7 svar
314 visningar
peachfeliche behöver inte mer hjälp
peachfeliche 119 – Fd. Medlem
Postad: 2 nov 2017 21:03

Hur ska jag förlänga 5/1,2 ?

Ja, hur ska jag förlänga 5/1,2?

 

5? 10? 100? Hur vet jag vad jag ska förlänga det med? Hur bör jag tänka? 

jonis10 1919
Postad: 2 nov 2017 21:16 Redigerad: 2 nov 2017 21:17

Hej

Vad säger uppgiften? Ska du svara i bråkform eller decimalform?

Alt 1:

5165=51·56=256

Alt 2:

51,2=5012=2·252·6=256

Tigster 271
Postad: 2 nov 2017 21:20

Jag skulle säga att du vill förlänga nämnaren (1,2) så att du får ett heltal. Vilket tal ska du multiplicera 1,2 med så att det blir 12?

peachfeliche 119 – Fd. Medlem
Postad: 2 nov 2017 21:29
jonis10 skrev :

Hej

Vad säger uppgiften? Ska du svara i bråkform eller decimalform?

Alt 1:

5165=51·56=256

Alt 2:

51,2=5012=2·252·6=256

Tack för ditt svar. Det är uppgift b) som jag sysslar med och högst upp på sidan står det Dividera med decimaltal.. som jag verkar ha rätt svårt för. Alt 2 så är jag med till 50/12 sen förstår jag inte vad 2 x 25 och 2 x 6 kommer ifrån. Jag ska väl räkna ut hur många 12 som får plats i 50? Eller är det fel? 

peachfeliche 119 – Fd. Medlem
Postad: 2 nov 2017 21:35
Tigster skrev :

Jag skulle säga att du vill förlänga nämnaren (1,2) så att du får ett heltal. Vilket tal ska du multiplicera 1,2 med så att det blir 12?

Multiplicerar jag med 10 så blir det ju 12. Men sen när jag då kommer till 50/12 så tar det lixom stopp. Hur många gånger går 1 i 5, som ju är 5 ggr....  Men svaret på detta tal börjar med 4 så då är det ju fel tänkt. Vet du vad det är som jag missar? 

Tigster 271
Postad: 2 nov 2017 21:42 Redigerad: 2 nov 2017 21:46

Om du gör som jonis10 skrev,

5012=2*252*6

Nu ser vi att vi har gemensamma faktorer i täljare och nämnare (2), dessa kan förkortas bort och kvar blir 256

Hur många gånger går 6 i 25? Vad blir kvar?

jonis10 1919
Postad: 2 nov 2017 21:47 Redigerad: 2 nov 2017 21:51

Okej hur långt har du kommit med dom andra tre talen? Du behöver ej räkna ut bråken i decimalform. T.ex om jag har talen 589   1620    1819   54 så ser du ändå vilka storleksordning dom kommer utan att räkna ut det i decimalform.

Det jag gör är att förenkla bråket. Om det är både är multiplikation i täljaren och nämnare kan jag stryka gemensamma faktorer i det här fallet 2.  Jag kan gå samma väg tillbaka 25·26·2=5012 så kommer jag tillbaka ditt. Man brukar alltid förenkla ett bråk så långt som möjligt det gör det lättare att jämföra bråken med varandra.

T.ex. om jag har talet 1500100 så kanske det är svårt att säga hur stort talet är direkt då kan man förenkla bråket till 15·100100=15. Nu får man en bättre uppfattning om hur stort eller litet talet är.

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 2 nov 2017 22:02 Redigerad: 2 nov 2017 22:03
peachfeliche skrev :

Hej. Tanken här är nog att träna på förnågan att förstå hur storleken på täljare och nämnare påverkar bråkets värde och på att göra uppskattningar.

I bråket 3/0,5 är nämnaren 0,5, vilket innebär att värdet är dubbelt så stort som täljaren, dvs 6.

I bråket 7/0,1 är nämnaren 0,1, vilket innebär att värdet är tio gånger så stirt som täljaren, dvs 70.

I bråket 8/0,9 är nämnaren strax under 1, vilket innebär att värdet är strax över täljarens värde, dvs lite drygt 8.

I bråket 5/1,2 är nämnaren strax över 1, vilket innebär att värdet är strax under täljarens värde, dvs lite knappt 5.

Vi behöver alltså inte beräkna alla värden utan det räcker med lite uppskattningar.

Svara
Close