I en klass kunde 2/6 inte simma
I en klass kunde 2/6 av barnen inte simma. 12 barn i årskursen kunde simma.
hur stor var gruppen?
jag har försökt lösa denna och jag vet 2/6 är 4/6 kvar till en hel. Det är det enda jag vet. Kommer inte längre än såhär.
Det är bra resonerat.
4/6 är kvar till en hel som du skriver. Om 2/6 inte kan simma, då betyder det att 4/6 kan simma. 4/6 är 12 st barn.
Tänk också på att hälften av 4/6 är 2/6.
Hur många kan inte simma ?
Hur många är det totalt i gruppen ?
Korra skrev:Det är bra resonerat.
4/6 är kvar till en hel som du skriver. Om 2/6 inte kan simma, då betyder det att 4/6 kan simma. 4/6 är 12 st barn.
Tänk också på att hälften av 4/6 är 2/6.
Hur många kan inte simma ?
Hur många är det totalt i gruppen ?
Jag fick 4/6 till 2/3. Förminskade den. Jag förstår inte mer än så. Fick fram genom en avancerad räkning att det är 18 stycken totalt men min lärare vill att jag gör detta så enkelt som möjligt. Det är det konkreta jag har svårt för.
Om 4/6 av dem är 12, hur många är då 1/6 av dem?
2/6 kan inte simma
4/6 kan simma
Om 4/6 betyder 12 personer
2/6 är 6 personer
1/6 är 3 personer
2/6 kan inte simma, det innebär 1/6 + 1/6 vilket är 2/6, alltså 6 personer kan inte simma.
12 kan simma
6 kan inte simma
Totalt 18 personer
Ja, eller redan efter 1/6 = 3 personer
-> allihop = 3*6 = 18. Färdigt.
Laguna skrev:Ja, eller redan efter 1/6 = 3 personer
-> allihop = 3*6 = 18. Färdigt.
Tack för hjälpen. Men jag har så svårt att se detta. Får försöka träna… tappar självförtroendet helt. Ser så enkelt ut men har svårt.
Laguna skrev:Ja, eller redan efter 1/6 = 3 personer
-> allihop = 3*6 = 18. Färdigt.
Nu klicka det. Ni tänker division.
4/6= 12 personer
2/6= 6 personer (12/2=6)
1/6 = 3 personer (6/2=3)
Om du är ny på detta, då kommer det vara svårt att förstå och se sånt. Du kan inte förvänta dig att du bara ska förstå, det kostar tid och anstränging om du vill förstå. Tappa inte tron på dig själv, för det är inte rättvist att begära att du ska förstå koncept på samma sätt som andra med mer erfarenhet än dig.