4 svar
65 visningar
Aysa 1414 – Avstängd
Postad: 25 nov 2017 13:23

Kan du hjälpa mig om du är lärare på grundskolan

Kommer jag förlora poängen på provet(inte NP)

Om jag gör så 

3x+3=12

3x=9

X=3

Istallet för 

3x+3=12

3x+3-3=12-3

3x=9

3x/3=9/3

X=3

Tacksam för hjälp 

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 25 nov 2017 13:36

Om du gick på gymnasiet skulle den första redovisningen vara tillräcklig, möjligen skulle jag anmärka på att du kallar variabeln x ibland och X ibland.

Aysa 1414 – Avstängd
Postad: 25 nov 2017 13:56
Smaragdalena skrev :

Om du gick på gymnasiet skulle den första redovisningen vara tillräcklig, möjligen skulle jag anmärka på att du kallar variabeln x ibland och X ibland.

Nej det samma sak, men fel på keyboard... Jag går åk9 o problemet är att jag lärt mig inte I sverige så jag brukade göra med 1a method I mitt land men om jag försökar andra method det blir fel alltid så jag undrar om det kommer att bli minus ➖ poäng eller??? 

jonis10 1919
Postad: 25 nov 2017 14:31

Hej

Jag är ingen lärare som du frågar efter i rubriken. Men min erfarenhet från 9an, så skulle du inte få något minus poäng för att du använder den första metoden.

Hmm om det blir fel så måste du göra slarvfel. För hur tänker du när löser den med första metoden? Det är samma tal och tänk, men att andra skriver du bara ut alla operationer du utför.

Albiki 5096 – Fd. Medlem
Postad: 25 nov 2017 17:40

Hej!

En kompromiss mellan din första redovisningsmetod och din andra redovisning är denna:

    3x+3 = 12

    3x = 12-3

    x = 9/3 = 3.

Även en lärare som inte kan matematik, utan följer en rättningsmall, kommer att få svårt att peka ut var din redovisning är otillräcklig. 

Svara
Close