jämvikt i olika miljöer
Hej, lämnade in en labbrapport var av min lärare skriver tillbaka och säger att jag ska utveckla bakgrunden i relation till faktakunskaper angående jämvikt i mark, hav och industrin bla. Och att jag ska sedan resonerar om mina försök i relation till det dvs. sätta mina experiment i ett större perspektiv.
Vet inte riktigt hur jag ska göra detta då jag inte hittar någon koppling mellan fakta och mina experiment!
försöken var:
hur koldioxid ändrar vattnets pH
reaktion mellan CuCl2 och natriumhydroxid
blandning av cyklohexan och jod som skapa två olika skikt
All hjälp uppskattas
hur koldioxid ändrar vattnets pH
Detta kan du koppla till försurning av mark och vattendrag.
reaktion mellan CuCl2 och natriumhydroxid
Detta kan du koppla till industriell vattenrening. Man höjer oftast pH-värdet i ett vatten för att fälla ut tungmetalljoner (t.ex. Cu2+) från vattnet eftersom de bildar svårlösliga hydroxider.
blandning av cyklohexan och jod som skapa två olika skikt
Detta kan du koppla till vätske-vätske-extraktion som är en vanlig separationsmetod både i laboratorier och industrier.
Teraeagle skrev:hur koldioxid ändrar vattnets pH
Detta kan du koppla till försurning av mark och vattendrag.
reaktion mellan CuCl2 och natriumhydroxid
Detta kan du koppla till industriell vattenrening. Man höjer oftast pH-värdet i ett vatten för att fälla ut tungmetalljoner (t.ex. Cu2+) från vattnet eftersom de bildar svårlösliga hydroxider.
blandning av cyklohexan och jod som skapa två olika skikt
Detta kan du koppla till vätske-vätske-extraktion som är en vanlig separationsmetod både i laboratorier och industrier.
hur kopplar jag det som hände med blandningen av cyklohexan och jod med faktan? det jag tidigare har skrivit är att jod i vattenlösning är brunt eftersom att molekylerna binder sig olika i de olika faserna. har även förklarat varför det översta skiktet blir rosa. men vad är kopplingen mellan detta och vätske-vätske extraktion.
Det verkar som att din lärare (rimligt nog) vill att du ska förstå hur man kan använda det du har gjort på laborationen i ett bredare sammanhang. Du har en metod där man kan separera ett ämne från en polär vattenfas till en opolär cyklohexanfas eftersom ämnet är mer lösligt i opolära lösningsmedel.
För det första är detta en vanlig typ av separationsmetod som kallas vätske-vätske-extraktion. Det används för att separera ämnen från varandra, t.ex. om du vill tillverka jod och gör det i en vattenlösning. Du kanske får andra biprodukter vid reaktionen som du behöver rena bort. Då kan du exempelvis separera jod med denna teknik förutsatt att de andra ämnena är mer polära.
Det finns många användningsområden för vätske-vätske-extraktion om du googlar efter det, läs t.ex. här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Extraktion
Den här processen kan också ske på ett icke-önskvärt sätt. Många miljögifter är opolära och löser sig därför bättre i fettvävnaden hos djur och kan inte avlägsnas från kroppen via urinen som ju är en vattenlösning. Istället ackumuleras gifterna i kroppen och sedan uppåt i näringskedjan till skadliga nivåer.
Havsörnen (toppredator högst upp i näringskedjan) höll på att bli utrotad p.g.a. utsläpp av DDT (opolärt miljögift) som användes som myggmedel för att skydda mot malaria, läs mer här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Diklordifenyltrikloretan
Ett annat känt (igen, opolärt) miljögift med liknande effekt är PCB. Det höll på att utrota sälarna (djur som har mycket fettrik späck):
https://sv.wikipedia.org/wiki/Polyklorerade_bifenyler
På senare tid har det varit mycket prat om bromerade flamskyddsmedel. Det är samma sak där - opolära föreningar som ackumuleras i fettvävnad:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Polybromerade_difenyletrar
Kan du se kopplingen mellan alla dessa exempel och din laboration? I princip är det just detta du har påvisat - har man ett opolärt ämne i en polär vätskefas kommer den att överföras till den opolära fasen där den löser sig bättre.