Hur når man högre nivå i skrivandet och muntligt i svenskan?
Hej!
Jag vill verkligen nå ett högt betyg i svenskan men vet inte riktigt hur jag ska kunna göra det, både i muntliga och i skriftliga delen. Helt enkelt, hur når man högre nivå i skrivandet och muntligt i svenskan alltså högre betyg i Svenska 1.
Min lärare har sagt till mig att jag har kapacitet om att nå högre nivå i svenskan genom att skriva ordentligt i texterna istället för "babbel" samt att mitt språk är varierande och mycket bra. I muntliga delen går det inte så bra eftersom det är ett område jag har svårt för. Min lärare nämnde också att jag borde förbereda mig mer, kunna våga mer och vara mer engagerad under presentationerna. Vi har en muntlig presentation innan muntliga Nationellan så om det går bra på båda och jag visar en god utveckling kommer jag vara mycket lättad. Men hur ska jag göra detta möjlig?
Är tacksam för all tips, kommentar osv!
- Skriv kort och koncist - läs igenom dina meningar, alla ord som inte direkt behöver vara där -> stryk dom.
- Var tydlig med strukturen och argumenten, ex.: EU gjorde A och B, anledningarna till detta var X, Y och Z - man har dock fått kritik för Z då flera bedömare anser Ö.
Muntligt - ovan gäller, men öva, öva och öva dina texter framför spegel (om du kan/törs för någon släkting för att få input på vad som funkar och inte funkar), bli mindre manusbunden.
Vi svenskar är väldigt monotona med röst och står still. Försök bli lite mer 'amerikansk' - variera tonläge, betona vissa saker, använd pauser när publiken ska tänka till (låta saker sjunka in) osv. Du kanske kan jobba in någon gest när du presenterar? Du kan försöka googla på något som heter actiokvalitéer som försöker beskriva detta område. Titta på denna video, här har du en talare som kör fullt ös med hela paletten för att göra talet varierande och dynamiskt: https://www.youtube.com/watch?v=WI0Twlt1aek
Tipsar även om denna tråd som jag nyss skrev i om struktur: https://www.pluggakuten.se/trad/strukturerat-svar-muntligt/
Har du fått mer återkoppling på det skrivna än att det är "babbel"? Något mer konkret? Kan du ge några meningar som exempel här så vi ser om vi håller med?
Vad gäller det muntliga kan jag inte avgöra vad som egentligen är fel. Om man är dåligt förberedd kan det betyda att man är osäker och det blir pauser när man försöker komma på en röd tråd, eller också att man babblar på utan att säga så mycket, beroende på läggning. Eller något annat. Vad är det du borde våga mer? Att man viftar med kroppen mer tycker jag är oväsentligt, men läraren kanske tycker något annat.
cforsberg skrev:
- Skriv kort och koncist - läs igenom dina meningar, alla ord som inte direkt behöver vara där -> stryk dom.
- Var tydlig med strukturen och argumenten, ex.: EU gjorde A och B, anledningarna till detta var X, Y och Z - man har dock fått kritik för Z då flera bedömare anser Ö.
Muntligt - ovan gäller, men öva, öva och öva dina texter framför spegel (om du kan/törs för någon släkting för att få input på vad som funkar och inte funkar), bli mindre manusbunden.
Vi svenskar är väldigt monotona med röst och står still. Försök bli lite mer 'amerikansk' - variera tonläge, betona vissa saker, använd pauser när publiken ska tänka till (låta saker sjunka in) osv. Du kanske kan jobba in någon gest när du presenterar? Du kan försöka googla på något som heter actiokvalitéer som försöker beskriva detta område. Titta på denna video, här har du en talare som kör fullt ös med hela paletten för att göra talet varierande och dynamiskt: https://www.youtube.com/watch?v=WI0Twlt1aek
Tipsar även om denna tråd som jag nyss skrev i om struktur: https://www.pluggakuten.se/trad/strukturerat-svar-muntligt/
Tack så hemskt mycket!
Laguna skrev:Har du fått mer återkoppling på det skrivna än att det är "babbel"? Något mer konkret? Kan du ge några meningar som exempel här så vi ser om vi håller med?
Vad gäller det muntliga kan jag inte avgöra vad som egentligen är fel. Om man är dåligt förberedd kan det betyda att man är osäker och det blir pauser när man försöker komma på en röd tråd, eller också att man babblar på utan att säga så mycket, beroende på läggning. Eller något annat. Vad är det du borde våga mer? Att man viftar med kroppen mer tycker jag är oväsentligt, men läraren kanske tycker något annat.
Vi skulle göra en utredande text där man skulle ha några argument och i vissa meningar "babblade" jag istället för att argumentera. Ska nog fråga min lärare efter sportlovet vad hon menade med det.
Ett tips kan vara att se till att det du skriver är tillräckligt symmetriskt eller vad jag skall kalla det - antingen "Hur når man högre nivå i det skriftliga och det muntliga i svenskan?" eller "Hur når man högre nivå skriftligt och muntligt i svenskan?", inte någon blandning av de båda skrivsätten. (Jag kommer inte på någon bra term till "skrivandet" fast om det muntliga. "Pratandet" är lite för babbligt. "Muntandet" låter inte riktigt klokt.)