10 svar
138 visningar
Eliase07 18
Postad: 17 nov 2022 22:19

hur skulle man räkna ut, t ex 8-(3*11)?

Jag har lite panik här, för det känns som om jag lärt mig något helt fel i skolan? Så som vår mattelärare har lärt oss, om ett minustecken är före en parantes så ska du byta ut tecknet i parantesen. Så i detta fallet, om jag fått detta i skolan, så skulle jag löst det: 

8-(3*11)=8-3/11=8-8-0.27=7,73

Men om jag googlar det, så blir det: 

8-(3*11) = 8-33 = -27

Jag känner mig helt lost...

Yngve 40273 – Livehjälpare
Postad: 17 nov 2022 22:24 Redigerad: 17 nov 2022 22:25

Till att börja med, ska det vara 8-(311)8-(\frac{3}{11}) eller 8-(3·11)8-(3\cdot11)?

Kan du ladda upp en bild på uppgiften?

Eliase07 18
Postad: 17 nov 2022 22:35

Jag hittade på uppgiften som exempel, har ingen mattebok här.

Men enligt matteboken, om ett minustecken är innan en parantes, ska alla tecken bytas ut inom parantesen.

Så om problemet börjar som 8-(3*11), så tas paranteserna bort, och * byts ut med /.

Men det är helt fel enligt google?

Yngve 40273 – Livehjälpare
Postad: 17 nov 2022 22:49

Nej det gäller endast plus- och minustecken.

Exempel:

6-(2+3) = 6-2-3

12-(5-3) = 12-4+3

Eliase07 18
Postad: 17 nov 2022 22:53

Har vår mattelärare lärt oss helt fel då? Så som hon förklarade det, alla symboler ska bytas ut, har haft flera genomgångar om detta? Viktig del inför prov med

Yngve 40273 – Livehjälpare
Postad: 18 nov 2022 07:15

Det måste vara något slags missförstånd.

Det gäller inte att t.ex. 7-(8/2) är lika med 7-8•2, dvs 7-16, dvs -9. Det ser vi om vi beräknar värdet innanför parenteserna innan vi tar bort dem. Det gäller nämligen att 7-(8/2) = 7-(4) = 7-4 = 3.

Det gäller inte att t.ex. 20-(6•3) är lika med 20-6/3, dvs 20-2, dvs 18. Det ser vi om vi beräknar värdet innanför parenteserna innan vi tar bort dem. Det gäller nämligen att 20-(6•3) = 20-(18) = 20-18 = 2.

Laguna Online 30452
Postad: 18 nov 2022 07:23

8/(5/3) = 8*3/5. Är det något sådant som man är ute efter med att "byta ut" / mot * eller tvärtom?

Eliase07 18
Postad: 18 nov 2022 07:58

Nej, regeln vi lärt oss, är att om det är ett subtraktionstecken innan parentes, och bara isåfall, så ska alla tecken bytas ut.

Bubo 7343
Postad: 18 nov 2022 08:44
Eliase07 skrev:

[...]  så ska du byta ut tecknet i parantesen. [...[

Jag känner mig helt lost...

Ordet "tecken" kan betyda olika saker i olika sammanhang.

Ibland betyder det "bokstav, siffra eller annat tecken", men...

...här betyder det plustecken eller minustecken.

Yngve 40273 – Livehjälpare
Postad: 18 nov 2022 08:56 Redigerad: 18 nov 2022 11:19
Eliase07 skrev:

Nej, regeln vi lärt oss, är att om det är ett subtraktionstecken innan parentes, och bara isåfall, så ska alla tecken bytas ut.

I så fall har din lärare inte varit tydlig i sina förklaringar.

Så här är det:

a+(b+c) = a+b+c

a+(b-c) = a+b-c

a+(-b+c) = a-b+c

a+(-b-c) = a-b-c

===========

a-(b+c) = a-b-c

a-(b-c) = a-b+c

a-(-b+c) = a+b-c

a-(-b-c) = a+b+c

=============

a+(b/c) = a+b/c

a+(b•c) = a+b•c

=============

a-(b/c) = a-b/c

a-(b•c) = a-b•c

==============

Men jag är nyfiken på exakt hur din mattelärare har formulerat sig. Har du några anteckningar från dessa genomgångar?

Du nämnde även att det i matteboken står att alla tecken ska bytas ut om det står minustecken framför parentesen. Kan du skicka en bild på det avsnittet?

Eliase07 18
Postad: 24 nov 2022 07:26

Ja, jag ska hitta fram det i matteboken imorgon  jag har inga anteckningar från genomgången, då jag inte brukar anteckna om inte det är något helt nytt för mig. Innan hon gav genomgången, och innan vi kom till rätt avsnitt i matteboken, så hade jag tänkt rätt med det hela. Men blev sen förvirrad när läraren sa att alla tecken ska bytas, och matteboken med.

I genomgången så skulle hon gå igenom hur man förenklar en längre ekvation. Typ:

3x+2z×3y-(8xy-8z)*(3xy+5xz)-(34-2x)+(xyz*x)

Och då sa att alla tecken inom parentesen ska bytas ut till respektives motsats om ett subtraktion tecken var före.

Svara
Close