31 svar
162 visningar
destiny99 behöver inte mer hjälp
destiny99 8066
Postad: 24 jan 17:05

Hur ska man rikta blicken?

Hej!

 

Hur ska man göra i b)? Känns som att de söker vinkeln.

MrPotatohead Online 6563 – Moderator
Postad: 24 jan 17:08 Redigerad: 24 jan 17:08

Om det inte finns något luftmotstånd kommer säckens hastighet i x-led ej att förändras. Alltså kommer säcken och planet ha samma hastighet i x-led fram till att säcken landar.

Kan du dra någon slutsats av detta?

destiny99 8066
Postad: 24 jan 17:11 Redigerad: 24 jan 17:12
mrpotatohead skrev:

Om det inte finns något luftmotstånd kommer säckens hastighet i x-led ej att förändras. Alltså kommer säcken och planet ha samma hastighet i x-led fram till att säcken landar.

Kan du dra någon slutsats av detta?

Jag vet ej vad för slutsats jag förväntas dra här..men om det är vinkeln som söks så måste den vara 0 grader om vi ej har någon v0y och v0x är alltid konstant tills den landar.

Nej.

Säcken har samma hastighet i x-led hela tiden. Det betyder att den kommer vara direkt i linje med flygplanet hela tiden. Den kommer vara rakt under därifrån den släppts när den landar.

destiny99 8066
Postad: 24 jan 17:15 Redigerad: 24 jan 17:19
mrpotatohead skrev:

Nej.

Säcken har samma hastighet i x-led hela tiden. Det betyder att den kommer vara direkt i linje med flygplanet hela tiden. Den kommer vara rakt under därifrån den släppts när den landar.

Hm jag är förvirrad nu. Sen förstår jag ej vad som menas med en säck. Allt jag förstår är att hastigheten i x-led är konstant.  Bilden var ej tydlig för mig här.

 

Jag läste om texten och det jag förstod är att flygplanet flyger med samma horisontella hastigheten hela tiden tills den släppen den där säcken och ska landa.  Sen säger du att säcken ska ha samma hastighet som planet. Vad menar du här??

destiny99 skrev:
mrpotatohead skrev:

Nej.

Säcken har samma hastighet i x-led hela tiden. Det betyder att den kommer vara direkt i linje med flygplanet hela tiden. Den kommer vara rakt under därifrån den släppts när den landar.

Hm jag är förvirrad nu. Sen förstår jag ej vad som menas med en säck. Allt jag förstår är att hastigheten i x-led är konstant.  Bilden var ej tydlig för mig här.

Säck är postsäcken som släpps från planet. Googla.

Jag läste om texten och det jag förstod är att flygplanet flyger med samma horisontella hastigheten hela tiden tills den släppen den där säcken och ska landa.  Sen säger du att säcken ska ha samma hastighet som planet. Vad menar du här??

Hur tolkar du texten så? Flygplanet har väl även samma hastighet efter det släppt säcken.

Hur tänker du annars att det blir? Tror du man måste kolla framåt eller bakåt för att se var säcken landar?

destiny99 8066
Postad: 24 jan 17:25 Redigerad: 24 jan 17:28
mrpotatohead skrev:
destiny99 skrev:
mrpotatohead skrev:

Nej.

Säcken har samma hastighet i x-led hela tiden. Det betyder att den kommer vara direkt i linje med flygplanet hela tiden. Den kommer vara rakt under därifrån den släppts när den landar.

Hm jag är förvirrad nu. Sen förstår jag ej vad som menas med en säck. Allt jag förstår är att hastigheten i x-led är konstant.  Bilden var ej tydlig för mig här.

Säck är postsäcken som släpps från planet. Googla.

Jag läste om texten och det jag förstod är att flygplanet flyger med samma horisontella hastigheten hela tiden tills den släppen den där säcken och ska landa.  Sen säger du att säcken ska ha samma hastighet som planet. Vad menar du här??

Hur tolkar du texten så? Flygplanet har väl även samma hastighet efter det släppt säcken.

Hur tänker du annars att det blir? Tror du man måste kolla framåt eller bakåt för att se var säcken landar?

Men du jag förstår ej vad du försöker säga till mig. Flygplanet har en horisontell hastighet eller hur? Ja asså jag gör min egen tolkning som alltid ej är rätt. Vad är rätt tolkning i denna uppgift? Det är det jag är ute efter.  Vänligen ha en god ton mot mig :). 

 

Okej den här bilden dök upp på google. Det är en postsäck. 

Svårt med text, har på inget sätt försökt ha dålig ton. 

Snygg säck!

