Identitetsutvecklingen
Hej
Jag har fråga handlar om jur kan olika levnadsmiljöer och levnadsvillkor påverka en persons: Identitetsutveckling, Lärande och utveckling?
Jag har svar att ordinerar mitt svar och jag vill hjälp med detta.
Först tänkte jag att definiera identitet ur sociologisk perspektiv och sen vad är faktor som påverker identitet utvecklingen såsom samhället och kulturen samt hur påverker med fokus på socialisation eftersm den spelare stor roll i identitet utvecklingen ur sociologisk synvinkel.
Är så rätt eller behöver jag läser mer om något för att jag vill uppfulla hela svaren.
Om det finns något mer måste jag inkludera så hjälpa mig snälla. Jag pluggar kurs (människors miljöer) och jag köpte inte än boken det därför jag är inte säker om jag har rätt förstålse eller inte?
Dels måste du jämföra rika och fattiga länder med varandra. Rikare länder har mer resurser att satsa på utbildning och eftersom det finns social trygghet i samhället behöver inte barnen arbeta innan vuxen ålder för att försörja och hjälpa sina föräldrar. De kan istället lägga sin tid på att gå i skolan, vilket ökar deras chanser att få ett jobb vilket i sin tur ytterligare bidrar till att utveckla landets välstånd. De som lever i fattigare miljöer och saknar utbildning hamnar lättare i utsatthet vilket kan leda till att de leds in i droghandel, prostitution, går med i terrororganisationer eller annan typ av kriminell verksamhet.
Sedan behöver du även jämföra rikare länder med varandra. Även fast ett samhälle är rikt kan det vara uppbyggt på olika sätt. I Sverige finansieras utbildningssystemet av skatteväsendet varefter vi lever under ett högre skattetryck i arbetsför ålder. Det innebär att vem som helst har möjlighet att utbilda sig, men högre skatter riskerar att verka dämpande på näringslivet vilket kan skada landets välstånd. I andra rika länder, t.ex. USA, finansieras utbildning till stor del av individer och deras familjer eller genom stipendier. Det innebär en lägre kostnad för staten och därmed ett lägre skattetryck, men innebär samtidigt att de som saknar ekonomiska medel inte kan genomgå utbildning i samma utsträckning.