6 svar
60 visningar
karisma behöver inte mer hjälp
karisma 1983
Postad: 14 maj 2022 13:46

Hur tolkar man denna negativa korrelation?

Hej!

Jag håller på med denna fråga som du kan se nedan. Jag har redan besvarat frågan och konstaterat att Agnes påstående stämmer eftersom att jag la in värdena från hennes tabell i min grafräknare i stat och körde sedan linjär regression på det och fick att r = -0,99. 
Det jag undrar nu är bara hur man tolkar denna negativa korrelation? Betyder detta att antalet frånvarotimmar inte har ett starkt samband med antalet poäng på ett prov?

Tack på förhand!

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 14 maj 2022 14:04

Nej, det betyder att ett högt värde på frånvaro ger ett lågt värde på poäng (och ett lågt värde på frånvaro ger ett högt värde på poäng). Detta är ett starkt samband.

karisma 1983
Postad: 14 maj 2022 14:08

Men om korrelation hade varit positivt då, t.ex r = 0,99, vad hade det betytt då? Hade det betytt att det är ett svagt samband? Hade det vart tvärtom att ett högt värde på frånvaro ger ett högt värden poäng och ett lågt värde på frånvaro ger ett lågt värde på poäng?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 14 maj 2022 15:03

En stark korrelation betyder att alla punkter ligger väldigt nära en rät linje (om korrelationen är 1 ligger alla punkter på linjen. En positiv korrelation betyder att linjen har positiv lutning. En negativ korrelation betyder att linjen har negativ lutning. 

karisma 1983
Postad: 14 maj 2022 15:06

Jo det vet jag redan. Men det hjälper mig inte så mycket med att tolka det jag skrev i #3. Hur hade sambandet varit mellan antalet värden poäng och frånvaron?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 14 maj 2022 15:35

En positiv korrelation betyder i det här fallet att fler frånvarotimmar skulle leda till fler poäng på provet. 0,99 är en hög korrelation.

karisma 1983
Postad: 14 maj 2022 15:42

Okej, tack

Svara
Close