Jämförelse av två romaner
Jag blir mycket tacksam om någon läsa min analys om att jag har besvarat på alla dessa frågor nedanför. Är det en fungerande text som jämförelse?
Presentera på något sätt de viktigaste delarna i handlingen och huvudpersoner. Detta ska vara oerhört kortfattat (några få rader räcker gott, gärna 1-2 om du kan).
När utspelar sig texten? Nutid, dåtid eller framtid? Årstid? Under hur lång tid utspelar sig texten? Berättas historien kronologiskt eller hoppar berättelsen i handlingen?
Var utspelar sig handlingen? Fundera över såväl personens sociala miljö (hem, arbetsplats etc.) som geografiska miljö (Stockholm, Bagdad, rymden)
Vem berättar historien? Varför har författaren valt att låta just denna person vara berättaren? Är det samma berättare genom hela romanen, eller skiftar perspektivet?
Jämförelse
I denna del måste du ha med citat och exempel ur romanerna, samt kunna referera till dem på korrekt sätt.
Hur är romanerna skrivna? Tillhör de samma genre? Har de liknande disposition? Har romanerna liknande inledning och avslutning?
Behandlar de likartade teman och motiv? Är tidsperspektivet detsamma?
Varför har romanerna skrivits? Vilket syfte har författarna? Vill han/hon informera, underhålla eller påverka? Finns det något budskap till läsaren?
Svårläst eller lättläst och varför? Lätt eller svårt språk? Varför? Har svårighetsgraden med meningslängd, ord eller något annat, kanske innehåll att göra? Här är det viktigt med exempel och citat ur romanerna.
Den boken som jag har läste skrivens av Margareta Lindholm, bokens titel är Emilys porträtt. Boken handlar om en fattig flicka som heter Erin och fick jobb hos familjen Bronté. För att hjälpa till i hushållsarbetet. Hon har lämnat sin fattiga familj, mamma och lillebror att tjäna pengar så de kunna köpa mat och medicin åt sin bror Jiem. Och under tiden Erin arbetar där kommer hon allt närmare Brontés familj, framför allt Emily. Berättelsen av Erin genomsyras av längtan efter att blir fri, hennes dröm är att skriva och måla, och önskan att vara med något som känns livsviktig.
Den andra boken skriven av Anna Björk, och bokens titel, Uppbrott mitt i livet. Handlar om en kvinna som har förlorat sin make. Men efter ett tak blir kära i Lars. Hon åker på en samtalshelg, som kyrkan anordnat, för människor som mist sin livskamrat.” våga välja leva vidare”. En av ledarna är Lars, en snart femtioårig diakon, gift sedan trettio år tillbaka. Mötet mellan Anna och Lars är mycket omtumlande för dem båda. För kanske första gången upplever de häftiga passion men också en mycket djup själslig gemenskap. Båda Lars och Anna skriver brev till varandra och genom det beskriver de sin kärlek och längtan. I denna bok beskrivs om passion, sorg, längtan och väntan. En berättelse om att våga följa sin inre röst. En berättelse om kärlek, den största gåvan till oss människor och kanske samtidigt den allra svåraste att man kan hanterad rätt.
Jämförelse.
De två romanerna som jag har valt på sätt och viss har sina likheter och olikheter. Jag har valt två romaner inom två olika tema och motiv.(Uppbrott mitt i livet) Emilys Porträtt). Emilys porträtt-(Margareta Lindholm) tema är fattigdom, motiven är att aldrig Erin gav upp sin dröm att måla och skriva trots fattigdom och ömsesidigheter som hon hade. men däremot Uppbrott mitt i livet, ( Anna björk) teman byggs på passion, sorg, längtan och väntan av kärleken. ”Som tillexempel lyssna på din inre röst och aldrig ger upp för den du känner, strunta vad andra tycker och tänker liva för dig själv.