I ögonblicket säcken släpps så har den hastigheten 0 i y-led och 40m/s x-led i förhållande till marken. Hastigheten i y-led kommer öka, pga gravitationen. I x-led förblir den konstant eftersom vi här inte har något som bromsar den. Alltså kommer den, precis som planet, färdas i 40m/s fram till den landat.

destiny99 8066
Postad: 24 jan 17:34 Redigerad: 24 jan 17:35
mrpotatohead skrev:

Svårt med text, har på inget sätt försökt ha dålig ton. 

Snygg säck!

I ögonblicket säcken släpps så har den hastigheten 0 i y-led och 40m/s x-led i förhållande till marken. Hastigheten i y-led kommer öka, pga gravitationen. I x-led förblir den konstant eftersom vi här inte har något som bromsar den. Alltså kommer den, precis som planet, färdas i 40m/s fram till den landat.

Jag förstår verkligen ej din förklaring. Tackar så mycket för din tid och hjälp! Men jag väljer att  avvakta tills andra har kommenterat eller vänder mig till min lärare gällande detta. 

Laguna Online 30711
Postad: 24 jan 17:49

Rita en bild med stolpen och planet och säcken, när säcken precis har landat.

destiny99 8066
Postad: 24 jan 17:56
Laguna skrev:

Rita en bild med stolpen och planet och säcken, när säcken precis har landat.

Laguna Online 30711
Postad: 24 jan 18:16

Flygplanet borde vara på högre höjd än stolpen, tycker jag, som i första bilden, och säcken ska ligga på marken.

destiny99 skrev:
mrpotatohead skrev:

Svårt med text, har på inget sätt försökt ha dålig ton. 

Snygg säck!

I ögonblicket säcken släpps så har den hastigheten 0 i y-led och 40m/s x-led i förhållande till marken. Hastigheten i y-led kommer öka, pga gravitationen. I x-led förblir den konstant eftersom vi här inte har något som bromsar den. Alltså kommer den, precis som planet, färdas i 40m/s fram till den landat.

Jag förstår verkligen ej din förklaring. Tackar så mycket för din tid och hjälp! Men jag väljer att  avvakta tills andra har kommenterat eller vänder mig till min lärare gällande detta. 

Vilken del är det som är oklar?

destiny99 8066
Postad: 24 jan 18:51 Redigerad: 24 jan 19:01
Laguna skrev:

Flygplanet borde vara på högre höjd än stolpen, tycker jag, som i första bilden, och säcken ska ligga på marken.

Okej då ritade jag om. Vad tycker du om den bilden? Jag ritade säcken som att den är på marken.  När säcken släpps så får den en hastighet i y led och påverkas av tyngdaccelerationen tills den landar och flygplanet har fortfarande en hastighet i x led tills den landar också. Jag ser ej hur dessa två objekt kan ha en och samma hastighet,för säcken kommer aldrig att få en hastighet i x led när man släpper den rakt nedåt. Men om flygplanet har någon rep lindat i säcken så att både säcken och flygplanet rör sig horisontellt och landar horisontellt tillsammans då kan jag tänka mig att båda delar en hastighet i x led. 

Laguna Online 30711
Postad: 24 jan 19:01

Den bilden förstår jag inte alls.

Tycker du att du förstår bilden i uppgiften? Rita om den bilden, men med flygplanet precis över stolpen, och en liten säck som håller på att lämna flygplanet.

Sen kan du rita två bilder till, en där säcken har fallit en bit, och en där den precis har landat.

destiny99 8066
Postad: 24 jan 19:02 Redigerad: 24 jan 19:04
Laguna skrev:

Den bilden förstår jag inte alls.

Tycker du att du förstår bilden i uppgiften? Rita om den bilden, men med flygplanet precis över stolpen, och en liten säck som håller på att lämna flygplanet.

Sen kan du rita två bilder till, en där säcken har fallit en bit, och en där den precis har landat.

Okej jag förstår ej vad du vill att jag ska rita här. Jag avstår från att rita innan det blir missförstånd. Jag tycker att jag förstår min bild.  Vill du visa vilken bild du menar så jag kan lära mig hur man skissar såna i framtiden? 

Laguna Online 30711
Postad: 24 jan 19:13

I din fråga har du en bild av uppgiften i boken. Det är en bild där i boken också.

Börja med att rita av den.

destiny99 8066
Postad: 24 jan 19:28
Laguna skrev:

I din fråga har du en bild av uppgiften i boken. Det är en bild där i boken också.

Börja med att rita av den.

Laguna Online 30711
Postad: 24 jan 21:07

Bra! Rita en ny bild där planet är precis över stolpen.

destiny99 8066
Postad: 24 jan 21:36
Laguna skrev:

Bra! Rita en ny bild där planet är precis över stolpen.

