Hur ska jag tänka för att få fram svaret för denna fråga?
Jag har inte försökt lösa den utan jag har bara läst frågan för att jag minns inte hur man löste med mönster och n jag skulle uppskatta om det är någon som skulle kunna hjälpa mig förstå den 👍🏻 och hur jag ska lösa.
Välkommen till Pluggakuten!
Till att börja med, ser du något samband mellan figurens nummer n och antalet påskliljor?
Inte riktigt, men liksom figur 1 är det 4 blommor och figur 2 blir det 12
Vi kan dela upp figurerna och först bara titta på påskliljorna, de gula cirklarna.
figur 1: 1 lilja
figur 2: 4 liljor
figur 3: 9 liljor
figur 4: ?
För fortsättningen blir det lättare om vi ser att blommorna är planterade i sneda rader:
I figur 3 har du 3 rader med 3 liljor i varje.
Måste vi då göra 9-4 för att få ut differencen och sedan multiplicera?
Tamara Almajidi skrev:Måste vi då göra 9-4 för att få ut differencen och sedan multiplicera?
För att beräkna vadå?
För att beräkna liksom hyr mycket difference mellan figurerna är ich från det kan man typ gångna med figuren eller?
Försök hitta ett mönster (ett matematiskt uttryck) för antalet tulpaner och antalet påskliljor så ger det svaret på a) och b). Sätt sedan (antalet påskliljor) = 2 * (antalet tulpaner) så får du en ekvation för att lösa c).
I en del mönsteruppgifter tittar man på skillnaderna i antal mellan på varandra följande mönster.
Jag antar att du med 9-4 menar skillnaden i antalet liljor mellan figurerna 3 och 2.
Men det här är inte en sådan uppgift.
Kan du utifrån följden 1, 4, 9 säga hur många liljor det finns i figur 4? I figur n?
Figur 1: 1 rad med 1 lilja.
Figur 2: 2 rader med 2 i varje. 2*2 = 4
Figur 3: 3 rader med 3 i varje. 3*3 = 9
Tillägg: Jag har läst frågorna a) och b) som hur många påskliljor och hur många tulpaner ...
Inte hur många påskliljor och tulpaner tillsammans ...
Är det den andra tolkningen som gäller är det först i c) som man behöver skilja på dem,
fast det är bra att göra det från början.
Tack så mycket , jag ska försöka hitta ett mönster till den!