Induktion och magnetfält
Hej
jag har en fråga
Cykellysen är ett ständigt bekymmer eftersom de batteridrivna kostar i batteri inköp och dynamos slirar i blött väder. Dessutom låter de ganska mycket. Man skulle kunna montera små permanentmagneter runt hela fälgen som löper genom ett ok där en spole är monterad. Se figur. Anta att cykelhjulet har 50 stycken magneter monterade på hjulet och att hjulet roterar 1,5 varv per sekund. Varje magnet har en tvärsnittsyta på 2cm^2 och ger en magnetisk flödestäthet B=0,40T. Du kan bortse från eventuella luftspalter mellan spolen och magneterna. Hur många varv behöver spolen lindas för att ge en spänning på 3V?
den länken som nån vill se bilden
https://www.pluggakuten.se/trad/fysik-2-induktion-och-magnetfalt/
kan någon förklarar den frågan?
jag vet att jag ska använda formel
ϕ=B*A
e=Ndϕdt=N*A*dB/dt
men hur ska vi lägga antal magnater 50 st i formel.
jag gissar att det ska vara så
e = N x A x antal magneter x dB/dt
3 = N x (2x10^-4) x 50 x 0,40/(1/1,5)
N = 500 varav
Har jag gjort rätt ???
tack
eller vi behöver inte att använda antal magneter
e = N x A x dB/dt
3 = N x (2x10^-4) x 0,40/(1/1,5)
då N = 25000 varav ???
Hur många magneter passerar oket på en sekund?
enligt text
"Anta att cykelhjulet har 50 stycken magneter monterade på hjulet och att hjulet roterar 1,5 varv per sekund."
då kommer att vara 1,5 x 50 = 75 st på en sekund.
alex skrev:enligt text
"Anta att cykelhjulet har 50 stycken magneter monterade på hjulet och att hjulet roterar 1,5 varv per sekund."
då kommer att vara 1,5 x 50 = 75 st på en sekund.
Utmärkt! Hur många gånger ändrar sig då det magnetiska fältet per sekund?
Affe Jkpg skrev:alex skrev:enligt text
"Anta att cykelhjulet har 50 stycken magneter monterade på hjulet och att hjulet roterar 1,5 varv per sekund."
då kommer att vara 1,5 x 50 = 75 st på en sekund.
Utmärkt! Hur många gånger ändrar sig då det magnetiska fältet per sekund?
jag vet inte
KANSKE det ändrar inte???
alex skrev:jag vet inte
KANSKE det ändrar inte???
Hur tänker du nu? När en magnet passerar oket så ändras givetvis det magnetiska fältet i oket!
Citat nedkortade för att undvika onödigt scrollande. Tummen kan bli utbränd. /Smutstvätt, moderator
Affe Jkpg skrev:Hur tänker du nu? När en magnet passerar oket så ändras givetvis det magnetiska fältet i oket!
menar du att det ska ändrar mellan 0 och 0,4T
75 ggr ??
Citat nedkortade för att undvika onödigt scrollande. Tummen kan bli utbränd. /Smutstvätt, moderator
alex skrev:menar du att det ska ändrar mellan 0 och 0,4T
75 ggr ??
Ja..t.o.m. mellan 0 - 0,4T - 0; 75 ggr/s
Sedan ska du nog försöka rita ett B-t-diagram. Man ska nog approximera med en triangel-form på kurvan i det diagrammet.
Citat nedkortade för att undvika onödigt scrollande. Tummen kan bli utbränd. /Smutstvätt, moderator
Affe Jkpg skrev:Ja..t.o.m. mellan 0 - 0,4T - 0; 75 ggr/s
Sedan ska du nog försöka rita ett B-t-diagram. Man ska nog approximera med en triangel-form på kurvan i det diagrammet.
jag försöker veta vad är för fördel med den men min hjärna har stoppat
frågan är hur många varv behöver spolen lindas för att ge en spänning
finns något formel som samlas alla de information och ger svaret eller inte??
tack
Citat nedkortade för att undvika onödigt scrollande. Tummen kan bli utbränd. /Smutstvätt, moderator
alex skrev:jag försöker veta vad är för fördel med den men min hjärna har stoppat
frågan är hur många varv behöver spolen lindas för att ge en spänning
finns något formel som samlas alla de information och ger svaret eller inte??
tack
ϕ=B*A
e=Ndϕdt=N*A*dB/dt
Citat nedkortade för att undvika onödigt scrollande. Tummen kan bli utbränd. /Smutstvätt, moderator
Affe Jkpg skrev:
ϕ=B*A
e=Ndϕdt=N*A*dB/dt
kan du lösa den ??
Citat nedkortade för att undvika onödigt scrollande. Tummen kan bli utbränd. /Smutstvätt, moderator
alex skrev:kan du lösa den ??
Vet du vad "dB/dt" är om du t.ex. ritar en triangelformad "kurva" i ett B-t-diagram?
Citat nedkortade för att undvika onödigt scrollande. Tummen kan bli utbränd. /Smutstvätt, moderator
Affe Jkpg skrev:Vet du vad "dB/dt" är om du t.ex. ritar en triangelformad "kurva" i ett B-t-diagram?
dB/dt det betyder ϕ´ = -BAwsin(wt) eller ??
