Hur ställer jag upp den här ekvationen?
Hej!
Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa upp/lösa följande:
4/5 av ett tal är lika mycket som dubbla talet subtraherat med 1.
Svaret är 6/5 tydligen.
Jag vet inte vad jag håller på med egentligen så jag kan inte förklara vad jag gjort eller försökt göra. Men jag har prövat konvertera till decimalform, prövat med bråk etc. Suttit över timme nu och jag kan helt enkelt inte. Boken säger bara svaret så kan inte lära mig på egen hand.
Dkcre skrev:Hej!
Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa upp/lösa följande:
4/5 av ett tal är lika mycket som dubbla talet subtraherat med 1.
Svaret är 6/5 tydligen.
Jag vet inte vad jag håller på med egentligen så jag kan inte förklara vad jag gjort eller försökt göra. Men jag har prövat konvertera till decimalform, prövat med bråk etc. Suttit över timme nu och jag kan helt enkelt inte. Boken säger bara svaret så kan inte lära mig på egen hand.
"av ett tal"
det ska alltså förekomma i båda leden.
Hur hade du skrivit 4/5 av ett tal?
och hur hade du skrivit det dubbla av ett tal?
naturnatur1 skrev:Dkcre skrev:Hej!
Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa upp/lösa följande:
4/5 av ett tal är lika mycket som dubbla talet subtraherat med 1.
Svaret är 6/5 tydligen.
Jag vet inte vad jag håller på med egentligen så jag kan inte förklara vad jag gjort eller försökt göra. Men jag har prövat konvertera till decimalform, prövat med bråk etc. Suttit över timme nu och jag kan helt enkelt inte. Boken säger bara svaret så kan inte lära mig på egen hand.
"av ett tal"
det ska alltså förekomma i båda leden.
Hur hade du skrivit 4/5 av ett tal?
och hur hade du skrivit det dubbla av ett tal?
Jag hade skrivit det som X×0.8 eller 4/5(X)
Det dubbla som 2X.
Jag ställde upp det såhär:
2X-1=4/5(X)
X-1=4/5
X=4/5+1/1
X=9/5
Edit: mer korrekt blir kanske: (4/5X×2)-1 = 4/5(x)
Dkcre skrev:
Jag hade skrivit det som X×0.8 eller 4/5(X)
Det dubbla som 2X.
Jag ställde upp det såhär:
2X-1=4/5(X)
Precis.
X-1=4/5
Varför tar du bort x på höger ledet? Du ska ha kvar det.
och på vänster ledet har du tagit bort 2an av uttrycket (2x-1), det ska också finnas kvar.
X=4/5+1/1
X=9/5
Du ska ha kvar x:et i 4/5, (dvs 4/5x), för det är talet x vi är ute efter, och när du tar bort x från 4/5 så kommer det att förändra värdet.
Detsamma med 2x, när du tar bort 2an så är det ju inte "dubbla av talet" kvar.
Edit: mer korrekt blir kanske: (4/5X×2)-1 = 4/5(x)
Nej, ditt första uttryck är korrekt.
Det står 4/5 av ett tal är lika mycket som dubbla talet subtraherat med 1.
"av ett tal" är lika mycket som "dubbla talet", alltså det är ett okänt tal som vi inte känner till värdet på alls, som vi ska ta reda på.
((((fråga om du inte förstår!))))
naturnatur1 skrev:Dkcre skrev:Jag hade skrivit det som X×0.8 eller 4/5(X)
Det dubbla som 2X.
Jag ställde upp det såhär:
2X-1=4/5(X)
Precis.
X-1=4/5
Varför tar du bort x på höger ledet? Du ska ha kvar det.
och på vänster ledet har du tagit bort 2an av uttrycket (2x-1), det ska också finnas kvar.
X=4/5+1/1
X=9/5
Du ska ha kvar x:et i 4/5, (dvs 4/5x), för det är talet x vi är ute efter, och när du tar bort x från 4/5 så kommer det att förändra värdet.
Detsamma med 2x, när du tar bort 2an så är det ju inte "dubbla av talet" kvar.
