Inför 3c basår omskrivning av algebraiska uttryck
Jag utökade parentesen men vet inte vart jag ska ta vägen därifrån för att ta reda på vad f(x)
Hej och välkommen hit.
Ledtråd: Hur många x^3 har du?
Bubo skrev:Hej och välkommen hit.
Ledtråd: Hur många x^3 har du?
Hej!
1, men jag är inte säker på vad jag ska göra med den informationen.
jag försöker ett ny lösning metod men vet inte om jag gör rätt
Nu har du två bra sätt att lösa uppgiften.
I ditt första inlägg har du å ena sidan ett. ^3, å andra sidan (efter din multiplikation) a stycken x^3. Då måste a vara...
Din idé med polynomdivision funkar nog också.
Om a är lika med 1 hur fortsätter man efter det?
eller har jag tänkt fel ?
Blir det korrekt med den här
Hur många x^2 har du?
Du kan t ex. titta på den andra raden.
Bubo skrev:Hur många x^2 har du?
Du kan t ex. titta på den andra raden.
kanske b-a?
Ja, i vänsterkedet har du b-a stycken. Det är lika många som du har i högerledet.
Bubo skrev:Ja, i vänsterkedet har du b-a stycken. Det är lika många som du har i högerledet.
vilket är 0. Så a-b =0 och a är 1 så b är också 1
och vi har nu cx - x x på vänster sida och ett x på höger sida vilket betyder att c är 2?