6 svar
8949 visningar
äppeljuice 5
Postad: 6 sep 2021 18:08

Idéer till gymnasiearbete, inom biologi, skog, träning etc.

Hej! 

Jag går i 3:an på naturvetenskapsprogrammet och skulle behöva hjälp med ideer till gymnasiearbete. Jag är mest intresserad av biologi. Helst vill jag skriva om något inom träning eller skogen, är det någon som har någon ide på ett gymnasiearbete som har något med dessa att göra? Kravet är att man ska kunna undersöka och inte bara skriva teoritiskt. När det kommer till träning funderar jag på om det skulle gå att göra något med t.ex. löpning, där man mäter olika värden på en som puls, blodvärden, fettprocent mm. Men vet inte riktigt vad man kan ha för frågeställning då. 

Har tillgång till fjällmiljö så undrar också om någon har något förslag på ett gymnasiearbete man kan göra där. Jag skulle även kunna ha ett arbete där jag odlar någon växt men det är om det inte finns något inom ovanstående områden. 

Tacksam för svar :)

oggih 1310 – F.d. Moderator
Postad: 6 sep 2021 18:29 Redigerad: 6 sep 2021 18:43

Det finns massor av saker man skulle kunna undersöka när det gäller både skog och träning, men det blir lättare för oss att ge input om du berättar ännu mer om dig själv och dina intressen. Några frågor:

  • Vad är det du tycker är intressant med skog?
  • Vad är det du tycker är intressant med träning?
  • Vilka delar av biologin intresserar dig mest?
  • Är det någon del av biologin som du är mindre intresserad av?
  • Har du några fritidsintressen som man kanske skulle kunna koppla ihop med de här sakerna?
  • Vilken typ av undersökning vill du göra? Vill du vara ute i naturen? Vill du göra experiment i labb? Vill du jobba med dataanalyser?
äppeljuice 5
Postad: 6 sep 2021 19:16

På fritiden håller jag på med en mängd olika sporter som löpning, cykling, simning och styrketräning. Därför hade det varit bra om man kunde koppla sitt gymnasiearbete genom att kanske utföra något av dessa och sedan mäta. Min bror och mamma har gått med på att vara försökspersoner och därmed följa ett träningsschema (inklusive mig). Jag är även intresserad av hur träningen påverkar kroppen, psykiskt som fysiskt. Kan man då kanske utföra ett träningsschema under en viss tid och sedan diskutera dess påverkan på kroppen med hjälp av data som t.ex. puls och blodvärden? Samt samla in data för hur försökspersonerna mår rent psykiskt?

När det kommer till skogen är jag lite osäker på vad jag är intresserad mest av. Men kanske typ vart växer skogen bäst? Hur påverkas skogen av olika faktorer? hur påverkas ekosystemet av skogsbrand? Min tanke är att efter gymnasiet bli skogsmästare och därför tänkte jag det kunde vara passande att ha något inom skogen som gymnasiearbete. Sen så älskar jag att vara ute i skogen och är där ofta. Jag skulle helst vilja utföra undersökningen ute i naturen då jag inte tycker om labb så värst mycket. 

När det kommer till biologi är jag mest intresserad av ekologi, djur samt växter och minst intresserad av cell och molekylärbiologi och genetik. 

oggih 1310 – F.d. Moderator
Postad: 7 sep 2021 18:47 Redigerad: 7 sep 2021 19:01

Väldigt bra redogörelse! Det gör det mycket lättare att ge förslag, så dela gärna med dig av detta när du bollar idéer med andra (t.ex. din handledare på skolan).

äppeljuice skrev:

På fritiden håller jag på med en mängd olika sporter som löpning, cykling, simning och styrketräning. Därför hade det varit bra om man kunde koppla sitt gymnasiearbete genom att kanske utföra något av dessa och sedan mäta. Min bror och mamma har gått med på att vara försökspersoner och därmed följa ett träningsschema (inklusive mig). Jag är även intresserad av hur träningen påverkar kroppen, psykiskt som fysiskt. Kan man då kanske utföra ett träningsschema under en viss tid och sedan diskutera dess påverkan på kroppen med hjälp av data som t.ex. puls och blodvärden? Samt samla in data för hur försökspersonerna mår rent psykiskt?

