Jag förstår inte facit. Blir ej rätt i min TI-82
Hej igen, Pluggakuten.
Jag förstår inte hur förändringsfaktorn blir 0.14. Eller rättare sagt, jag föstår inte hur dem kommer fram till det i facit.
Jag är helt med på att t i funktionen = 24 och skall därför skrivas som 40*0.92^24 men när jag knappar in 40*0.92^24 i min TI-82 och får svaret = 5.407142904..
Var får dem 0.14 ifrån?
HUR kommer dem fram till 0.14 och sedan 86% minskning?
Du har alltså bara kvar ca 14 % av halten. Detta innebär en minskning på ca 86 %.
Det finns ingen anledning att först multiplicera med 40 för att få 5,4071... för att sedan dividera med 40 för att få fram förändringsfakorn.
40 är i detta fall urspungshalten (ursprungsvärdet). Vi kan kalla det för U. Funktionen är då
och frågan är hur många % halten minskat efter 24 timmar.
Man ser direkt fram att kvar av halten är 14% av urspungshalten. Dvs en minskning på 86%
Men det är såklart inte fel att först räkna ut den nya halten. Bara onödigt.
Man måste ha något att jämföra med, du kan exempelvis ta reda på vad halten är vid t=0 och sedan t=24 för att sedan ta förhållandet mellan de två, och eftersom att det minskar så tar man 1 - (svaret) och då får man ungefär 0.8648%.
ajajaj.. Så jag har stirrat mig blind på 40* och multiplicerat med 40 när jag i själva verkat borde ha dividerat med 40...
Då vet jag.. Tack, alla 4 för att ni tog er tiden att svara :)
Antingen beräknar du bara 0,9224 eller så beräknar du 40.0,9224/40. Reseultatet blir detsamma.
Smaragdalena skrev:Antingen beräknar du bara 0,9224 eller så beräknar du 40.0,9224/40. Reseultatet blir detsamma.
Tack, Smaragdalena. koncist svar :)
joculator skrev:
Det finns ingen anledning att först multiplicera med 40 för att få 5,4071... för att sedan dividera med 40 för att få fram förändringsfakorn.
Jag skulle säga att anledning är självklar då man förstår procentandel vilket man lärt sig i högstadiet och matematik 1.
Det var ett tydligt komplement till det du skrev för att förstå var 5.407142904.. kommer från - det är ca 14 % av 40.
Förändringsfaktor är årkurs 9 så jag ser det inte som självklart att inte använda sig av det.