Här kommer figur nr 2 under första figuren 

Laguna Online 30711
Postad: 24 jan 22:02

Bra, fast stolpen kan vara på samma ställe båda gångerna.

Nästa bild: nu har planet släppt säcken och flugit vidare en bit, och säcken har fallit men inte landat än.

Jag ser ej hur dessa två objekt kan ha en och samma hastighet,för säcken kommer aldrig att få en hastighet i x led när man släpper den rakt nedåt. 

Vet att du inte vill ha hjälp av mig men behöver bara kommentera här.

Det handlar om vilken hastighet något har relativt något annat. Om du står inne i en buss som åker 50km/h och hoppar rakt upp, då landar du på samma plats även om du kan se marken susa förbi utanför. Din hastighet relativt bussen är 0, men relativt marken utanför 50km/h. Och pga av att det inte finns något luftmotstånd i bussen som puttar dig bakåt hamnar du på samma ställe. 

Med luftmotstånd kan du istället tänka dig att du står på taket av en bil i hög hastighet. När du hoppar så får du en hastighet av bilen i x-led som bromsas. Därför landar du bakom bilen, men lite framför punkten på marken du hoppade.

destiny99 8066
Postad: 24 jan 23:19
Laguna skrev:

Bra, fast stolpen kan vara på samma ställe båda gångerna.

Nästa bild: nu har planet släppt säcken och flugit vidare en bit, och säcken har fallit men inte landat än.

Ok laddar upp den imorgon.

destiny99 8066
Postad: 25 jan 08:54 Redigerad: 25 jan 08:55
Laguna skrev:

Bra, fast stolpen kan vara på samma ställe båda gångerna.

Nästa bild: nu har planet släppt säcken och flugit vidare en bit, och säcken har fallit men inte landat än.

Hur många bilder ska vi fortsätta att rita? Jag antar att denne är den sista.

Laguna Online 30711
Postad: 25 jan 09:29

Har säcken landat?

Det kan räcka med bilder nu. Du har ritat att säcken fortsätter framåt (åt höger) när den har släppts, men inte lika snabbt som flygplanet. Det stämmer nog i verkligheten på grund av luftmotståndet, men det står inget i uppgiften om luftmotstånd. Det brukar stå när man ska ignorera det, så det är oklart om vi ska ta med det eller inte.

I alla fall, i vilken riktning ska en person som sitter i planet titta för att se söcken när den precis har landat?

destiny99 8066
Postad: 25 jan 09:32 Redigerad: 25 jan 09:35
Laguna skrev:

Har säcken landat?

Det kan räcka med bilder nu. Du har ritat att säcken fortsätter framåt (åt höger) när den har släppts, men inte lika snabbt som flygplanet. Det stämmer nog i verkligheten på grund av luftmotståndet, men det står inget i uppgiften om luftmotstånd. Det brukar stå när man ska ignorera det, så det är oklart om vi ska ta med det eller inte.

I alla fall, i vilken riktning ska en person som sitter i planet titta för att se söcken när den precis har landat?

Säcken är på väg ned att landa men har ej landat eftersom du skrev att jag ska släppa den sä att den ska falla men ej landa än så jag gjorde bara som du sa här. 

 

Hm jag tänker den personen ska väl se åt samma riktning dvs nedåt för att se när säcken precis har landat.

Laguna Online 30711
Postad: 25 jan 09:58

Jag tror att de är ute efter svaret "rakt nedåt" ifall man inte ska räkna med luftmotstånd.

destiny99 8066
Postad: 25 jan 10:00
Laguna skrev:

Jag tror att de är ute efter svaret "rakt nedåt" ifall man inte ska räkna med luftmotstånd.

Det här med luftmotstånd,hur ska man komma på om det gäller eller ej? Vad är luftmotstånd?

I gymnasiefysik är att man försummar det standard. Ibland kan de specificera att luftmotståndet ska tas hänsyn till men detta sker aldrig med beräkningar utan bara vid resonemangsuppgifter.

destiny99 8066
Postad: 25 jan 11:52
mrpotatohead skrev:

I gymnasiefysik är att man försummar det standard. Ibland kan de specificera att luftmotståndet ska tas hänsyn till men detta sker aldrig med beräkningar utan bara vid resonemangsuppgifter.

Okej men vad innebär luftmotstånd? 

Att luften har en bromsande kraft på föremålet.

destiny99 8066
Postad: 25 jan 12:25
Smaragdalena skrev:

Att luften har en bromsande kraft på föremålet.

Tack smargadelena!

Svara
Close