Induktion
Ett flygplan flyger över norra halvklotet rakt norrut. Flygplanet har en hastighet på 800 km/h. Avståndet mellan vingspetsarna är 30,0m. På grund av rörelsen i den jordmagnetiska fältet uppkommer en spänning mellan vingspetsarna.
a) vilken vingspets har högst potential?
b) bestäm spänningens storlek om flygplanet färdas i ett område där magnetiska flödestätheten är 45 microT och inklinationen är 70°.
Vet nog inte ens vart jag ska börja. Har kommit fram till att högerhandsregeln antagligen ska användas men får inte till det ändå..
Någon här som är riktigt klok och kan hjälpa mig lite?
A) På planet kommer endast den vertikala komposanten av jordmagnetiska fältet att påverka laddningarna i planet. Om du använder fingerreglen och riktar pekfingret ner (jordmagnetiska vertikalkomposanten) och tummen fram (planets riknting norrut) så ser du att långfingret pekar mot vingen som är riktad till väst. Alltså kommer de positiva laddingarna att färdas mot denna vingen eftersom den magnetiska kraften är riktad dit och den vingen kommer därför ha högst potential.
B) För att ta reda på den inducerade spänningen U, använder du följande formel U=BIV (planets vingar betraktas som en ledare som förflyttas i ett fält). Däremot är B inte 45 microT eftersom endast den vinkelräta komposanten av detta magnetfält kommer ge upphov till en inducerad spänning.
Kanske oklar förklaring, men skriv om du önskar något förklarat mer bra.
Är du säker på att använda U=BIV? Vad betyder V och I? Det finns en formel i boken som lyder e= vBl (hastighet, flödestäthet och längd). Men den är ju bara för vinkelräta, har svårt att förstå helt enkelt.
Och hur ska jag räkna ut flödestätheten om den inte är 45 microT?
Linsann skrev:Är du säker på att använda U=BIV? Vad betyder V och I? Det finns en formel i boken som lyder e= vBl (hastighet, flödestäthet och längd). Men den är ju bara för vinkelräta, har svårt att förstå helt enkelt.
e och U är samma, bara olika beteckningar på inducerade spänningen. Vi syftar alltså på samma formel.
Du vet hastigheten och längden (avståndet mellan vingspetsarna). Dessa två är vinkelräta mot varandra. Du behöver nu ta reda på magnetfältet storlek (den komposanten som är vinkelrät mot flygplanet) för att kunna använda formeln e=vBI.
Hur kan du ta reda på denna komposanten genom att utnyttja faktumet att inklinationen i området planet befinner sig är 70°?
Jaha okej jag förstår! Jag blev lite förvirrad när du skrev stort I när du kanske syftade på längd, men nu förstår jag. Sen kanske jag ska använda trigonometri för att få reda på den vinkelräta?:D
Linsann skrev:Jaha okej jag förstår! Jag blev lite förvirrad när du skrev stort I när du kanske syftade på längd, men nu förstår jag. Sen kanske jag ska använda trigonometri för att få reda på den vinkelräta?:D
Förstår det, fel av mig.
yes, helt rätt!
Hej,
Jag håller på med samma uppgift och jag förstår inte riktigt a. Hur vet man att strömmens riktning (med högerhandsregeln) ska vara riktad i samma riktning som flygplanet rör sig i? Och varför kommer positiva laddningar röra sig mot den västra vingen??
Ayoob Bassim skrev:A) På planet kommer endast den vertikala komposanten av jordmagnetiska fältet att påverka laddningarna i planet. Om du använder fingerreglen och riktar pekfingret ner (jordmagnetiska vertikalkomposanten) och tummen fram (planets riknting norrut) så ser du att långfingret pekar mot vingen som är riktad till väst. Alltså kommer de positiva laddingarna att färdas mot denna vingen eftersom den magnetiska kraften är riktad dit och den vingen kommer därför ha högst potential.
B) För att ta reda på den inducerade spänningen U, använder du följande formel U=BIV (planets vingar betraktas som en ledare som förflyttas i ett fält). Däremot är B inte 45 microT eftersom endast den vinkelräta komposanten av detta magnetfält kommer ge upphov till en inducerad spänning.
Kanske oklar förklaring, men skriv om du önskar något förklarat mer bra.
Jag håller på med samma uppgift och jag förstår inte riktigt a. Hur vet man att strömmens riktning (med högerhandsregeln) ska vara riktad i samma riktning som flygplanet rör sig i? Och varför kommer positiva laddningar röra sig mot den västra vingen??
bubblannn skrev:Ayoob Bassim skrev:A) På planet kommer endast den vertikala komposanten av jordmagnetiska fältet att påverka laddningarna i planet. Om du använder fingerreglen och riktar pekfingret ner (jordmagnetiska vertikalkomposanten) och tummen fram (planets riknting norrut) så ser du att långfingret pekar mot vingen som är riktad till väst. Alltså kommer de positiva laddingarna att färdas mot denna vingen eftersom den magnetiska kraften är riktad dit och den vingen kommer därför ha högst potential.
B) För att ta reda på den inducerade spänningen U, använder du följande formel U=BIV (planets vingar betraktas som en ledare som förflyttas i ett fält). Däremot är B inte 45 microT eftersom endast den vinkelräta komposanten av detta magnetfält kommer ge upphov till en inducerad spänning.
Kanske oklar förklaring, men skriv om du önskar något förklarat mer bra.
Jag håller på med samma uppgift och jag förstår inte riktigt a. Hur vet man att strömmens riktning (med högerhandsregeln) ska vara riktad i samma riktning som flygplanet rör sig i? Och varför kommer positiva laddningar röra sig mot den västra vingen??
Tänk dig flygplanet som en ledare som rör sig i ett magnetfält (jordens magnetfält). Om ledaren rör sig i nordlig riktning och du använder fingerregeln med höger hand så ser du att de positiva laddningarna rör sig till vänster (dvs mot vingen som pekar mot väst)