Hur som lärare skulle du betysätta detta för en åk8?
Gabriela
9/12/2021.
Med laboranter:
Alma, Hala och Cornelia
Syfte:
är att snurra på termometern i en kork och se hur mycket grader det går upp på termometer med hjälp av friktion under en viss tid och att skriva ner resultatet och se vilket skillnad det är om man snurrar på kort tid och på lite längre tid.
Hypotes:
Jag tror att graderna kommer stiga på termometern eftersom när man
snurrar på termometern i en kork så gör det att bli varmare pga friktion.
Material:
Man ska använda en kork med ett litet hål i sig så att termiterna man ska använda får plats och går att snurra för att uppnå syftet. Papper och penna för att skriva ner resultaten du får, alltså hur många grader det blev på den tid du snurrade termometern. En telefon för att ta tiden.
Utförandet:
Man sätter en termometer i ett hål i en kork, sen så tar man båda händerna och börjar rotera på termometern snabbt, för att gör det mer simpelt så kan en medlaborant hålla i korken så det blir mer stabilt. Medans man snurrar på termometern så blir det friktion inuti korken och då bildas värme som höjer temperaturen. Man ska snurra den en viss tid, ju längre man snurrar och snabbare ju högre stiger temperaturen.
Resultat:
30 sekunder, 27 grader
1 minut, 29 grader
1.5 minuter 41 grader
2 minuter, 44 grader.
Diskission och slutssats: Vi fick deessa resulaten på grund av friktion och hur länge vi snurrade på termometern. Friktionen uppstod för att Friktion motverkar den relativa rörelsen mellan två ytor i kontakt med varandra och då blir det varmt och eftersom det är en termometern så kan man se hur mycket temperaturen höjs till. När vi snurrade minst tid så var det det kallaste medans när vi snurrade det längsta så blev det den varmaste temperaturen vi fick. Det stämde med min hypotes eftersom jag visste någon viss av friktion skulle inträffa.
Helst inga pronomen när man skriver en labb rapport.