Hur ska jag fortsätta?
Jag fattar verkligen inget av denna uppgiften. Ser inget mönster. Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig.
Tacksam för svar :)
Är 'ris' och 'ruta' variabler som du har hittat på, eller ingick de från början?
Laguna skrev:Är 'ris' och 'ruta' variabler som du har hittat på, eller ingick de från början?
ja har hittat på de efter att ha kollat på facit. men förstod inget av facit
Jaha, det går väl bra det också. Vad tycker du att de ska innehålla för värden?
Laguna skrev:Jaha, det går väl bra det också. Vad tycker du att de ska innehålla för värden?
64 rutor och 20 mg kanske (?) det känns ganska relevant :)
Mönstret är att antalet riskorn (variabeln ris
) som läggs på varje ruta fördubblas för varje ruta på schackbrädet. Antalet rutor (variabeln ruta
) på ett schackbräde är 64 så det blir 63 fördubblingar. Antalet fördubblingar kan genomföras i en programslinga för alla rutor (variabeln repetera
). Det totala antalet riskorn är summan av riskornen på samtliga 64 rutor (variabeln summa
). Sedan beräknas vikten av det totala antalet riskorn och presenteras i enheten ton.
OLindehaven skrev:Mönstret är att antalet riskorn (variabeln
ris
) som läggs på varje ruta fördubblas för varje ruta på schackbrädet. Antalet rutor (variabelnruta
) på ett schackbräde är 64 så det blir 63 fördubblingar. Antalet fördubblingar kan genomföras i en programslinga för alla rutor (variabelnrepetera
). Det totala antalet riskorn är summan av riskornen på samtliga 64 rutor (variabelnsumma
). Sedan beräknas vikten av det totala antalet riskorn och presenteras i enheten ton.
Ok tack!
förstår fram tills att det står vikt = summa * 0.02 / 1e6.
0.02 motvsrar väll 20 mg omvandlat till något? Men vad betyder 1e6? Har aldrig sett det tidigare. Tack ännu en gång!
Ja, 20 mg motsvarar 0.02
gram.
1e6
motsvarar .
0.02 / 1e6
omvandlar gram till ton.
Jag tycker absolut det borde stå i studiematerialet du har vad 1e6 betyder, precis som alla andra begrepp du använder i programmeringen. Är det en bok, föreläsningar, exempel, en webb-sida eller förväntas du slå upp allting själv?
Laguna skrev:Jag tycker absolut det borde stå i studiematerialet du har vad 1e6 betyder, precis som alla andra begrepp du använder i programmeringen. Är det en bok, föreläsningar, exempel, en webb-sida eller förväntas du slå upp allting själv?
Har inget material förutom lektionsexempel som jag kan kolla på. Dvs uppgifter som min lärare redan svarat på. Min lärare har lektion 1 gång varannan vecka, ibland spelar han in dem och ibland inte. Jag har nu ett slutprov i matte 1c på sannolikhet och lån/amortering om 2 dagar men kan inte kolla upp saker i något studiematerial eller liknande, måste alltså memorera hans lösningar. Har du tips på sidor som är bra att kolla upp? är väldigt stressad.
Här finns det mesta man behöver: https://docs.python.org/3/
Tutorial är bra, och referensdelen.
Om man förstår matematiken för att lösa problemet så kan man göra det på en programrad eller med hjälp av en räknare. Någon programslinga behövs egentligen inte men kan vara en lämplig programmeringsövning. Av de ca 150 elever som löst detta problem i min kurs så har endast två elever löst det utan programslinga. De har då även kunnat förklara varför svaret blir korrekt.
Visa spoiler
print((2**64-1)*0.02/1e6)