Jag vet inte vad jag gör för fel, hur gör man när man får -x= (tal) -x är ju inte samma som x?
(osäker på exakt vart den här uppgiften kommer från dvs vilken matte, men skulle gissa på att uppgiften är från matte2)
Jag halka in på den här uppgift och kan nu inte släppa uppgiften, vill veta hur jag löser den.
Uppgiften:
Lös systemet
Ett ekvationssystem består av ekvationerna
y= 2x+0
och
−25x+5y=−30
Lös systemet.
Min tanke gång här, är att
1) lösa ut y i ekvationen: −25x+5y=−30
2) med hjälp av substitutionsmetoden få fram ett X värde
3) ta in de X värdet in till en av ekvationerna (spelar tydligen ingen roll vilket men skulle väl välja den ekvationen jag placerar i y = (den andra ekvationen) och på så vis få fram ett y värde.
Låter ju inte så svårt, men de är de!! De är faktiskt svårt!
Jag har prövat att få fram x värdet, men jag kan inte komma vidare! Vad är de för fel jag gör? Jag ska gå igenom mina steg nedan så ni ser vad jag gör. Efter alla mina sjuttioelva försök så har två frågor föds!
1. Finns de någon bestämd regel som bestämmer vad man börjar med att "räkna bort" i ekvationen? I en förklaring som jag hitta så börjar man räkna bort x värdet men jag har fått lära mig att man helst vill få bort alla - och + värden först. Börjar jag räkna bort + eller - innan x värdet så bli de olika värden ju, så liksom vad är de egentligen jag ska börja med. Förstår ju att gånger och delat går före + och - men som sagt vad rekommenderas här?
2. Vilken ekvation sm står i Vl/Hl spelar de någon roll för korrekt svar? Jag tänker ju spontant att jag vill få ett svar som är tydligt, dvs X = (ett tal) inte X = (Ett tal - eller + (ett annat tal) de blir ju jätte konstigt eller ? Oavsett vilken ekvation jag använder mig av i VL alltså vilken ekvation jag byter ut Y med i den andra ekvationen så blir svaren konstiga.
Min räkning:
1) lösa ut y i ekvationen: −25x+5y=−30
-25x + 5y = -30
-25x + 5y +25x = -30 +25x
5y = -30 +25x
5y/5 = -30/5 +25x/5
y= -6 +5x
y= 5x -6
Jag har nu ekvationerna: y= 2x+0 och y= 5x -6
2) med hjälp av substitutionsmetoden få fram ett X värde
y= 2x+0 och y= 5x -6
BLIR
2x+0=5x-6
2x=5x-6
2x/2 = 5x/2 -6/2
x = 2,5x -3
alltså menas de att X = 2,5x - 3? de är ju jätte konstigt... så jag byter plats på ekvationerna (för trodde de skulle lösa de)
5x-6= 2x+0
5x-6=2x
5x-6-5x=2x-5x
-6=-3x
-6/3=-3x/3
-2=-x
-x=-2
(-x ska de ju inte stå, de ska ju vara x bara, så nu vet jag inte om jag ska typ lägga till +x på båda leden för att få -x att bli positiv men då blir ju -2 till typ -2x?)
Nu till sista steget så tänkte jag att jag tar x värdet jag får och lägger in de i ekvationen so står i VL för denna typ y=5x-6. Jag vet inte om de spelar någon roll vilken ekvation jag väljer men tänker väl mer för att just y=5x-6 står i VL så anvönder jag mig av den...
..men de tar lite stop här för jag kan ju inte ha ett -x=-2 liksom -x?
Svar på din fråga: Får du -x = -a som svar så multiplicera båda leden med -1.
Det vore mycket enklare att ta 1sta ekvationen och substituera in y=2x i den andra, där hade du lite osis i valet.
Du fick tidigt fram att 2x = 5x -6 fortsätt med att subtrahera 2x och addera 6 till båda leden, ger 6=3x, ger x=2
Tack snälla för svaret.
Fråga, får man göra så alltså lägga till -1 i båda leden fast 1:an liksom inte står med i ekvationen? är de bara i specialfall som man gör så, eller är de liksom okej att göra på slutet så man får ut ett "korrekt svar" för jag tänker liksom att -1 ändrar ju ändå svaret från - till + så de är ju ändå en skillnad?
** edit, alltså de jag menar är ju att om jag själv bestämmer när jag vill använda mig av denna metod typ..
Det verkar handla om att multiplicera med -1, inte lägga till (addera) det, men du kanske menade rätt.
-1 står ingenstans i ekvationen, men att ha ett minustecken framför är samma sak som att multiplicera med -1, så det är på sätt och vis där i alla fall.
Men du får hur som helst göra vad du vill med en ekvation om du gör det på båda sidor. En del saker gör ekvationen enklare, andra inte.
Tack : )