källkritik
Visa spoiler
Skriv ditt dolda innehåll här
Vet någon vad det kan finnas för fördelar samt risker att inhämta o sprida information genom sociala medier?
Behöver lite mer bredare fördelar och nackdelar. vet inte vart jag ska börja och hur jag ska nå upp till en högre nivå, vad bör ja tänka på?
så här långt har jag kommit
fördelar: är att man kan sprida nyheter, att de alltid är tillgängligt, att man kan kommunicera och att det är till för information för alla.
Nackdelar: typ bara att de är en mardröm för diktaturer
Några nackdelar:
Inhämtning:
- Falsk information
- Ryktesspridning
- Informationen som sprids kan vara vinklad (eller ja, all information är vinklad på något sätt, men det finns mer eller mindre vinklad information)
- Nyheter och annan komplex information kan ha tvingats tryckas ihop alldeles för mycket, för att passa exempelvis twitters teckengräns.
- Den information du inhämtar är inte alltid den mest relevanta, utan den information som exempelvis facebooks algoritmer tror att du blir mest engagerad av. Det betyder inte att exempelvis nyheten du matas med är falsk, det kan vara en ytterst välskriven och väl underbyggd artikel, men artikeln kanske inte är det som är mest relevant för dig just nu.
Spridning:
- Information som du delar med några personer kan få spridning bortom din kontroll
- Om algoritmerna som styr spridningen av ditt material inte tycker att ditt material är intressant nog, kommer det att drunkna i en ocean av andra personers material
- Allt du lägger upp på de flesta sociala medier brukar ägas av företaget. Det innebär att Facebook kan sälja en av dina semesterbilder till en resebyrå.
Några fördelar:
Inhämtning:
- Det går mycket fort att få fram information kort efter att något har hänt
- Alla har möjlighet att uttrycka åsikter och erfarenheter
- En del material kan komprimeras för att passa exempelvis twitters teckengräns, vilket kan skala bort överflödiga detaljer
Spridning:
- Du behöver inte gå via en tidning, bokförlag eller tv-kanal för att få ut ditt budskap – det går fort och måste inte granskas av ansvariga utgivare innan materialet ges ut.
- Du kan nå väldigt många personer, väldigt snabbt. Mycket snabbare, och mer inriktat, än om du exempelvis sätter upp lappar på anslagstavlor.
- Om ditt material är engagerande och algoritmerna tror att många andra människor kommer att vara intresserade av det, kan det spridas mycket effektivt
En nackdel kan vara när många skriver korta mindre genomtänkta kommentarer om samma händelse, ofta utan källhänvisningar. Då är det svårt att ta fram vad som är relevant information och därför bygga upp en förståelse kring händelsen.