Hur stora krafter drar de andra 2 personer med?
Uppgift1.
Mahiya99 skrev:Uppgift1.
Jag har ingen idé om hur man ska tänka på uppgift 1. Någon ledtråd? Ska man rita en rätvinklig triangel och använda trigonometri för att få ut övriga krafter?
Ja, rita en figur. Ge krafterna namnen , och .
Som frågan är formulerad går den inte att besvara.
Men om systemet är i jämvikt så går det. De har nog bara glömt att skriva det.
Yngve skrev:Som frågan är formulerad går den inte att besvara.
Men om systemet är i jämvikt så går det. De har nog bara glömt att skriva det.
Systemet är jämvikt ja men jag vet ej hur jag ska rita en bild på det här.. Ändå jag kommer på är rätvinklig triangel och de övriga vinklarna
Rita tre pilar som utgår från samma punkt.
Dessa pilar motsvarar repen som vi kan kalla R1, R2 och R3. I dessa rep drar krafterna F1, F2 och F3.
- Vinkeln mellan R1 och R2 ska vara 90°
- Vinkeln mellan R2 och R3 ska vara 120°
- Vinkeln mellan R3 och R1 ska vara 150°
Visa din bild.
Yngve skrev:Rita tre pilar som utgår från samma punkt.
Dessa pilar motsvarar repen som vi kan kalla R1, R2 och R3. I dessa rep drar krafterna F1, F2 och F3.
- Vinkeln mellan R1 och R2 ska vara 90°
- Vinkeln mellan R2 och R3 ska vara 120°
- Vinkeln mellan R3 och R1 ska vara 150°
Visa din bild.
vi vet att tex F1 är 100 N och med hjälp figur 1 kan vi räkna ut med trigonometri hur mycket F2 bör vara och jag får det till 50*roten ur 2.
Varför är det bara 45 grader mellan F1 och F2? Varför är F1 hypotenusan och F2 en katet? Den uppmätta vinkeln går över startpunkten för vektorn och båda krafter har samma startpunkt:
Vinkeln mellan F1 och F2 ska vara 90 grader, enligt vad Yngve skrev. Du hade nästan ritat rätt.
Vilka samband mellan krafterna får du här?
Ebola skrev:Varför är det bara 45 grader mellan F1 och F2? Varför är F1 hypotenusan och F2 en katet? Den uppmätta vinkeln går över startpunkten för vektorn och båda krafter har samma startpunkt:
Vinkeln mellan F1 och F2 ska vara 90 grader, enligt vad Yngve skrev. Du hade nästan ritat rätt.
Vilka samband mellan krafterna får du här?
Jag vet ej faktiskt . Antar att jag tenkte att man ska rita så men hade ej sinne för det.. men nu förstår jag bättre med din skiss. Jag tänkte ungefär att de ska utgå från samma punkt. Jag ser bara att F1 är lika stor åt båda håll åt höger och åt vänster. Samma med med F2 i y led. Dock har jag svårt att komma på hur jag ska få ut f2 när jag vet att F1 är 100 N.
Om F1 = 100 N, vad blir då F3? Du kan sedan räkna ut F2.
Tänk på jämvikt i horisontell och vertikal led.
Ebola skrev:Om F1 = 100 N, vad blir då F3? Du kan sedan räkna ut F2.
Tänk på jämvikt i horisontell och vertikal led.
I Horisontell led har vi 2F1
i vertikal led har vi 2F2
Vad har kraften F3 för vinkel mot horisonten? Dess komponent i horisontell led måste vara lika stor som F1, eller hur?
Vad har kraften F3 för vinkel mot vertikalen? Dess komponent i vertikal led måste vara lika stor som F2, eller hur?
Ebola skrev:Vad har kraften F3 för vinkel mot horisonten? Dess komponent i horisontell led måste vara lika stor som F1, eller hur?
Vad har kraften F3 för vinkel mot vertikalen? Dess komponent i vertikal led måste vara lika stor som F2, eller hur?
Ja det är 60 grader. F3x =F1 och F3y =F2
Vad är 60 grader? Tänk på att 120 - 90 = 30 och 150 - 90 = 60.
Vad får du F2 och F3 till om F1 = 100 N?
Ebola skrev:Vad är 60 grader? Tänk på att 120 - 90 = 30 och 150 - 90 = 60.
Vad får du F2 och F3 till om F1 = 100 N?
Okej jag har komposantuppdelat.. men jag har problem med vinklarna bara. Men jag tänker vi kommer ha en triangel som är 90 ,60 och 30 grader.
Mycket riktigt, du får följande:
Ebola skrev:Mycket riktigt, du får följande:
Där du skriver 30 så skrev jag 60 och 30 på andra sidan. Hur tänkte du med att ange vinklarna så?
Du har att:
120 = 90 + 30
150 = 90 + 60
Se nedan bild:
Klarnar det?
Ebola skrev:Du har att:
120 = 90 + 30
150 = 90 + 60
Se nedan bild:
Klarnar det?
Jag fattar att 120=90+30 och 150=60+90 men jag har svårt att se detta på bild.
Då hoppas jag någon annan kan hjälpa dig.
Ebola skrev:Då hoppas jag någon annan kan hjälpa dig.
Eftersom det är en fjärdelcirkel vilket motsvarar 90 grader så tänker man att 30+60 ger 90
Vill du ha hjälp att förstå varför vinklarna uppe till vänster i den här figuren är 30° och 60°?
Yngve skrev:Vill du ha hjälp att förstå varför vinklarna uppe till vänster i den här figuren är 30° och 60°?
Nej jag förstår nu
OK bra.
Är det något annat du behöver hjälp med?
Yngve skrev:OK bra.
Är det något annat du behöver hjälp med?
Nej :)