Emilys porträtt huvudpersonen är en ung tjej, fick arbete som betjänt hos familj Brontë. Efter en tid kommer Erin närmare systrarna särskild Emily, Dessutom mer inser hon att det som från början varit en avlägsen dröm för henne nu är något livsviktigt, värt att kämpa för. när Erin ser hur systrar försöker att skriva. Då hände något som alltid Erin försöka upp nå. ” Brenwell sonen till familjen Brune frågade henne om hon kan ställa upp för han att ska måla av henne och vissa Erin hur och vad ska man bör tänka på när man målar, Erin tog det chansen, därefter fick hon mer uppmuntrad att mål. Tycker ingen ont om böckerna, för det många av dem tycker jag mycket om.
För att får två kylda historier så mycket som möjligt valde jag därför en bok som riktar sig till vuxna uppbrott mitt livet. Jag tycker att det märks tydligt på språket för att använts Smärta och kärlek samtidigt. ”Jag sitter här ensam och har haft en högtidsstund. Har just läst igenom allt brev som jag fått av dig. Tack, Anna! De är bevis för något som är vackert och levande. Jag är så tacksam för att jag får dela det med dig. Att jag funnits värdigt att få ta emot så mycket fint. Jag ser också smärta, som vi delar. Det gör ont i mig när jag läser dessa yttrycket, samtidigt som det gör helheten så mycket verkligare och sanna”. sida 120)
Det är på flera sätt tydligt att Emilys porträtt är skrivs för yngre läsare. Boken känns mer moraliserande.” jag tog stigen över heden. Stannade en gång för att plocka vita blommor, sippor som doftade, Emily skulle ha vetat vad heter” Språket i Emilys porträtt är enklare, mer rakt på sak. Det blir lätt att förstå och lätt att hänga med i, men det blir platt, nästa barnsligt i Uppbrott mitt i livet. Eftersom författaren berättar samma och i hela boken och även det händer inte någon nytt heller som kanna göra boken intressant ur mitt sinne. Språket i uppbrott mitt i livet är fyllt med snabba vändningar. Det är som hon behövde skriva av sig bara. Repeterat båda med ord och känslor så tråkigt. Jag tycker hon satte sig ner och skriv ihop den ett sträck och slarvigt och fort, Hon skrivboken som att två person har sms till varandra. Man blir förivrat när man läser den, måste tänka noga vems brev är det. Eftersom boken skrivs i brevaktig. Däremot ämnat för sig är jätteintressant.
Uppbrott mitt i livet märks att det är i nutid, det finns bilar, flygplan, telefon och båtar, vilket också är ett bevis på att det är en lite modernare tid än andra. Men författare har inte varierad miljö oftast utspelar sig romanen igenom hus eller i trädgården under sommartiden. Men däremot Emilys porträtt författaren har varierat miljön och berättat på ett sätt att man tror hon har varit själv på dem platserna och har upplevt. Det märkas tydligt att boken utspelades i en liten by i Keighley under 1780 talet eftersom finns hästar och vagnar, när romanpersonerna åkte någonstans. Även att värmde huset med kol i de kalla väntarna. Det finns inte så mycket glädja i romanen, kanske lite mer humör i början men senare i sluten blir mycket dyster och väldigt sorligt. Syften med boken att informera hur var för i tiden. Jag tror att boken väcker starka känslor hos många och får folk att tänka efter och förställa sig att hur var det för i tiden, och även hur fattigdom och krig har drabbat människor. Emilys Porträtt.
Budskapet i Emilys porträtt är att om man har stark välja så allt är möjligt trots att svårigheter och fattigdomen. T.ex. den unga flicka, Erin. Hon har försätt att måla trots hade inte så mycket tid och möjligheter. Däremot budskapen i boket uppbrott mitt i livet är att våga följa er inre röst och strunta vad andra tycker och tänker, Kärleken är den största gåva till oss människor och samtidigt kanske den allra svåraste att vi kan hantera rätt.
