Johanna har petat sönder sina hörlurar...
Hej, i-landsproblem på g: Johanna har petat sina hörlurar och Gabriella lyckas inte hjälpa henne.
Jag förstår inte vad uppgiften ens menar med alla dessa världstecken och vinklar.
Min hjärna : #?%?#*?%
Spolens och magnetens fält tycks vara vinkelräta.
Då kan du börja med att rita två vinkelräta fältvektorer (pilar)
Vektor-summan av dessa två har en vinkel på bara 5 grader.
Det betyder att det ena magnetfältets belopp är större än det andra.
Du kan räkna ut beloppet av fältets storlek från spolen.
När du sedan betraktar vad du ritat kan räkna ut fältets storlek från magneten.
Kan du förklara varför man ska tänka på vektorer? Förstår inte riktigt :(
Gabriella S skrev :Kan du förklara varför man ska tänka på vektorer? Förstår inte riktigt :(
Spolens och magnetens fält är vinkelräta (pekar åt olika håll). Hade fälten varit parallella, hade vi inte behövt tänka på vektorer, även om det underlättar då också....:-)
Hur ska man tänka på vilken som är vertikal och horisontell? Försökt rita bild....
I uppgiften står det ordagrant...."spolens fält är vinkelrätt mot magnetens fält".
Man kan då roa sig med att rita diverse bilder.
Enklast är ändå att rita två vinkelräta pilar.
Vad blir nästa steg?
Gabriella S skrev :Vad blir nästa steg?
Nuuuuu börjar vi.
....stor platt spole 50 varv och 1.6A.....beräkna fältet från spolen...
Hur går strömmen, förstår nt det :s
Gabriella S skrev :Hur går strömmen, förstår nt det :s
Fel fråga....hur stort (beloppet) är fältet från spolen?
Jahapp, B=50* 4Pi*10^(-7)*1.6/(2*0.085)
B= 5.91 * 10^-4 T
Så bra!
Detta är det svagare av de två fälten.
Rita den ena pilen kortare än den andra.
Notera ditt uträknade värde vid den korta pilen och rita vinkeln 5 grader
Okej, men innan vi går vidare måste jag fråga en sak: kan du analysera texten för mig? Så att jag förstår vad som är vilken vektor, vet att det står att den ena är vinkelrätt (lite hjälp i den här uppgiften) men i resterande uppgifter står de en massa text om kompasser som jag inte förstår.
Tack än så länge! :)
Det finns två fält-vektorer
1. Fältet från spolen, vars belopp du nu har räknat ut.
2. Fältet från magneten.
Kompassen ställer sig i en riktning som är summan av dessa två fält....
...alltså vektorsumman...för de två fälten har:
1. Olika riktning
2. Olika storlek (belopp)
Ahaaaaaaaaa, men hur vet man vilken av spolen eller magneten som är vertikal och horisontell?
Vi bryr oss inte om "vertikal" eller "horisontell".
I uppgiften står att kompassen ändrar sig bara fem grader när du skickar ström genom spolen.
Det magnetiska fältet från magneten är då större än från spolen.
Har du ritat de två vektorerna och vinkeln mellan dom?
Fast vertikal och horisont måste ju vara viktiga, dvs hur ska man veta vilken flödestäthet som som ska motsvara den vertikala? Förstår du vad jag menar
Det blir samma svar vilket fält du än kallar för det vertikala.
Som smaragdalena säger...åsså räcker det att veta att dom två fälten är vinkelräta
Hänger inte riktgt med.. kan förklara varför de blir samma?
Gabriella S skrev :Hänger inte riktgt med.. kan förklara varför de blir samma?
Du har ritat två vinkelräta pilar. Vinkeln 90 grader kan du rita i godtycklig riktning. Du kommer att lösa uppgiften i vilket fall som helst.
Det är ju dock 5 graders vinkel? :3
Gabriella S skrev :Det är ju dock 5 graders vinkel? :3
Nu ska du rita den tredje pilen, som är vektorsumman av dom två andra.
Om du har dom teoretiska grunderna för vad vektorsumma är, så förstår du lätt vad 5 grader är.
Jag förstår egentligen inte vad uppgiften säger, jag vill förstå allt i uppgiften.. för vi hoppade rakt in i att magnetfältet är vinkelrätt men jag förstår inte hela uppgiften och varför det är så..
Gabriella S skrev :Jag förstår egentligen inte vad uppgiften säger, jag vill förstå allt i uppgiften.. för vi hoppade rakt in i att magnetfältet är vinkelrätt men jag förstår inte hela uppgiften och varför det är så..
I uppgiften står det ordagrant "...så att spolens fält är vinkelrätt mot magnetens fält."
Vad händer med kompassnålen? :)
Från början har Johanna en kompassnål, som hon placeras i närheten av den lilla magneten. Då pekar kompassnålen i en viss riktning. Vilken riktning detta är beror helt och hållet på åt vilket håll magneten råkar peka. (I den här uppgiften kan vi strunta i Jordens magnetfält, för den lilla samariummagneten är så mycket starkare att det jordmagnetiska fältet kan försummas.)
Runt om magneten ligger det en stor platt spole. Så länge det inte går någon ström genom spolen, har spolen inget magnetfält, utan kompassnålen "bryr sig bara om" magnetfältet som kommer från den lilla samariummagneten.
Sedan kopplar Johanna in spolen, så att det börjar gå en ström igenom den. Då vrider sig kompassnålen 5,0 grader. Då känner kompassnålen av både det starka magnetfältet från samariummagneten och det "nya" magnetfältet från spolen.
Du har tillräckligt med fakta för att kunna beräkna den magnetiska flödestätheten från spolen utan att behöva bry dig om den lilla samariummagneten alls, och det har du gjort.
Om du ritar en bild där magnetfältet från samariummagneten pekar åt höger och magnetfältet från spolen pekar uppåt, så vet du att . Då kan du beräkna flödestätheten för samariummagneten.