Hur stor är medelkraften vid kollsionen nu jämför med innan?
Hej!
Jag håller på med denna uppgift som du kan se nedan.
I lösningsförslaget nedan så står det att arbetet kommer vara lika stort både innan och efter förändringarna. Jag undrar hur man vet det? Även om hastigheten för båda kollsionerna är densamma så borde väll arbetet vara olika då sträckorna är det?
Jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde förklara för mig varför man vet att W kommer vara lika stor vid båda kollisionerna. Tack på förhand!
"Ett hinder av betong" betyder här nog någonting som absolut inte rör sig alls. Som att köra bilen rakt in i en bergvägg, alltså.
Rörelseenergin hos förare+stol skall då omvandlas till ett arbete F*s. Kraften börjar verka precis i krockögonblicket, och håller på tills hastigheten är nere i noll. Under den tiden har förare+stol rört sig sträckan s.
Vi vet att sträckan s i det första fallet är 20cm, och i det andra fallet 80cm.
Okej så de menar alltså att arbetet kommer att vara densamma vid båda kollisionerna (om de har samma hastighet) då de har samma rörelseenergi då deras hastighet är densamma, och eftersom de har samma rörelseenergi så borde även de ha samma arbetet då rörelseenergin omvandlas till arbete?
Men enligt energiprincipen kan energier bara omvandlas till andra energier, och arbete är väll ingen energi, så hur kan rörelseenergin omvandlas till arbete?
Energi åtgår för att utföra ett arbete.
Vad menar du med åtgår?
Och stämde det jag skrev ovan i #3? (:
karisma skrev:Men enligt energiprincipen kan energier bara omvandlas till andra energier, och arbete är väll ingen energi, så hur kan rörelseenergin omvandlas till arbete?
Ett inelastiskt stöt, kinetisk energi blir värme.
(Böja ett gem och håll den mot läppen. Försiktigt, så att du inte bränner dig.)