Hur ska jag strukturera upp mitt arbete?
Alright, så jag gjorde ett inlägg här för runt 1 månad sen och jag frågade om det var logiskt att jobba 4 h matte per dag under hela lovet och om B var ett logiskt mål.
Jag fick ett F i betyg nu, men kommer erbjudas en prövning så fort skolan börjar igen. Detta var ett strategiskt beslut, jag kände att jag kunde få ett e/d men då hade inte skolan erbjudit mig någon prövning, innan jag slutat 3:an. Så tog emot F:et tillslut.
Nu till min fråga, hur hade ni strukturerat upp det? hur jag ska jag göra för att nå denna nivån på varje uppgift? vad gör jag när jag inte kan lösa något osv?
Tacksam för all hjälp. Tänkte börja imorgon, men om jag får ihop en smart plan, så kan jag nog börja redan idag.
4 timmar om dagen låter inte realistiskt. Det är svårt att vara effektiv då.
Med de problem du har gissar jag att 30-40 minuter är vad du orkar att hålla en stark koncentration.
Några sådana pass kanske mån-fredag är möjligt, men ofta opraktiskt om man vill göra andra saker också.
Rimligare kanske är att ha som mål att i genomsnitt ha två gånger 5 pass i veckan. Dvs. 10 st 30-40 minuters pass varje vecka om det är möjligt.
Om du vill ha hjälp här så skulle jag rekommendera att om du har dina prov kvar så lägg ut ett prov i taget. Då kan vi se var dina problemområden finns.
Välj sedan exempel från det provet eller från din lärobok gällande just det avsnittet som du tror att du behöver hjälp med.
Ett exempel per ny tråd som du startar. Kanske max två trådar om dagen. Beskriv hur du tänkte när du började på uppgiften och visa uträkningar.
För att använda tiden så effektivt som möjligt så lös lite lätta uppgifter ibland också så du får upp ditt självförtroende.
någon mer med tankar ?
Jag gjorde så här när jag pluggade matte.
Jag hade massa tal som min lärare hade gjort som jag inte riktigt hade förstått utan skrivit av. Jag skrev av dem igen och försökte förstå ordentligt på djupet vad han gjort. Om jag inte förstod så tittade jag på teorin i boken. Sen gjorde jag om samma tal utan att titta på lösningen för att se att jag hade förstått. Om du inte har tal som din lärare har gjort så har du nog gjorda övningsuppgifter i boken innan de vanliga övningsuppgifterna. Matte är att förstå i grunden och det här sättet tyckte jag passade mig. Istället för att bara börja göra tal på tal själv utan någon förberedelse, då slutar det ofta med att man känner sig misslyckad då man inte kan, för att man inte har kunskaperna. Sett på Pluggakuten att många skriver: Vet inte alls hur jag ska börja. Så jag misstänker att personer som skriver så kastat sig på tal direkt utan tillräckliga förkunskaper.
Matte är inget man kan av sig själv då det finns så många regler och formler mm utan man måste först lära sig detta. Avsnitt för avsnitt. Du har 7 olika avsnitt, i alla fall i Matteboken.se är det 7 avsnitt. Ta ett avsnitt i taget. Se vad det finns för olika typer av tal, vad kan det finnas som de kan fråga om. Ta t ex Algebra. Vad finns det i Formelsamlingen som du ska använda. Vilka regler måste du behärska mm.
När du sen gjort ovanstående börja öva på lätta tal och se att du verkligen behärskar alla regler som t ex (-3)*(-4) = +12 annars repetera. Läs gärna Matteboken.se om du behöver repetera. Du kan söka på begrepp i boken via förstoringsglaset. Sen kan du göra svårare tal.
Sen kan du ta hjälp av Pluggakuten när du kör fast men försök själv först. Det är inte så viktigt att du gör så många tal som möjligt utan det viktiga är att du verkligen förstår talen och de olika varianterna som finns.
Vad det gäller hur man planerar så gjorde jag så att jag delade upp tiden på detta sätt:
Säg att jag har 40 dar, jag delade in 40 så jag tog 30 dar till att lära mig allt. Sen tog jag 8 dar till att repetera allt sen tog jag 2 dar att repetera allt en sista gång. För det är när man repeterar som det fastnar. Om man bara går igenom allt en endaste gång så har man kanske glömt det man lärde sig först.
Ett sista råd. Skriv alla uträkningar rätt och snyggt och lätt att följa. Många gör fel för de gör en del i huvudet och då blir det lätt slarvfel och lärare kräver att de ska kunna följa alla tankegångar. Det är också lättare att själv tänka rätt om man skriver upp allt. När det gäller geometri så gör ordentliga figurer så är det lättare att se vinklar mm.
Det här passade mig, men jag är väldigt systematisk så jag tycker om att göra allt enligt ett visst schema. Det passar kanske inte dig. Men det viktigaste i det jag skrivit är: att lära dig först vad du måste kunna för att lösa talen, på något sätt, innan du kastar dig iväg för att lösa egna tal. Då känner du dig säkrare och det blir roligare och du klarar förhoppningsvis skrivningen
wow, grymt svar. Tack så mycket, kommer verkligen hjälpa mig!