Integraler och primitiva funktioner
Okej, så en enklare integral där jag använde substitution, dock till min fråga där jag återigen har lite problem med konstanterna.
Vart kommer det röd markerade ifrån? Misstänker att det är från den primitiva funktionen av 3x^3, men varför blir det 8/9?
Den kommer från det tidigare steget där man utnyttjade att för att skriva
Albiki skrev:Den kommer från det tidigare steget där man utnyttjade att för att skriva
Tack snälla!!
Albiki skrev:Den kommer från det tidigare steget där man utnyttjade att för att skriva
Hur vet man dock att 1 är = 9/9 ? Tack.
Hur vet man dock att 1 är = 9/9 ? Tack.
Det borde du ha lärt dig i grundskolan Ta ett äpple, dela det i niondelar och räkna hur många dela delar det blir av ett helt äpple. (Det är enklare att visa att fyra fjärdedelar är en hel, men det är samma idé.)
Smaragdalena skrev:Hur vet man dock att 1 är = 9/9 ? Tack.
Det borde du ha lärt dig i grundskolan Ta ett äpple, dela det i niondelar och räkna hur många dela delar det blir av ett helt äpple. (Det är enklare att visa att fyra fjärdedelar är en hel, men det är samma idé.)
Tycker inte att några frågor är för dumma och du som moderator i denna grupp (såväl som alla andra) har en skyldighet att hålla god ton gentemot alla, trots vilka frågor man än ställer. En nedlåtande kommentar som "det borde du ha lärt dig i grundskolan" är väldigt kränkande för det kan finnas någon som faktiskt inte vet det och kan ha svårt med siffror och måste fråga en extra gång. Just i detta fall vet jag att 9/9=1 och det var inte det jag menade. Utan jag undrade vart nämnaren 9 kom ifrån. Jag hoppas dig en jätte fin dag förövrigt!
Om du undrade varför man valde att förlänga med 9/9 borde du ha frågat om detta istället (en mycket mer intressant fråga). Om man postar i Universitetsmatte förväntas man behärska åtminstone Ma4, och inte ens jag är tankeläsare!
Anledningen till att man valde att bryta ut 8/9 är att man vill ha kvar faktorn 9x2dx, så att man kan byta ut den mot du i nästa steg.
Smaragdalena skrev:Om du undrade varför man valde att förlänga med 9/9 borde du ha frågat om detta istället (en mycket mer intressant fråga). Om man postar i Universitetsmatte förväntas man behärska åtminstone Ma4, och inte ens jag är tankeläsare!
Anledningen till att man valde att bryta ut 8/9 är att man vill ha kvar faktorn 9x2dx, så att man kan byta ut den mot du i nästa steg.
Jag läser ekonomi på universitet och där förväntas man enbart behärska upp till matte 3b och examinatorerna själva säger att man kan klara sig med de behörighetskraven som gäller för att komma in. Alltså inte mer än matte 3b. Att det sedan kommer kurser med högre nivå är något jag inte kan svara på. Tack för hjälpen.
Om du inte läser matematik på universitetsnivå borde du inte posta under Universitetsmatematik. Vi förutsätter att den som postar under Universitetsmatematik läser matte på universitetsnivå. /moderator
Dessutom är det horribelt om man skall förutsättas behärska substitutioner i integraler om man "bara" har läst Ma3 - det behövs åtminstone Ma4 för att man skall behärska mer än de allra, allra enklaste integralerna. Den som har godkänt Ma3 som förkunskap för en kurs där man behöver göra den hör sortens beräkningar har gjort ett dåligt jobb - om det inte är så att ni har gått igenom detta grundligt på tidigare kurser på universitetsprogrammet.
Smaragdalena skrev:Om du inte läser matematik på universitetsnivå borde du inte posta under Universitetsmatematik. Vi förutsätter att den som postar under Universitetsmatematik läser matte på universitetsnivå. /moderator
Det är matte på universitets nivå om man läser matte på universitetet dock krävs det inte att behärska matte 4b enligt mina examinatorer. Sedan har jag postat på de andra matte nivåerna men då har de klagats på att det ska postas i matte för universitets nivå.
Smaragdalena skrev:Om du inte läser matematik på universitetsnivå borde du inte posta under Universitetsmatematik. Vi förutsätter att den som postar under Universitetsmatematik läser matte på universitetsnivå. /moderator
Dessutom är det horribelt om man skall förutsättas behärska substitutioner i integraler om man "bara" har läst Ma3 - det behövs åtminstone Ma4 för att man skall behärska mer än de allra, allra enklaste integralerna. Den som har godkänt Ma3 som förkunskap för en kurs där man behöver göra den hör sortens beräkningar har gjort ett dåligt jobb - om det inte är så att ni har gått igenom detta grundligt på tidigare kurser på universitetsprogrammet.
Jag håller minst sagt med dig vid den punkten, och nej, inget vi har gått igenom tidigare tyvärr. Många studenter som klagat men ingen gör något åt saken och kurserna fortsätter hållas för alla ekonomer.
pass skrev:Smaragdalena skrev:Om du undrade varför man valde att förlänga med 9/9 borde du ha frågat om detta istället (en mycket mer intressant fråga). Om man postar i Universitetsmatte förväntas man behärska åtminstone Ma4, och inte ens jag är tankeläsare!
Anledningen till att man valde att bryta ut 8/9 är att man vill ha kvar faktorn 9x2dx, så att man kan byta ut den mot du i nästa steg.
Jag läser ekonomi på universitet och där förväntas man enbart behärska upp till matte 3b och examinatorerna själva säger att man kan klara sig med de behörighetskraven som gäller för att komma in. Alltså inte mer än matte 3b. Att det sedan kommer kurser med högre nivå är något jag inte kan svara på. Tack för hjälpen.
https://www.pluggakuten.se/trad/andra-derivata-10/
Du hade en fråga här med Flerdim- analys. Menar du att du läser detta med bara matte 3b?
För att lösa denna uppgift behövs inte variabelsubstitution.
Det räcker att känna igen som en inre derivata.
Fast då behövs kunskap om derivatan av sammansatta funktioner, dvs kedjeregeln.
Kedjeregeln dyker upp först i Matte 4.