Jag behöver hjälp med en uppgift kring komplexa tal
Jag har ingen aning om vad jag ska göra, har inte skrivit nåt på pappret så finns ingen mening med att fråga hur långt jag kommit med denna uppgift. Tips eller länk till något som kan återväcka denna område hade varit underbart.
Börja med att skriva en rubrik som berättar vad frågan handlar om. En tråd som heter "Jag vet inte hur jag ska tänka alls." kan handla om precis vad som helst. /moderator
Jag skulle börja med att rita in det komplexa talet i det komplexa talplanet, och sedan rita upp z2, z3, z4 c så vidare och se om hag hittar något mönster. Det kanske inte funkar, men det är vad jag skulle göra.
Smaragdalena skrev:Börja med att skriva en rubrik som berättar vad frågan handlar om. En tråd som heter "Jag vet inte hur jag ska tänka alls." kan handla om precis vad som helst. /moderator
Jag skulle börja med att rita in det komplexa talet i det komplexa talplanet, och sedan rita upp z2, z3, z4 c så vidare och se om hag hittar något mönster. Det kanske inte funkar, men det är vad jag skulle göra.
jag förstår inte riktigt hur du mena med z2, z3 ,z4 eller talplanet. skulle du kunna förklara det ?
Laguna skrev:https://www.matteboken.se/lektioner/matte-4/komplexa-tal/komplexa-talplanet
Jag tror problemet ligger i att jag ej förstår uppgiften, ärligt ser jag bara massor av variabler som är okända och vet ej hur jag ska lösa det som nån form av equation eller till förhållande till varand. N försvinner ju i exemplerna och A + B läggs till mystiskt tycker jag då 1 ^vad som hälst blir fortfarande 1.
Mhm. Vad blir ?
Tycker denna uppgift är skit otydlig för testar olika värdet på n och får sammbandet att Z = (1+ i sqrt(3))^2 är detsamma som 1 + n*3*sqrt(3)
Det står inget om hur förhållandet a och b har att göra med själva z
Hur får du det sambandet? (Är det ett stavfel där? Det står n till höger men inte till vänster.)
Uppgiften har förekommit förr, den verkar vara lite diskutabel...
Moffen skrev:Uppgiften har förekommit förr, den verkar vara lite diskutabel...
Den utmanar tydligen mångas läsförståelse, även om man tycker att man kan området. Jag kom på fel spår i början.
Har bara en fråga, vad händer när man höjer upp i gånger något tal, liksom (i*5) ^ 2 blir det detsamma som i * 5 ^2 eller i ^2 * 5 ^ 2 ?
Daniel_02 skrev:Har bara en fråga, vad händer när man höjer upp i gånger något tal, liksom (i*5) ^ 2 blir det detsamma som i * 5 ^2 eller i ^2 * 5 ^ 2 ?
Gör en egen tråd om den frågan. /moderator