Edit: mer korrekt blir kanske: (4/5X×2)-1 = 4/5(x)
Nej, ditt första uttryck är korrekt.
Det står 4/5 av ett tal är lika mycket som dubbla talet subtraherat med 1.
"av ett tal" är lika mycket som "dubbla talet", alltså det är ett okänt tal som vi inte känner till värdet på alls, som vi ska ta reda på.
((((fråga om du inte förstår!))))
Boken skriver att man ska ta bort ett X från ena sidan i exemplen därför gjorde jag det..
Jag vet inte hur man går tillväga efter uppställningen helt enkelt. Det bästa jag kan komma fram till är X=9/5. Har skrivit ut det på olika sätt här och 6/5 är helt magiskt för mig.
2x-1=4/5(X)
2X=9/5X
X9/5×5/9=9/5X
45/45X(X)=9/5X
Okej, det blev inte bra..
Dkcre skrev:
Boken skriver att man ska ta bort ett X från ena sidan i exemplen därför gjorde jag det..
Jag vet inte hur man går tillväga efter uppställningen helt enkelt. Det bästa jag kan komma fram till är X=9/5. Har skrivit ut det på olika sätt här och 6/5 är helt magiskt för mig.
.
Om vi tar det steg för steg, så blir det enklare. (:
Är du med på varför man ställde upp det som:
4/5x = 2x-1
naturnatur1 skrev:Dkcre skrev:Boken skriver att man ska ta bort ett X från ena sidan i exemplen därför gjorde jag det..
Jag vet inte hur man går tillväga efter uppställningen helt enkelt. Det bästa jag kan komma fram till är X=9/5. Har skrivit ut det på olika sätt här och 6/5 är helt magiskt för mig.
.
Om vi tar det steg för steg, så blir det enklare. (:
Är du med på varför man ställde upp det som:
4/5x = 2x-1
Absolut, det är solklart. Sen vill jag flytta 1 till andra ledet så det blir 9/5. Gör bort mig redan där kanske.
Dkcre skrev:naturnatur1 skrev:Dkcre skrev:Boken skriver att man ska ta bort ett X från ena sidan i exemplen därför gjorde jag det..
Jag vet inte hur man går tillväga efter uppställningen helt enkelt. Det bästa jag kan komma fram till är X=9/5. Har skrivit ut det på olika sätt här och 6/5 är helt magiskt för mig.
.
Om vi tar det steg för steg, så blir det enklare. (:
Är du med på varför man ställde upp det som:
4/5x = 2x-1
Absolut, det är solklart. Sen vill jag flytta 1 till andra ledet så det blir 9/5. Gör bort mig redan där kanske.
Ja, jag tror du tänker att du vill ta bort x:en? och därför försvinner 2x och blir till x för dig och 4/5x blir till 4/5 bara.
Men det viktiga är att du här tänker att x:en har värden. I detta fallet är det
2x och 4/5x vi talar om, om du har enklare för decimal blir det
2x och 0,8x.
så om vi skriver om det
2x-1 = 0,8x
Det är alltså inte BARA x du ska flytta, det är även koeffcienterna (alltså talen framför x) som ger x ett värde.
Du löser ovanstående ekvation på samma sätt som du hade löst exempelvis
6x - 3 = 2x + 9
(flytta x till en sida och konstanterna till en annan)
6x-2x = 4x
9+3 = 12
4x = 12
x = 3
det blir ju inte
6- 3 = 2+ 9
naturnatur1 skrev:Du löser ovanstående ekvation på samma sätt som du hade löst exempelvis
6x - 3 = 2x + 9
(flytta x till en sida och konstanterna till en annan)
6x-2x = 4x
9+3 = 12
4x = 12
x = 3
det blir ju inte
6- 3 = 2+ 9
Det är det här jag försöker med. Jag förstår väl inte bråk eller någonting, vet faktiskt inte. Kan alla uppgifter i hela kapitlet förutom den här.
Får ut svaret X=1/1.2 med decimaler.
1.2X=1
X=0.8333
Har kommit fram till det tidigare, men i bråkform är det knepigt. Hur skulle man förenkla och arbeta med ekvationen i bråkform?
