6 svar
148 visningar
Hylack 5
Postad: 17 mar 2023 19:11

Jag tror att jag fått ett mycket sämre betyg än jag förtjänar

Den här sortens inlägg kanske inte är vad forumet handlar om , i vilket fall jag beklagar och accepterar att det tas bort. Men men;

Jag går i tvåan på gymnasiet och läser kursen geografi 2. Jag har fått A på alla prov jag gjort, fram tills det senaste där jag fick D. Enligt läraren riskerar jag nu ett C som slutbetyg i kursen.

När jag läser frågorna, mina svar och lärarens kommentarer så övertygas jag mer och mer om att D inte alls är rätt betyg - det verkar nästan omotiverat. Jag upplever mina svar som utförliga och mer än tillräckligt för att besvara frågorna som ställs, speciellt om man tittar på betygskriterierna. 

Jag vet inte riktigt hur forumet fungerar - men är det möjligt för mig att visa detta provet för en geografilärare här, genom något slags DM, och få deras input på varken eller D är rättfärdigat? 

MrPotatohead 6214 – Moderator
Postad: 17 mar 2023 19:22

Har du pratat med läraren? För att få "second opinions" på prov av lärare på andra skolor har jag aldrig hört om att man gör tyvärr... 

Det är surt men det blir såhär ibland. Få toppbetyg i alla ämnen är omöjligt utan att man också har väldigt mycket tur. Vissa resultat kan man helt enkelt inte påverka:(

SeriousCephalopod 2696
Postad: 17 mar 2023 19:40

Postar du det här kommer du få en massa tyckares åsikter men det kommer inte att påverka situationen.

Saker och ting ska vara väldigt underliga för att en lärare ska ifrågasätta en annan lärares bedömning. Prov existerar ju inte i vakuum utan de rimliga förväntningar en lärare kan ha på hur elever förväntas redogöra på en viss betygsnivå beror på vad som tagits upp i undervisningen.

Grejen med kriterierna är ju att de inte handlar om vad som är ett tillräckligt svar utan hur utvecklat men ändå fokuserat svaret är.

Hylack 5
Postad: 17 mar 2023 21:23 Redigerad: 17 mar 2023 21:24
SeriousCephalopod skrev:

Postar du det här kommer du få en massa tyckares åsikter men det kommer inte att påverka situationen.

Saker och ting ska vara väldigt underliga för att en lärare ska ifrågasätta en annan lärares bedömning. Prov existerar ju inte i vakuum utan de rimliga förväntningar en lärare kan ha på hur elever förväntas redogöra på en viss betygsnivå beror på vad som tagits upp i undervisningen.

Grejen med kriterierna är ju att de inte handlar om vad som är ett tillräckligt svar utan hur utvecklat men ändå fokuserat svaret är.

Ja nej det är ju vettigt det du säger. Utan att doxxa mig själv så kan jag väl säga att det finns vissa omständigheter som kanske talar åt min fördel, såsom att läraren i fråga varit/är i hetvattnet för att ha satt (i eleverns ögon) orättvisa betyg till den grad att det blev ett sådant liv att saken fick undersökas av skolledningen som ansåg att läraren behövde ändra litegrann. Samt att hen har det väldigt turbulent i privatlivet just nu vilket kanske skulle kunna påverka hens förmåga att bedöma ordentligt just nu. 

Oavsett är det väl så att jag får leva med ett D antar jag, inte särskilt kul men kanske förtjänt. Mest jobbigt att behöva tvivla på saken

Hylack 5
Postad: 17 mar 2023 21:28
mrpotatohead skrev:

Har du pratat med läraren? För att få "second opinions" på prov av lärare på andra skolor har jag aldrig hört om att man gör tyvärr... 

Det är surt men det blir såhär ibland. Få toppbetyg i alla ämnen är omöjligt utan att man också har väldigt mycket tur. Vissa resultat kan man helt enkelt inte påverka:(

Jo, det är ju trist. Nu råkar jag ha en oberoende lärare i min bekantskap som har kollat på det och sagt att det verkar konstigt, men som inte vågar säga riktigt utan ännu någon annans åsikt. Men det finns nog inte så mycket att göra åt, kanske mest är önsketänk

Vad säger läraren själv om bedömningen? Kanske finns det någon aspekt som du inte tänkt på, som gör att betyget blev som det blev? Om bedömningen var rättvis eller inte säger jag inget om, bara att det första steget bör vara att prata med din lärare, innan du börjar prata med andra för att försöka underminera bedömningen.

Jag vet inte riktigt hur forumet fungerar - men är det möjligt för mig att visa detta provet för en geografilärare här, genom något slags DM, och få deras input på varken eller D är rättfärdigat? 

Nej. All hjälp ska ske via det publika forumet. Om du vill lägga upp ditt provresultat här i tråden är det tillåtet, men inte via PM eller annan väg. 

Jonto 9610 – Moderator
Postad: 18 mar 2023 13:47

Betygskriterier kommer aldrig att kunna vara någon exakt vetenskap och lärare kommer att tolka olika och bedöma olika. Det är ingenting som går att komma ifrån. Man försöker såklart alltid sträva emot att på olika sätt göra det så likvärdigt som möjligt exempelvis genom diskussioner om bedömning på skolor samt nationella prov som tungt vägande underlag.

Läraren är suverän i sin betygssättning, så du kommer aldrig ifrån att det är läraren som du måste prata med. Även om du vill låta andra lärare titta på texten, så måste du veta att din lärare är beredd att lyssna på andras syn och att omvärdera sin bedömning. Annars tjänar det ingenting till. Det spelar ingen roll om flera lärare bedömer den på ett annat sätt, för det går ändå inte säga att någon gjort rätt eller fel. Om läraren dock är ödmjuk och beredd att låta andra lärare ge sin synpunkt och beredd att ändra sin bedömning, så är det ingen dålig idé. Jag som lärare skulle då dock vilja att en kollega på skolan som jag har förtroende för och litar på bedömer den. Jag skulle nog inte lyssna på en slumpmässig lärare som en elev hittat på nätet.

Bedömningar kan inte bli en exakt vetenskap. Det viktigaste tycker jag är att läraren utifrån betygskriterierna kan motivera och förklara varför uppgiften (eller kursen som helhet) bedömts på ett viss sätt samt kunnat kommunicera vad som krävs för de olika betygen.

Svara
Close