Hur träning påverkar kroppen är en väldigt intressant och viktig fråga, och om du dessutom är intresserad av träning själv, så skulle det säkert kunna gå att göra ett kul gymnasiearbete runt detta om du bara hittar en bra vinkel och nisch. Något som kan innebära ett problem är dock att det är svårt att få bra data som man verkligen kan dra slutsatser från när människor är inblandade. De flesta hälsoindikatorer som vilopuls och blodvärden är ju saker som utvecklas över ganska lång tid, och dessutom påverkas av annat som händer utanför träningschema som kommer vara svårt att kontrollera för. Samtidigt finns stora individuella skillnader i hur våra kroppar fungerar, och även psykologiska aspekter som placebo att ta hänsyn till... 

Men delvis andra idéer:

  • Leta upp något känt vetenskapligt experiment relaterat till träning. Kanske kan du upprepa experimentet i mindre skala på din familj eller dina klasskompisar, och se om du kan replikera resultaten? Kanske kan du till och med utveckla eller designa om experimentet på något intressant sätt? Du skulle kunna söka efter vetenskapliga artiklar direkt med tjänster som Google Scholar, men ett bättre sätt är kanske att läsa i någon populärvetenskaplig bok eller titta på någon dokumentär, och sedan försöka spåra originalkällorna genom källförteckningarna. SVT sände till exempel en väldigt intressant dokumentärserie som hette "Din hjärna" med Anders Hansen för några år sedan, där ett av avsnitten handlar om träning, och där nämns ett antal olika klassiska experiment. 
  • Man kan också få idéer på väldigt enkla experiment från de lärarhandledningar och labbinstruktioner som skolans idrotts- och biologilärare har i sina arkiv. Fråga dina lärare om du kan få bläddra runt lite i dessa! Kanske kan du ta någon enkel labb eller demonstration och vidrareutveckla den till ett större och mer systematiskt experiment?
  • En mer specifik sak som jag själv har funderat på på sistone är hur man har kommit fram till hur många kalorier man bränner (dvs. hur mycket extra energi förbrukar) när utför olika fysiska aktiviteter. Det är enkelt att googla fram tabeller över detta, och de flesta pulsklockor har inbyggda funktioner som räknar kaloriförbrukning. Var kommer de sifforna ifrån? Hur säkra är de? Hur mycket varierar det från person till person? Finns det något smart sätt att själv göra en väldigt ungefärligt uppskatta hur mycket energi som går åt när någon av dina favoritsporter utövas? Det kanske går att koppla in fysiken och kemin här på något sätt?
  • Ett rent allmänt tips är att prova att ta hjälp av någon forskare som jobbar med idrott på ett eller annat sätt. Om du googlar på saker som idrottsfysiologi, idrottspsykologi, biomekanik, idrottsnutrition med mera borde du kunna hitta ett antal forskare runtom i landet som sysslar med saker i den här inriktningen. Kanske finns det någon eller några av dem som har forskning som du tycker verkar intressant? I så fall kan du prova att mejla dem! Berätta att du ska göra ditt gymnasiearbete, förklara varför du tycker just deras forskning verkar cool, och fråga om de antingen har idéer på saker du skulle kunna undersöka själv på skolan, eller om det rent av finns möjlighet att besöka deras forskargrupp några dagar och hjälpa dem med något experiment som skulle kunna bli ett lagom stort gymnasiearbete. Detta är så klart enklast om du bor i närheten av det aktuella universitet, men även om du bor långt ifrån har de kanske data som du skulle kunna hjälpa till att analysera?  De flesta forskare har massa idéer på projekt på lager och tycker det är kul med gymnasieelever som är nyfikna på deras forskning, så de kommer säkert vara öppna för att hjälpa till om de bara har tid för det.