Dkcre skrev:naturnatur1 skrev:Du löser ovanstående ekvation på samma sätt som du hade löst exempelvis
6x - 3 = 2x + 9
(flytta x till en sida och konstanterna till en annan)
6x-2x = 4x
9+3 = 12
4x = 12
x = 3
det blir ju inte
6- 3 = 2+ 9
Det är det här jag försöker med. Jag förstår väl inte bråk eller någonting, vet faktiskt inte. Kan alla uppgifter i hela kapitlet förutom den här.
Får ut svaret X=1/1.2 med decimaler.
1.2X=1
X=0.8333
Har kommit fram till det tidigare, men i bråkform är det knepigt. Hur skulle man förenkla och arbeta med ekvationen i bråkform?
Bra!
Om du vill ha det i bråkform så kan du redan från en början skriva ihop x-termerna till ett bråk. Eftersom du har
4/5x redan, så är det paketet klart.
Men sedan har vi 2x, och det kan skrivas om till ett bråk. Enklast är att försöka få det samma nämnare som det bråket vi redan har, dvs en nämnare med värdet 5.
2x är samma sak som 2x/1, vet du hur du sedan ska gå tillväga för att få 5 i nämnaren?
atur1 skrev:Dkcre skrev:naturnatur1 skrev:Du löser ovanstående ekvation på samma sätt som du hade löst exempelvis
6x - 3 = 2x + 9
(flytta x till en sida och konstanterna till en annan)
6x-2x = 4x
9+3 = 12
4x = 12
x = 3
det blir ju inte
6- 3 = 2+ 9
Det är det här jag försöker med. Jag förstår väl inte bråk eller någonting, vet faktiskt inte. Kan alla uppgifter i hela kapitlet förutom den här.
Får ut svaret X=1/1.2 med decimaler.
1.2X=1
X=0.8333
Har kommit fram till det tidigare, men i bråkform är det knepigt. Hur skulle man förenkla och arbeta med ekvationen i bråkform?
Bra!
Om du vill ha det i bråkform så kan du redan från en början skriva ihop x-termerna till ett bråk. Eftersom du har
4/5x redan, så är det paketet klart.
Men sedan har vi 2x, och det kan skrivas om till ett bråk. Enklast är att försöka få det samma nämnare som det bråket vi redan har, dvs en nämnare med värdet 5.
2x är samma sak som 2x/1, vet du hur du sedan ska gå tillväga för att få 5 i nämnaren?
Ja, det betyder två hela. Så kan man ju sedan tänka sig det som två hela av någonting. I det här fallet är detta någonting 5, och således bör två stycken hela vara 10. Så 10/5.
Ursäkta, läste slarvigt. Man tar × 5 i både täljare och nämnare. I det här fallet. Annars hade man fått lov att multiplicerat båda till första gemensamma nämnare.
Men det är helt klart något fundamentalt jag inte fattar för kan fortfarande inte få ut X=6/5.
Åh, och tack.
Dkcre skrev:
Ja, det betyder två hela. Så kan man ju sedan tänka sig det som två hela av någonting. I det här fallet är detta någonting 5, och således bör två stycken hela vara 10. Så 10/5.
Åh, och tack.
Precis!
Dvs
4/5x = (10/5x) - 1
och sen är det ju bara att lösa ut. (:
Dkcre skrev:
Men det är helt klart något fundamentalt jag inte fattar för kan fortfarande inte få ut X=6/5.
Åh, och tack.
Vad märkligt. Är du säker på att x= 6/5?
Det bör bli x= 5/6
Det kan inte vara 6/5? För om det sätts in i ekvationen så stämmer inte högerledet i överens med vänsterledet.
5/6 däremot, får vi att H.L = V.L
naturnatur1 skrev:Dkcre skrev:Ja, det betyder två hela. Så kan man ju sedan tänka sig det som två hela av någonting. I det här fallet är detta någonting 5, och således bör två stycken hela vara 10. Så 10/5.
Åh, och tack.
Precis!
Dvs
4/5x = (10/5x) - 1
och sen är det ju bara att lösa ut. (:
5/6 naturligtvis!
