i matteboken (matte 2a) på sidan 31 undrar om två tal fattar noll
Jag fattar inte varför räknar man inte dem på samma sätt på 1123 A så kan man lätt multiplicera (10 - 4x)^2 med att göra
(10-4x) (10-4x) =
10*10=100
10*4x=40x
4x*10= 40x
4*4x= 16x
och då blir det ju 100-80x+16
men uppg 1125 b som är (1+10x)^2
blir
1+20x+100x
och man kan ju inte få 20x genom konjugat reglen utan att använda *2 asså jag fattar inte varför e dem inte samma
Kan du ta ett foto och lägga in bilden eller skriva av uppgifterna ord för ord? Vi har ingen aning om vad du menar.
CreaD skrev:(10-4x) (10-4x) =
10*10=100
Det stämmer
10*4x=40x
Här ska det vara 10•(-4x) = -40x
4x*10= 40x
Här ska det vara (-4x)•10 = -40x
4*4x= 16x
Här ska det vara (-4x)•(-4x) = 16x2
och då blir det ju 100-80x+16
Resultatet ska alltså bli 100-80x+16x2.
Det finns en färdig formel för detta som kallas (andra) kvadreringsregeln: (a-b)2 = a2-2ab+b2
============
men uppg 1125 b som är (1+10x)^2
blir
1+20x+100x
Nej det stämmer inte. Det ska bli
1•1 = 1
1•10x = 10x
10x•1 = 10x
10x•10x = 100x2
Tillsammans blir det 1+20x+100x2
Det finns en färdig formel även för detta, som kallas (första) kvadreringsregeln, samma länk som nyss: (a+b)2 = a2+2ab+b2.
==========
I båda fallen är det alltså kvadreringsreglerna som används (och inte konjugatregeln).
Ett liknande exempel.
Yngve skrev:CreaD skrev:(10-4x) (10-4x) =
10*10=100
Det stämmer
10*4x=40x
Här ska det vara 10•(-4x) = -40x
4x*10= 40x
Här ska det vara (-4x)•10 = -40x
4*4x= 16x
Här ska det vara (-4x)•(-4x) = 16x2
och då blir det ju 100-80x+16
Resultatet ska alltså bli 100-80x+16x2.
Det finns en färdig formel för detta som kallas (andra) kvadreringsregeln: (a-b)2 = a2-2ab+b2
============
men uppg 1125 b som är (1+10x)^2
blir
1+20x+100x
Nej det stämmer inte. Det ska bli
1•1 = 1
1•10x = 10x
10x•1 = 10x
10x•10x = 100x2
Tillsammans blir det 1+20x+100x2
Det finns en färdig formel även för detta, som kallas (första) kvadreringsregeln, samma länk som nyss: (a+b)2 = a2+2ab+b2.
==========
I båda fallen är det alltså kvadreringsreglerna som används (och inte konjugatregeln).
men varför står denna uppgiften på konjugat kapitlet då jag fattar nu hur man räknar ut det men varför ha den på konjugat sidan
Det vet jag inte. Kan du ladda upp en bild av sidan där uppgiften finns?
=================
Det är tre formler du bör lära dig att åtminstome känna igen;
- Första kvadreringsregeln: (a+b)2 = (a+b)(a+b) = a2+2ab+b2
- Andra kvadreringsregeln: (a-b)2 = (a-b)(a-b) = a2-2ab+b2
- Konjugatregeln: (a+b)(a-b) = a2-b2
Som du ser så är de väldigt lika varandra.
Yngve skrev:Det vet jag inte. Kan du ladda upp en bild av sidan där uppgiften finns?
=================
Det är tre formler du bör lära dig att åtminstome känna igen;
- Första kvadreringsregeln: (a+b)2 = (a+b)(a+b) = a2+2ab+b2
- Andra kvadreringsregeln: (a-b)2 = (a-b)(a-b) = a2-2ab+b2
- Konjugatregeln: (a+b)(a-b) = a2-b2
Som du ser så är de väldigt lika varandra.
Alla uttryck på vänstersidan handlar om konjugatregeln.
På högersidan är det blandade uttryck som ska utvecklas.
Yngve skrev:Alla uttryck på vänstersidan handlar om konjugatregeln.
På högersidan är det blandade uttryck som ska utvecklas.
ah det känns lite missvisande eller så är det bara jag som är dum haha tack