Fortsättning följer i nästa inlägg!

oggih 1310 – F.d. Moderator
Postad: 7 sep 2021 19:07 Redigerad: 7 sep 2021 20:35

äppeljuice skrev:

När det kommer till skogen är jag lite osäker på vad jag är intresserad mest av. Men kanske typ vart växer skogen bäst? Hur påverkas skogen av olika faktorer? hur påverkas ekosystemet av skogsbrand? Min tanke är att efter gymnasiet bli skogsmästare och därför tänkte jag det kunde vara passande att ha något inom skogen som gymnasiearbete. Sen så älskar jag att vara ute i skogen och är där ofta. Jag skulle helst vilja utföra undersökningen ute i naturen då jag inte tycker om labb så värst mycket. 

Det här låter också som ett väldigt kul spår, och det låter smart att passa på att lära sig något skogsrelaterat inför en kommande skogsmästarutbildning. 

  • En spontan sak som jag själv har funderat mycket på är mykorrhiza (lyssna till exempel på det här TED-föredraget om hur det gör det möjligt för träd i gamla skogar att kommunicera med varandra), och nyligen upptäckte jag att man själv tydligen ganska enkelt experimentera med mykorrhiza genom den här labbinstruktionen. Jag har inte hunnit provat själv (men jag och en kompis har pratat om att testa!), men om det fungerar så hade det kanske varit coolt att bygga ett gymnasiearbete runt detta? Att bara upprepa experimentet i lite större skala och se om du kan få statistiskt signifikant data (prata med din mattelärare!) skulle vara intressant i sig, men kanske kan du komma på någon kul spinoff? Hur påverkas till exempel effekten som de visar i labben av hur mycket näring som finns tillgänglig i jorden? Hur påverkas effekten om man utsätter växterna för stress (torka, eller surt vatten eller någon slags föroreningar)? Vad händer om du använder jord från olika skogar? Kan man säga något om vilken jord som har bäst förutsättningar för mykorizha? Kan man kanske relatera det till olika egenskaper hos skogarna? Ger kanske jord från skogar med kraftiga skadedjursangrepp sämre mykorrhiza-effekt? Kanske är mykorrhiza-effekten större i jord som man tar från ställen där det växer mycket synliga svampar? Jag har ingen aning, och du kan säkert få bättre tips på specifika frågeställningar om du hör av dig till någon biolog som jobbar med något åt det här hållet! Kolla också efter andra studier på mykorrhiza för inspiration (du kan till exempel utgå från Wikipedia och sedan kolla upp referenserna i källförteckningen) eller söka på Google Scholar. Du kan även kolla in det här lite mer avancerade gymnasiearbetet som någon har utfört ihop med en forskargrupp - även om du inte gör något fullt så avancerat så kanske du ändå kan få bra idéer därifrån som du kan inkludera i ditt eget arbete.
  • Varför växer goda bär som t.ex. hjortron (eller tranbär eller lingon eller kanske någon slags svamp?) bara på vissa ställen i skog? Spelar kemin i marken någon roll för var bären trivs? Det hade kanske gått att bygga ett intressant gymnasiearbete runt att man identifierar några sankmarker i sitt närområde där det växer mycket hjortron (här kan man behöva ta hjälp av någon rutinerad bärplockare med lokalkännedom) och några närliggande sankmarker utan hjortron och samlar in jord- och vattenprover som man sedan analyserar med avseende på pH, näringsämnen och eventuellt annat som kan vara intressant. Mycket sånt går att undersöka ganska enkelt i ett skollabb, men man kan säkert också koppla in någon kemist eller biolog från universitetsvärlden som kan hjälpa en med bättre analyser, eller kanske någon från kommunens miljöförvaltning? Kanske finns det annat än rent kemiska skillnader som kan vara värt att undersöka? Närvaro av andra växter? Mirkoorganiser? Ljusförhållanden? Topografin? Kanske du hitta något i litteraturen som ger inspiration om olika parametrar värda att undersöka? Kolla både efter specifik information om just det bäret eller den svampsorten du undersöka, men också andra liknande undersökningar. Det kan även vara värt att plocka in experter från universitetsvärlden, eller kanske utgå från visdom från erfarna bärplockare i din närhet.
  • Man kan också göra ungefär samma typ av undersökning fast fokuserat på någon annan typ av organismer. Kanske någon invasiv art som det finns mycket av där du bor? (Där jag bor finns det till exempel fruktansvärt många blomsterlupiner...) Något som jag tänker är av stort intresse i skogsindustrin är väl annars olika typer av skadedjur. Hemma i Småland där jag växte upp är det en del skogsägare som har problem med granbarkborrar just nu, och som jag förstår det kan det ibland bara vissa delar av en skog som blir drabbade medan andra delar klarar sig förvånansvärt bra. Vet man vad det beror på? Kan det ha något med kemin i marken att göra, topografin, ljusförhållandena etc.?
  • I friluftskretsar hör man ofta att myrstackar kan användas för att navigera på olika sätt (se t.ex. den här sidan). Stämmer detta? Vad säger befintlig forskning? Kan du själv undersöka systematiskt (gärna kvantitativt) hur pass mycket sanning det ligger i påståendena genom att gå ut och leta efter myrstackar? Stämmer det i genomsnitt? Hur stor är den individuella variationen mellan myrstackar? Hur stor är chansen att en slumpmässig myrstack man stöter på när man är vilse i skogen ger korrekt information? Vad är det förresten som egentligen avgör hur myror bygger sina stackar (jag antar att de inte kan känna av jordens magnetfält utan att de styrs av solen eller något annat som korrelerar med väderstrecken)?
  • Vad händer med växtlighet och djurliv efter dramatiska förändringar i naturen? Har det nyligen skett någon sådan förändring i närheten av där du bor, t.ex. ett stort byggprojekt eller en avverkning i skogen (eller kanske rent av en skogsbrand som du nämnde själv som förslag)? Kanske kan du göra en undersökning av vilka arter som har hittat dit? Kanske kan du göra en jämförelse av två platser? Stämmer dina observationer med den teori som redan finns för ekologisk succession?
  • Annars är mitt tips precis som jag skrev tidigare: Leta upp någon expert som du tycker verkar hålla på med något spännande, och skicka ett mejl där du berättar att du är nyfiken på deras forskning och frågar om de har något projekt på gång där du kanske kan hjälpa till något hörn, eller om de har idéer på saker du kan undersöka på egen hand. Förutom universiteten kan det kanske även vara värt att kolla med länsstyrelsen eller någon organisation för skogsägare som t.ex. Södra. Även ideella organisationer som Fältbiologerna och Naturskyddsföreningen kan tänkas ha spännande saker på gång (t.ex. olika former av inventeringar) som du kanske kan göra ett projekt runt.