4/5X=10/5x -1
..
Jag försökte få bort bråken här genom att multiplicera dem med sig själva. Jag vet inte hur man löser ut det här.
10/5×4/5 = 40/25- 25/25 = 15/25
Förenkla 5/8.333
Annars
10/5-5/5= 5/5
Sen 5/5×5/4=25/20
Förenkla
5/4
XD
Dkcre skrev:
5/6 naturligtvis!
4/5X=10/5x -1
..
Precis
Jag försökte få bort bråken här genom att multiplicera dem med sig själva. Jag vet inte hur man löser ut det här.
Genom att multiplicera? När vi ska lösa en ekvation så är det första vi ska fokusera på att lämna x-termerna på en sida, och konstanterna till ena.
Enklast är att ta - eller +, beroende på hur ekvationen ser ut.
I detta fallet har vi
och det löser du som om du hade löst exempelvis
6x - 3 = 2x + 9
Visa spoiler
ta +1 på bägge sidor
hur hade du fortsatt nu?
Kolla på detta efter du själv försökt. Det viktigaste är att du förstår hur man gör och varför. - Ekvationer är ett rätt viktigt och stort område om du ska läsa vidare mattekurser!
naturnatur1 skrev:Dkcre skrev:5/6 naturligtvis!
4/5X=10/5x -1
..
Precis
Jag försökte få bort bråken här genom att multiplicera dem med sig själva. Jag vet inte hur man löser ut det här.
Genom att multiplicera? När vi ska lösa en ekvation så är det första vi ska fokusera på att lämna x-termerna på en sida, och konstanterna till ena.
Enklast är att ta - eller +, beroende på hur ekvationen ser ut.
I detta fallet har vi
och det löser du som om du hade löst exempelvis
6x - 3 = 2x + 9
Jag förstår. Blandar ihop en annan uppgift där man skulle förenkla ett uttryck där man gör omvänd operation för att förenkla.
Exempelvis a^2b × 3/a^b^3= 3×a^2b^3/a^2b = 3/b^2.
Men jag förstår hur man gör. Tack så mycket för hjälpen :)
Det blir 1 / 5/6= 5/6
X=5/6
naturnatur1 skrev:Visa spoiler
ta +1 på bägge sidor
hur hade du fortsatt nu?
Kolla på detta efter du själv försökt. Det viktigaste är att du förstår hur man gör och varför. - Ekvationer är ett rätt viktigt och stort område om du ska läsa vidare mattekurser!
Absolut. Att förstå fullt ut är min målsättning, att bara memorera regler räcker bara så långt! Ska försöka läsa till Matte 5. Tycker det är roligt och tror att det hjälper en att använda hjärnan bättre, särskilt om man inte läst Matte i någon större utsträckning förut.
Dkcre skrev:
Jag förstår. Blandar ihop en annan uppgift där man skulle förenkla ett uttryck där man gör omvänd operation för att förenkla.
Exempelvis a^2b × 3/a^b^3= 3×a^2b^3/a^2b = 3/b^2.
Härligt! Kom ihåg att förenkla innebär att skriva om så att det blir enklare
och att lösa en ekvation (som detta fallet), är att få ut ett värde på variablerna.
Men jag förstår hur man gör. Tack så mycket för hjälpen :)
Det blir 1 / 5/6= 5/6
X=5/6
Precis, kul och höra!
Dkcre skrev:naturnatur1 skrev:Visa spoiler
ta +1 på bägge sidor
hur hade du fortsatt nu?
Kolla på detta efter du själv försökt. Det viktigaste är att du förstår hur man gör och varför. - Ekvationer är ett rätt viktigt och stort område om du ska läsa vidare mattekurser!
Absolut. Att förstå fullt ut är min målsättning, att bara memorera regler räcker bara så långt! Ska försöka läsa till Matte 5. Tycker det är roligt och tror att det hjälper en att använda hjärnan bättre, särskilt om man inte läst Matte i någon större utsträckning förut.
Jättebra, önskar dig all lycka. Rätt inställning också, vilket är super (: