1 svar
187 visningar
hanar 185 – Fd. Medlem
Postad: 14 mar 2018 13:29

hur ska jag hitta vinklarna?

Ett basketskott har hastigheten 32 km/h när det lämnar spelarens hand 5,2 meter från korgen, 2,10 m över marken. Basketkorgen sitter 3,05 m över marken. Vilken eller vilka vinklar, i förhållande till golvet, ska skottet ha för att kunna gå i korgen?

 

tack på förhand!

foppa 280 – Fd. Medlem
Postad: 14 mar 2018 14:20

Du kommer behöva sätta upp ett samband där vinkeln, obestämd än så länge, finns med. Sedan, när du tagit fram sambanden hela vägen fram löser du ut vinkeln.

Till att börja med så kan du tänka dig att de där 32 km/h som en hastighetspil snett uppåt, med någon vinkel a mot marken (eller en horisontell linje). Hastigheten i x-led och y-led går då att räkna fram med definitionerna av cos(a) och sin(a) i rätvinkliga trianglar: 32*cos(a) och 32*sin(a), respektive. Det är vinkeln a vi är ute efter i slutändan, men för att lösa ut den och räkna ut vilken siffra som måste gömma sig där bakom för att bollen ska gå i korgen måste vi fortsätta ställa upp vilka samband som ska gälla.

Lite tips för nästa steg: med hastigheten i x-led kan man räkna ut hur lång tid det tar för bollen att nå de 5.2 meter som krävs (fortfarande för olika värden på a). Sedan kan man använda hastigheten i y-led för att ta fram hur bollen beter sig i höjdled. Här kommer gravitationens negativa acceleration in i spel som vanligt. Sedan kan man kolla vart bollen befinner sig i höjdled vid olika tidpunkter. Då vi redan vet hur lång tid det tar för bollen att komma fram till korgen för en viss vinkel a, är vi ute efter den vinkel a som gör att bollen befinner sig på "rätt" höjd (korgens höjd i förhållande till handen) just som den kommer fram till korgens position i x-led. När du skrivit ihop de sakerna är det dags att lösa ut vinkeln a och räkna ut vad det är för siffra som gömmer sig där bakom.

Svara
Close