Stort lycka till med gymnasiearbetet! Det bästa sättet att hitta ett bra ämne är att fråga runt mycket, så prata gärna med dina olika lärare, din familj och t.ex. träningskompisar eller kompisar som delar ditt skogsintresse. Och var som sagt inte rädd för att kontakta experter inom dina intresseområden för att få input både kring ämnesvalet, men också om det dyker upp någon fråga längre fram i processen!

äppeljuice 5
Postad: 8 sep 2021 13:14

Stort tack för alla tips samt bra och intressanta idéer!! Jag fastnande lite extra för det du nämnde om mykorrhiza och tänkte fördjupa mig mer inom ämnet. Men efter att ha kollat på dina länkar och läst lite så skulle jag absolut kunna tänka mig att ha mykorrhiza som mitt gymnasiearbete. Det verkar vara ett väldigt spännande och roligt ämne och kanske kan jag få tag på en biolog som jobbar inom ämnet. 

Och återigen tack för ditt svar det var verkligen till stor hjälp :)

oggih 1310 – F.d. Moderator
Postad: 21 sep 2021 12:14 Redigerad: 21 sep 2021 12:25

Jag upptäckte precis att det finns en väldigt bra dokumentärserie om skogsindustrins miljöpåverkan (och de svåra politiska intressekonflikter som det leder till) på SVT Play, som heter Slaget om skogen. Flera biologer med olika perspektiv och åsikter medverkar, och man får även en del små inblickar i hur skogsforskning kan se ut, så den skulle kanske kunna vara en bra källa till inspiration för alla som är sugna på att göra ett skogsrelaterat gymnasiearbete! (Och den kan ju även ge idéer på personer man kan kontakta för mer input eller olika typer av samarbetsmöjligheter.)

Svara
Close