Hur ska man lösa detta? (Kommentar )
Nu vill jag ställa en fråga. Jag skulle vilja läsa färdigt trigonometri i matte 4, är det omöjligt för mig? Jag ligger entligen matte 3 c . Jag har inte förkunskaper till matte 4 än.
Jag måste gå till derivata eller så lämnar jag hela matten för gott.
Päivi skrev :Nu vill jag ställa en fråga. Jag skulle vilja läsa färdigt trigonometri i matte 4, är det omöjligt för mig? Jag ligger entligen matte 3 c . Jag har inte förkunskaper till matte 4 än.
Nej det är inte omöjligt för dig. Jag tycker att du har rätt bra koll på trigonometrin (förutom det du skrev idag i din andra tråd om sin(x)cos(x) = 0).
Jag måste gå till derivata eller så lämnar jag hela matten för gott.
Vem säger att du måste det? Och varför så drastisk?
Det verkar inte vara förkunskaper du saknar, egentligen, det är snarare att du slarvar och inte är tillräckligt systematisk. Det finns ingenting som säger att man måste läsa derivata innan man läser trigonometri (eller tvärtom)-
Men jag tycker det känns som om det har gått troll i trigonometrin för dig. Låt trigonometrin vila ett slag och gå in på derivatan. När du kommer tillbaka till trigonometrin är det mycket möjligt att allt har fallit på plats för dig och bara funkar.
Flyttar tråden till Matematik > Allmänna diskussioner då det här inte är en uppgift. /moderator
Jag hoppar inte från ena kapitlet till den andra. Har jag kommit till en, då stannar jag kvar där hur länge som helst. Måste jag ta pauser från matten, kan jag lämna matten för gott. Jag klarar inte av göra resor bara en enda dag, blir jag totalt snurrig och kommer inte ihåg, vad jag har läst.
Min sambo har sett det här hos mig. Han tillät mig inte ta pauser. Det viktiga var att öva istället. När jag kom till nytt kapitel var jag tvungen först läsa reglerna. Nästa dag frågar jag, kommer jag ihåg reglerna nu. Sedan kan jag ge mig på övningarna.
Är något besvärligt, kan jag lämna matten för gott. Att man kommer till något helt nytt som man inte känner till. Det kvittar, vad jag kan från tidigare. De sakerna kan jag ändå, men kan inte koppla mig att kunna använda gamla kunskaper till ny matematik. Man kan inte ställa frågor, vad jag ska göra här, när inte jag vet, vad jag ska göra.
Jag ser inga fel, när jag inte vet hur det ska vara.