Hur ska jag förlänga 5/1,2 ?
Ja, hur ska jag förlänga 5/1,2?
5? 10? 100? Hur vet jag vad jag ska förlänga det med? Hur bör jag tänka?
Hej
Vad säger uppgiften? Ska du svara i bråkform eller decimalform?
Alt 1:
Alt 2:
Jag skulle säga att du vill förlänga nämnaren (1,2) så att du får ett heltal. Vilket tal ska du multiplicera 1,2 med så att det blir 12?
jonis10 skrev :Hej
Vad säger uppgiften? Ska du svara i bråkform eller decimalform?
Alt 1:
Alt 2:
Tack för ditt svar. Det är uppgift b) som jag sysslar med och högst upp på sidan står det Dividera med decimaltal.. som jag verkar ha rätt svårt för. Alt 2 så är jag med till 50/12 sen förstår jag inte vad 2 x 25 och 2 x 6 kommer ifrån. Jag ska väl räkna ut hur många 12 som får plats i 50? Eller är det fel?
Tigster skrev :Jag skulle säga att du vill förlänga nämnaren (1,2) så att du får ett heltal. Vilket tal ska du multiplicera 1,2 med så att det blir 12?
Multiplicerar jag med 10 så blir det ju 12. Men sen när jag då kommer till 50/12 så tar det lixom stopp. Hur många gånger går 1 i 5, som ju är 5 ggr.... Men svaret på detta tal börjar med 4 så då är det ju fel tänkt. Vet du vad det är som jag missar?
Om du gör som jonis10 skrev,
Nu ser vi att vi har gemensamma faktorer i täljare och nämnare (2), dessa kan förkortas bort och kvar blir
Hur många gånger går 6 i 25? Vad blir kvar?
Okej hur långt har du kommit med dom andra tre talen? Du behöver ej räkna ut bråken i decimalform. T.ex om jag har talen så ser du ändå vilka storleksordning dom kommer utan att räkna ut det i decimalform.
Det jag gör är att förenkla bråket. Om det är både är multiplikation i täljaren och nämnare kan jag stryka gemensamma faktorer i det här fallet 2. Jag kan gå samma väg tillbaka så kommer jag tillbaka ditt. Man brukar alltid förenkla ett bråk så långt som möjligt det gör det lättare att jämföra bråken med varandra.
T.ex. om jag har talet så kanske det är svårt att säga hur stort talet är direkt då kan man förenkla bråket till . Nu får man en bättre uppfattning om hur stort eller litet talet är.
peachfeliche skrev :
Hej. Tanken här är nog att träna på förnågan att förstå hur storleken på täljare och nämnare påverkar bråkets värde och på att göra uppskattningar.
I bråket 3/0,5 är nämnaren 0,5, vilket innebär att värdet är dubbelt så stort som täljaren, dvs 6.
I bråket 7/0,1 är nämnaren 0,1, vilket innebär att värdet är tio gånger så stirt som täljaren, dvs 70.
I bråket 8/0,9 är nämnaren strax under 1, vilket innebär att värdet är strax över täljarens värde, dvs lite drygt 8.
I bråket 5/1,2 är nämnaren strax över 1, vilket innebär att värdet är strax under täljarens värde, dvs lite knappt 5.
Vi behöver alltså inte beräkna alla värden utan det räcker med lite uppskattningar.