Hur stor är kraften på gungbrädan alldeles efter det att föräldern släppt taget?
Uppgiften:
Jag försöker förstå hur de har löst den:
De påstår att G=H. Men är inte G och H normalkrafter som beror på massan? Eftersom barnen har olika massor borde liktheten inte stämma?
Sedan så säger de att barnens accelerationer kommer att vara samma eftersom de befinner sig på samma avstånd från upphängsningspunkten. Jag undrar hur accelerationen skulle se ut om avstånden var godtyckliga.
För det första tycker jag att de har valt vidriga beteckningar "G" och "H".
Ledningen är att brädans massa försummas och är då "anses vara i jämvikt". Nja, det är den ju inte, den börjar röra sig, så det är inte heller så lyckat. Men ja, det är normalkrafterna.
Man kan jämföra det hela med två tyngder på ett snöre över en trissa. Där brukar man försumma snörets massa, så att spänningen i snöret ger krafterna på de två tyngder. (Men man säger ju inte att snöret är i jämvikt...)
Vid godtyckliga avstånd blir det här problemet svårare...
MrPillow01 skrev:Uppgiften:
Jag försöker förstå hur de har löst den:
De påstår att G=H. Men är inte G och H normalkrafter som beror på massan? Eftersom barnen har olika massor borde liktheten inte stämma?
Sedan så säger de att barnens accelerationer kommer att vara samma eftersom de befinner sig på samma avstånd från upphängsningspunkten. Jag undrar hur accelerationen skulle se ut om avstånden var godtyckliga.
Håller med, G och H är väl normalkrafter som beror på massan?