9 svar
59 visningar
naytte behöver inte mer hjälp
naytte Online 5039 – Moderator
Postad: 15 dec 2022 13:15 Redigerad: 15 dec 2022 13:44

Hur stor är den genomsnittliga kraften från golvet?

Det handlar alltså om b-uppgfiten. Jag definierar nedåt som positiv riktning. Så här har jag tänkt:

Δp=Fgolv·tmΔvt=Fgolv

Δv=vinnan-vefter

För att lösa ut vilka hastigheter som bollen hade innan och efter stöten använder jag två av rörelseformlerna:

vinnan=2gh

vefter=-2ghefter

mΔvt=(0.08 kg)·(2g·(4 m)--2g·(-2.8 m))75·10-3 s

Fgolv1.55 N

Denna kraft blir extremt liten så det verkar inte rätt. Tyvärr har jag inget facit så jag kan inte dubbelkolla om det stämmer. Kan ni hitta något fel i min uträkning?

EDIT:

borde inte vefter=--2g·(-2.8 m)?

Man tar ju egentligen ± roten ur. Och eftersom jag definierat uppåt som negativt borde jag kanske ta den negativa roten. I så fall blir svaret lite mer rimligt:

(0.08 kg)·(2g·(4 m)+-2g·(-2.8 m))75·10-3 s17 N

EDIT 2: 

En annan skum grej är att min kraft blir positiv men egentligen borde den väl bli negativ? Eftersom jag definierar upp som negativt och kraften verkar uppåt... 

JohanF 5458 – Moderator
Postad: 15 dec 2022 14:04

Felet är att du beräknar skillnaden i _absolutbeloppet_ av rörelsemängden före och efter. Rörelsemängden är en vektorstorhet så du måste subtrahera dem vektoriellt. Dvs som du själv upptäckte i EDIT1, att hastighetsvektorn blir negativ efter studsen.  

JohanF 5458 – Moderator
Postad: 15 dec 2022 14:18
JohanF skrev:

Felet är att du beräknar skillnaden i _absolutbeloppet_ av rörelsemängden före och efter. Rörelsemängden är en vektorstorhet så du måste subtrahera dem vektoriellt. Dvs som du själv upptäckte i EDIT1, att hastighetsvektorn blir negativ efter studsen.  

Men ditt resonemang i EDIT1 blir kanske inte helt korrekt. Jag tycker det är enklare att rita figur med pilar och räkna på absolutbeloppen av vektorerna. Och sedan räkna ut den vektoriella differensen genom att geometriskt titta på vektorernas riktning. På gymnasiet räknar man inte med vektoralgebra i fysik, tror jag. Till exempel så är sträckan som du räknar med, en vektor, och det är svårt att dra roten ur en vektor. 

  

naytte Online 5039 – Moderator
Postad: 15 dec 2022 14:22 Redigerad: 15 dec 2022 14:23

Jag förstår. Jag tror fysiken hade blivit mycket enklare på gymnasiet om man räknade som man ska men tyvärr är allting mycket förenklat av någon anledning.

En fråga till bara:

Det finns ju en "regel" som lyder:

 (Σp)innan=(Σp)efter

Det vill säga att summan av rörelsemängderna hos de i krocken ingående föremålen ska bli samma innan och efter krocken. Men golvet har ju alltid samma rörelsemängd, både innan och efter studsen. Men bollens rörelsemängd förändras. Vart försvinner "resten av rörelsemängden"?. Om man jämför (Σp)innanoch (Σp)efter kommer de inte vara samma.

JohanF 5458 – Moderator
Postad: 15 dec 2022 14:34
naytte skrev:

Jag förstår. Jag tror fysiken hade blivit mycket enklare på gymnasiet om man räknade som man ska men tyvärr är allting mycket förenklat av någon anledning.

En fråga till bara:

Det finns ju en "regel" som lyder:

 (Σp)innan=(Σp)efter

Det vill säga att summan av rörelsemängderna hos de i krocken ingående föremålen ska bli samma innan och efter krocken. Men golvet har ju alltid samma rörelsemängd, både innan och efter studsen. Men bollens rörelsemängd förändras. Vart försvinner "resten av rörelsemängden"?. Om man jämför (Σp)innanoch (Σp)efter kommer de inte vara samma.

 

Det kan vara så att fysiken blir enklare (eller iallafall mer konsekvent). Samtidigt svårare för dem som har svårt att greppa redan det som lärs ut idag.

Resten av rörelsemängden får golvet, eller marken, eller jordklotet. Men eftersom jordklotets massa är så stor blir dess hastighetsändring ganska liten.  :-)

naytte Online 5039 – Moderator
Postad: 15 dec 2022 14:44

Tror du att du skulle kunna räkna på uppgiften om du har tid och se vad du får? Du måste inte såklart! Men det skulle vara bra att se vad andra får.


Tillägg: 15 dec 2022 14:48

Det fanns tydligen ett facit (dumma mig...) och 17 N stämmer. Men tack för förklaringarna!

JohanF 5458 – Moderator
Postad: 15 dec 2022 15:28 Redigerad: 15 dec 2022 15:28
naytte skrev:

Tror du att du skulle kunna räkna på uppgiften om du har tid och se vad du får? Du måste inte såklart! Men det skulle vara bra att se vad andra får.


Tillägg: 15 dec 2022 14:48

Det fanns tydligen ett facit (dumma mig...) och 17 N stämmer. Men tack för förklaringarna!

 

Bra! Ibland är bättre om facit saknas och man blir tvingad att sanity-bedöma sitt svar, och vrida och vända på det,  på ett sätt som man inte gör ifall facit finns nära till hands. Sådant brukar vara nyttigt.

naytte Online 5039 – Moderator
Postad: 17 dec 2022 13:59

En fråga till om denna uppgift.

Spelar det någon roll vilken hastighetsvektor man tar minus vilken?

JohanF 5458 – Moderator
Postad: 17 dec 2022 17:49
naytte skrev:

En fråga till om denna uppgift.

Spelar det någon roll vilken hastighetsvektor man tar minus vilken?

Om man inte intuitivt ser hur impulskraften är riktad, tex om uppgiften är mer komplicerad, så måste man ha stenkoll på riktningar och tecken. Eller om man till exempel vill göra det lättare för läraren att motivera ett A, så blir det ju snyggare och prydligare uträkningar.

Jag ser nu, angående din EDIT2, vad du gjorde för fel där. Du skrev v=vinnan-vefter, vilket är fel. v=vefter-vinnan ska det ju vara, eller hur? Då kommer din impulskraft att få rätt riktning också...

 

Eftersom om du definierar positiv riktning nedåt:

vefter är negativ, eftersom den är riktad uppåt

vinnanär positiv, eftersom den är riktad nedåt

vblir negativ, riktad uppåt, vilket gör att impulskraften också måste vara riktad uppåt.

 

 

   

naytte Online 5039 – Moderator
Postad: 17 dec 2022 17:59 Redigerad: 17 dec 2022 18:00

Så är "△-operationen" alltid definierad som det slutgiltiga värdet minus det ursprungliga?

Svara
Close