Hur pluggar man när man inte orkar plugga?
Jag har på sistone känt att jag inte orkar plugga, och vill helst ta en paus från alla uppgifter och prov. Men bara för att jag tar en paus, betyder inte det att plugget också tar en. Jag har en inlämning som skulle vara inne förra måndagen, som jag inte har orkat skriva på och 2 kommande prov nästa vecka. Jag måste ju såklart lämna in inlämningen och plugga inför proven, men jag orkar inte alls. Hur pluggar man när man inte orkar, har 0 motivation och en stark motvilja till att ens sätta sig ner och öppna dokumentet?
Inte lätt att svara på det. Vi tänker ofta väldigt olika. För mig är lösningen att göra en plan. Bra om man har någon att rådfråga, men som kraft ger motkraft, ger ofta även råd någon slags motståndslust. Om du väl gjort en plan och gjort prioriteringar så kanske det lossnar om du genomfört någon eller några stycken av dem.
Hoppas du kommer igång och använd pluggakuten vid behov.
Ibland när jag måste göra klart något jag dragit mig för kan det kännas som att datorn är en magnet som stöter bort mig. Så svårt att komma igång.
Som ConnyN skrev kan en plan hjälpa. Att göra planen är nästan kul eftersom det ger en känsla av att man tar tag i saker utan att göra själva det jobbiga. Men sen visar det sig ofta att planen hjälper. Man känner att man får kontroll över den närmaste tiden och vet vad man ska göra varje dag.
För själva arbetet är ett tips att bara tänka på vad du ska göra i nästa steg. Det blir mycket jobbigare om man tänker på allt på en gång. Som första steg brukar jag "duka fram" allt jag behöver och få en struktur på skrivbordet. Sen när det är klart tänker jag ut ytterligare ett steg, gärna nåt som verkar enkelt men ändå ska bockas av. Och så vidare. Genom att bara tänka på nästa steg slipper man känslan av "stort och jobbigt". Stora projekt är bara ett antal små i rad.
Sen brukar också många områden visa sig vara ganska roliga när man väl kommer in i dem. Ju mer man vet om något desto mer intressant är det.
Jag hoppas du hittar ett sätt att komma igång! Gör någon liten enkel del först!
Åh, jag önskar att det fanns något bra svar på den frågan. Jag håller med om Programmerarens kommentar om datorn. Ibland kan det hjälpa att lägga undan allt som är det minsta stimulerande – dator, telefon, mat och dryck (sånär som på ett glas vatten), husdjur, böcker, allt som är det minsta intressant – utöver skoluppgiften. Sitt gärna en stund och gör ingenting, så att du blir riktigt uttråkad, så kommer uppgiften att verka lite mer intressant. Även om du behöver datorn, börja med att arbeta utan den.
Gör en väldigt detaljerad att göra-lista, där du delar upp alla uppgifter i delar som tar max en timme att utföra, gärna kortare. Det ger lite glädje att få checka av en sak på listan, så försök maxa antalet saker du kan bocka av! Försök ta det ett steg i taget. Om du känner att det är omöjligt att öppna dokumentet, gör det till målet. Ditt första mål är att öppna dokumentet och skriva tjugo ord som är någorlunda relaterade till ämnet. Sedan är den punkten på listan klar, och då är du igång.
Hoppas det ordnar upp sig för dig! :)