Citat nedkortade för att undvika onödigt scrollande. Tummen kan bli utbränd. /Smutstvätt, moderator
alex skrev:dB/dt det betyder ϕ´ = -BAwsin(wt) eller ??
Hej igen
är det rätt om jag säger
e = NxBxAxwsin(wt)
där B=0,4 T
A =2 x10^-4 m
e= 3v
w = 2 x pi x f =3pi
t = 1/75 s
3 = N x 0,4 x 2 x10^-4 x 3pi x sin (3pi/75)
N=31746 varv
Citat nedkortade för att undvika onödigt scrollande. Tummen kan bli utbränd. /Smutstvätt, moderator
Kan du rita in B = 0.4T på y-axeln och t på x-axeln i ett diagram som liknar ovanstående?
Vet du att "dB/dt" då är lika med lutningarna på grafen i ovanstående diagram?
Aha så svaret ska vara
dB/dt = 0,4/(1/75)
3 =N x 2 x 10^-4 x 0,4/(1/75)
N = 500 varv eller ??
tack för diagram
Affe Jkpg skrev:Kan du rita in B = 0.4T på y-axeln och t på x-axeln i ett diagram som liknar ovanstående?
Vet du att "dB/dt" då är lika med lutningarna på grafen i ovanstående diagram?
Aha så svaret ska vara
dB/dt = 0,4/(1/75(2))
3 =N x 2 x 10^-4 x 0,4/(1/150)
N = 250 varv eller ??
tack för diagram
Varvtalet N är korrekt!
Nu när du ritat B(t) i en B-t-graf, kan det vara lämpligt att rita e(t) i en e-t-graf
Affe Jkpg skrev:Nu när du ritat B(t) i en B-t-graf, kan det vara lämpligt att rita e(t) i en e-t-graf
snälla kan du räkna det till sist och skriv bara antal varv??
därför jag tror att vi inte behöver till andra diagram
alltså enligt formeln ovanstående så
e = A xN x dB/dt
och enligt vad du har skrivet att B ändrar 0 - 0,4 - 0; 75 ggr/s så
en 0 - 0,4 - 0 tar 1/75 s
en 0 - 0,4 tar 1/ (75x2) s
så dB/dt = 0,4/(1/ 150)
svaret ska vara 250 varv. Är det rätt ??
tack för hjälpen
alex skrev:Affe Jkpg skrev:Nu när du ritat B(t) i en B-t-graf, kan det vara lämpligt att rita e(t) i en e-t-graf
snälla kan du räkna det till sist och skriv bara antal varv??
därför jag tror att vi inte behöver till andra diagram
alltså enligt formeln ovanstående så
e = A xN x dB/dt
och enligt vad du har skrivet att B ändrar 0 - 0,4 - 0; 75 ggr/s så
en 0 - 0,4 - 0 tar 1/75 s
en 0 - 0,4 tar 1/ (75x2) s
så dB/dt = 0,4/(1/ 150)
svaret ska vara 250 varv. Är det rätt ??
tack för hjälpen
Jag har redan svarat att du beräknat varvtalet N korrekt.
Om du ritar e(t) i en e-t-graf, förstår du bättre vad det är för "e" du har beräknat.
hej, jag är på samma uppgift, och får 500varv. Varför multiplicerade ni 1/75 med 2?
Affe Jkpg skrev:alex skrev:enligt text
"Anta att cykelhjulet har 50 stycken magneter monterade på hjulet och att hjulet roterar 1,5 varv per sekund."
då kommer att vara 1,5 x 50 = 75 st på en sekund.
Utmärkt! Hur många gånger ändrar sig då det magnetiska fältet per sekund?
förstår inte din fråga? är det relevant? bara undrar. Försöker förstå mig på ursprungliga frågan som Alex har skrivit.
Affe Jkpg skrev:alex skrev:Affe Jkpg skrev:Nu när du ritat B(t) i en B-t-graf, kan det vara lämpligt att rita e(t) i en e-t-graf
snälla kan du räkna det till sist och skriv bara antal varv??
därför jag tror att vi inte behöver till andra diagram
alltså enligt formeln ovanstående så
e = A xN x dB/dt
och enligt vad du har skrivet att B ändrar 0 - 0,4 - 0; 75 ggr/s så
en 0 - 0,4 - 0 tar 1/75 s
en 0 - 0,4 tar 1/ (75x2) s
så dB/dt = 0,4/(1/ 150)
svaret ska vara 250 varv. Är det rätt ??
tack för hjälpen
Jag har redan svarat att du beräknat varvtalet N korrekt.
Om du ritar e(t) i en e-t-graf, förstår du bättre vad det är för "e" du har beräknat.
Affe?
Affe Jkpg skrev:Kan du rita in B = 0.4T på y-axeln och t på x-axeln i ett diagram som liknar ovanstående?
Vet du att "dB/dt" då är lika med lutningarna på grafen i ovanstående diagram?
hur fick du fram denna graf?