvinkeln α \alpha kan du bestämma med sambandet vx=v0·cosα v_x=v_0 \cdot cos \alpha . Du har nu två ekvationer med två obekanta. Kan du lösa ekvationssystemet?

En annan metod är att använda sig av formeln

vy=v0y-gt v_y=v_{0y}-gt

och sedan utnyttja Pythagoras sats

v0=v0x2+v0y2=vx2+v0y2

Om jag skulle använda mig av den andra metoden:

 vy = 0 Därför kommer det blir:0 = v0y - gt 0 = v0y - 9,82 ×0,53s29,82 ×-0,53s2 = v0y ?

Teraeagle 20873 – Moderator
Postad: 29 okt 2017 14:51

Det är nästan rätt, men minustecknet i vänsterledet på sista raden försvinner när du löser ut v0y v_{0y} .

(Tips: använd gärna knappen "+ Svara" längst ner på sidan istället för "Citera" när du ska posta ett inlägg. Då slipper mitt inlägg upprepas och tråden blir inte lika stökig.)

valle2 102 – Fd. Medlem
Postad: 29 okt 2017 14:54

Det vill säga så att det blir ett positivt svar istället för negativt? 

Oj, hade glömt knappen, tack!

Teraeagle 20873 – Moderator
Postad: 29 okt 2017 15:00

Precis. Vi har definierat positiv riktning som uppåt (accelerationen är riktad nedåt och har ett negativt värde), så hastigheten ska vara större än 0. Du kommer också att få ett positivt svar, men har bara glömt att ändra tecken mellan näst sista och sista raden.

Svara
Close