Hur mycket spelar betygen i 2an roll? Det ser inte så ljust ut..
Hej, ligger nu med ångest över hur skit denna terminen gått. Har haft noll motivation eller ork till att plugga och vi har 3 prov och inlämningar denna veckan följt av kursprov i fysik och programmering veckan efter, med extra webutvecklingsprov och inlämningar att göra. Aldrig varit så stressad i mitt liv och jag mår riktigt dåligt över hur dåliga mina betyg kommer bli.
Jag har aldrig riktigt fattat hur betygsystemet funkar. är det alla slutbetyg i 3an som räknas? om jag får E-D i ett par ämnen detta året och lägger i högre växel i 3an och toppar i princip allt då hur ser mina chanser ut? Hur var det för er och vad gör ni nu? Jag vet inte vad jag ska bli senare i livet, men går Teknik, informations och medieteknik för att vara specifik. Om ni kan ge mig lite insikt över hur meritsystemet och liknande funkar hade det uppskattats :)
Förresten har jag hört att längre kurser som fysik 1 (150p) är viktigare. Varför då?
Alla betyg spelar roll från och med 1:an till 3:an. Kurser som fysik 1 som har 150p påverkar ens meritvärde mer än vanliga 100p kurser.
Ja, alla betyg är viktiga. Däremot är betyg inte det enda sättet att komma in på en högre utbildning. Så länge du är godkänd i alla ämnen som krävs av en utbildning, kan du komma in via högskoleprovet, och för vissa utbildningar även Matte- och fysikprovet. Du kan även komplettera dina betyg via komvux. :)
RandomUsername skrev:Alla betyg spelar roll från och med 1:an till 3:an. Kurser som fysik 1 som har 150p påverkar ens meritvärde mer än vanliga 100p kurser.
Det är det här jag inte förstår med hur skolverket tänker... