Hur ska man tänka på frågor som handlar om verkningsgrad
Hej, jag har mycket problem med frågor som handlar om verkningsgrad.
För och räkna ut verkningsgrad så gäller ju: Pnyttig/Ptillförd
men hur vet man vad Pnyttig och Ptillförd är när man kollar på en uppgift, vilka värden/formler det är. För ibland är det bara mgh och ibland mgh+(mv^2)/2 och ibland bara (mv^2)/2. Hur vet man vad det är?
Det är läsförståelse som gäller.
Men vad är de i en text som gör att man vet vad det är. Ska man rita en bild eller hur är det man vet? Eller ska man kolla på vilka givna värden man får och se vilken formel som passar?
jag kan ge ett exempel på en uppgift
en 680kg hiss startar från första våningen. Den rör sig uppåt i 3,0s med konstant acceleration tills den när hastigheten 1,9m/s. Efter det håller hissen denna hastighet. Hissmotorn har en verkningsgrad på 0,7.
a) hur stor medeleffekt förbrukar hissmotorn när hissen rör sig med konstant hastighet?
b) hur stor medeleffekt förbrukar hissmotorn under accelerationen?
Och vad är medeleffekt, är de Pnyttig eller Ptillförd?
en 680kg hiss startar från första våningen. Den rör sig uppåt i 3,0s med konstant acceleration tills den när hastigheten 1,9m/s. Efter det håller hissen denna hastighet. Hissmotorn har en verkningsgrad på 0,7.
a) hur stor medeleffekt förbrukar hissmotorn när hissen rör sig med konstant hastighet?b) hur stor medeleffekt förbrukar hissmotorn under accelerationen?
I de här uppgifterna frågar man hur stor effekt hissmotorn förbrukar, d v s hur mycket man behöver betala för på elräkningen. Den nyttiga effekten är den som får hissen att accelerera. Den tillförda energin är den elektricitet som motorn förbrukar.
(Och a-uppgiften är lite lurig.)
Men vad är de i en taxi som gör att man vet vad det är.
auto-corrupt, även kallad autocarrot?
Mollyhej skrev:Hej, jag har mycket problem med frågor som handlar om verkningsgrad.
För och räkna ut verkningsgrad så gäller ju: Pnyttig/Ptillfördmen hur vet man vad Pnyttig och Ptillförd är när man kollar på en uppgift, vilka värden/formler det är. För ibland är det bara mgh och ibland mgh+(mv^2)/2 och ibland bara (mv^2)/2. Hur vet man vad det är?
Ett mkt bra knep är att verkningsgraden ska alltid vara större än 0 och mindre än 1 Och inte högre!
( går ju testa sig fram ) :)
Smaragdalena skrev:
Men vad är de i en taxi som gör att man vet vad det är.
auto-corrupt, även kallad autocarrot?
Ahh ja menade text hahah😅
men hur vet man hur mycket hissmotorn förbrukar (Ptillförd) för det som brukar vara Pnyttig brukar ju antingen vara mgh eller (mv^2)/2 eller både och
danyg94a skrev:
Ett mkt bra knep är att verkningsgraden ska alltid vara större än 0 och mindre än 1 Och inte högre!
( går ju testa sig fram ) :)
Ah tack så mycket ska tänka på det!:)
Ett mkt bra knep är att verkningsgraden ska alltid vara större än 0 och mindre än 1 Och inte högre!
Det finns faktiskt tillfällen när den nyttiga energin är större än den tillförda el-energin, t ex i en värmepump.
Smaragdalena skrev:Ett mkt bra knep är att verkningsgraden ska alltid vara större än 0 och mindre än 1 Och inte högre!
Det finns faktiskt tillfällen när den nyttiga energin är större än den tillförda el-energin, t ex i en värmepump.
Vad händer i sådana situationer?
Verkningsgraden kan vara mer än 100 % (eftersom en del av energin har tagits från t ex marken eller luften).
Smaragdalena skrev:Verkningsgraden kan vara mer än 100 % (eftersom en del av energin har tagits från t ex marken eller luften).
Ahh okej! Tack så mycket:)