hur ska jag tänka här?
är otroligt rostig och förstår att en del tänker "va?" men jag behöver en knuff i rätt riktning och hur jag ska tänka och i vilken ordning jag gör detta.
jag ska alltså beräkna och förkorta så långt det går.
a) 2/6 + 2/6=
b) 3/5 + 2/6
c) 2/5 /2
För att addera (eller subtrahera) bråk behöver nämnarna vara lika. I a) är de det. Så om vi har 2 sjättedelar och lägger till 2 till sjättedelar. Hur många har vi då totalt?
är A så enkelt att det är fyra sjättedelar?
Ja.
Det kan dock förkortas.
Så är det. Men då har du ju inte förenklat. Vad blir det om du förenklar?
2/6 + 2/6
(så ska man ta 2-1 eller vad betyder detta)
2/6 - 1/6= 1/6 2/6-1/6=1/6
1/6+1/6=2/6 tutti balutti?
Nää, du ska förkorta bråken. Alltså skriver dem i sin enklaste form. Antingen gör du det innan eller efter additionen, fungerar lika bra båda två.
2/6=1/3
1/3+1/3=2/3
2/6+2/6=4/6=2/3
ah! okej, tack.
hur ska man tänka när delarna skiljer sig som ovan i B och C?
I b) behöver du förlänga så att nämnarna blir lika.
I c) kan du tänka logiskt. Om vi har 2 femtedelar och delar upp dem i två högar, hur många blir det i varje hög?
1b)
3/5+2/6= täljaren plussas med 1 och blir 4. nämnaren plussas med 1 och blir 6.
4/6+2/6= 6/6 eller en hel.
stämmer denna uträkningen?
1c)
2/5 /2
1/5 var?
TMKU skrev:1b)
3/5+2/6= täljaren plussas med 1 och blir 4. nämnaren plussas med 1 och blir 6.
4/6+2/6= 6/6 eller en hel.
stämmer denna uträkningen?
och då med förkortning, hur gör jag då?
TMKU skrev:1b)
3/5+2/6= täljaren plussas med 1 och blir 4. nämnaren plussas med 1 och blir 6.
4/6+2/6= 6/6 eller en hel.
stämmer denna uträkningen?
Nej, det stämmer inte. Du behöver göra om femtedelarna och sjättedelarna till samma sorts delar - det kommer att gli trettiondelar, eftersom 30 är MGN.
Din uträkning på b) stämmer inte. Förlängning och förkortning görs med multiplikation och division, inte addition. Nu förändrar du bråkens värde. Vid korrekt förlängning och förkortning gör man inte det. Man uttrycker endast bråket i mindre eller större delar. Titta på detta exempel med en halv:
1/2=2/4
2/4=4/8
4/8=8/16
Alla talen är lika med en halv eftersom täljaren alltid är hälften så mycket som nämnaren. Det jag gjort i varje steg är att multiplicera med 2 i täljare och nämnare. Man kan multiplicera (eller dividera) med vad man vill, så länge man gör samma sak med täljaren som nämnaren.
Om detta känns helt obekant rekommenderar jag att du hittar kapitlet i textbok om detta.
c) stämmer!