Uppbrott mitt i livet! Känns mer äkta. Kanske för att det är en självbiografisk bok. Hon vet vad det handlar om. Och hon berättar verkligen det hon har upplevt och det känns så att författare har berättat ur sin upplevelse. Emilys porträtt är en fantasi roman som har berättats tredje person. Båda böckerna har skrivit i kronologisk ordning eftersom författaren inte hoppar i tiden och berättelsen, Berättelsen i båda böckerna följa som röd tråd till sluten, även det är en person som är berättare i hela boken. Språket är lätt i båda böckerna, ord och meningsbyggnad, exempelvis har använts ett vardagligt språk och meningarna också lagom. Uppbrott mitt liv, ”Söndag kväll. Jag sitter återigen med papper och penna. Har just läst igenom dina två senaste brev” Sidan 55. Emilys porträtt, ” Emilys dörr var stängd men jag sköt upp den. Hon låg redan till sängs med täcket uppdraget till hakan.” sidan 127
Inledning och avslutningen liknar sig i båda böcker exempelvis i inledningen beskrivit på ett sätt som väcker intresse hos läsarterna. Det finns spänning, den är levande och den får läsaren att välja fortsätta läsa vidare. Emilys porträtt,” I sitt brev beskriver Martha Tilldragelsen: Under promenaden från huset till kyrkan herrn med Keeper vid sin sida. Han tog med hunden in i kyrkan och lät den sitta i familjebåset”. Uppbrott mitt i livet” Det är lördag kväll, den 18 juni. Vi går mot midsommar, den allra vackraste tiden på året. Idag är det exakt två år sedan du och jag och barnen flyttade till vår nybyggda villa. Och avslutningen båda har åter knytet till dispositionen.
hej
Jag fick ingen svar från er. Snälla, är det någon som kan hjälpa mig med texten om den fungerar som jämförelse.
Det är svårt för mig att säga om det funkar som jämförelse eftersom jag inte vet vilken nivå kraven är på. Några saker kan jag dock säga. Du påbörjar jämförelsen innan du avlutat att berätta om handlingen; Det tredje och fjärde stycket borde kanske byta plats. Sen säger du att språket i Emilys porträtt är enklare men att språket känns plattare i Uppbrott mitt i livet. Jag skulle vilja ha en förtydling där då platt/barnsligt för mig låter som att det borde vara lätt att förstå. Vill också se fler exempel på hur Emilys är mer moraliserande (exemplet som är givet är inte jättetydligt). Slutligen så tycker jag att du borde dubbelkolla att du har skrivit av citaten rätt.
Sorry att jag inte kunde säga mer.
Tänk på!!!
Man börjar med en kort sammanfattning av böckerna var för sig, och sedan ska fokus vara på jämförelsen.
Det är svårt att följa resonemangens röda tråd när det saknas rubriker för olika delar av analysen. Det är alltid bra att förtydliga instruktionens olika delar.
Jag hoppas du vill utveckla din jämförelse så den blir lite mer systematisk. Använd gärna instruktionens frågor som rubriker så det blir lätt att följa dina resonemang, t ex:
När utspelar sig texten?
Nutid, dåtid eller framtid? Årstid? Under hur lång tid utspelar sig texten? Berättas historien kronologiskt eller hoppar berättelsen i handlingen?
Var utspelar sig handlingen?
Fundera över såväl personens sociala miljö (hem, arbetsplats etc.) som geografiska miljö (Stockholm, Bagdad, rymden)
Vem berättar historien?
Varför har författaren valt att låta just denna person vara berättaren? Är det samma berättare genom hela romanen, eller skiftar perspektivet?
Hur är romanerna skrivna?
Tillhör de samma genre? Har de liknande disposition? Har romanerna liknande inledning och avslutning?
Behandlar de likartade teman och motiv?
Är tidsperspektivet detsamma?
Varför har romanerna skrivits?
Vilket syfte har författarna? Vill han/hon informera, underhålla eller påverka? Finns det något budskap till läsaren?
Svårläst eller lättläst och varför?