I en rektangel är basen tre gånger så lång som höjden….
I en rektangel är basen tre gånger så lång som höjden. Diagonalen är cm. Beräkna rektangelns area.
Jag sitter och förbereder mig för nationella prov och räknar igenom lite gamla tal. Har helt glömt bort hur jag löser denna sortens uppgifter. Tacksam för hjälp :)
Vilken triangel avses? Halva rektangeln?
tomast80 skrev :Vilken triangel avses? Halva rektangeln?
Förlåt mena självklart rektangeln, har redigerat det.
Ok. Rita en bild först och skriv in sidorna: respektive . Minns du Pythagoras sats?
Fritte02412 skrev :tomast80 skrev :Vilken triangel avses? Halva rektangeln?
Förlåt mena självklart rektangeln, har redigerat det.
Rita en figur av en rektangel med en diagonal.
Kalla rektangelns höjd för x. Då är rektangelns bas lika med 3x.
Använd nu Pythagoras sats för att ställa upp sambandet mellan x, 3x och diagonalens längd.
Yngve skrev :Fritte02412 skrev :tomast80 skrev :Vilken triangel avses? Halva rektangeln?
Förlåt mena självklart rektangeln, har redigerat det.
Rita en figur av en rektangel med en diagonal.
Kalla rektangelns höjd för x. Då är rektangelns bas lika med 3x.
Använd nu Pythagoras sats för att ställa upp sambandet mellan x, 3x och diagonalens längd.
Jag kom fram till att roten ur 490=22,1 ska jag då skriva
tomast80 skrev :Ok. Rita en bild först och skriv in sidorna: respektive . Minns du Pythagoras sats?
Jag kom fram till att roten ur 490=22,1 ska jag då skriva
Nej du har ju att vilket alltså är samma sak som
Stokastisk skrev :Nej du har ju att vilket alltså är samma sak som
ska jag då ta roten ur 490
Nej, du skall se till att står ensamt på ena sidan innan du gör det. Hur skall du göra för att få det ensamt?
Smaragdalena skrev :Nej, du skall se till att står ensamt på ena sidan innan du gör det. Hur skall du göra för att få det ensamt?
dela båda på 10?
Ja det är korrekt att du ska dela med tio. Då får du
Nu kan man beräkna vad x är. Men vi tänker efter lite vad det är vi ska beräkna, vi ska beräkna arean. Det gäller att arean får vi av basen*höjden som är . Vi vet ju att så då får vi att .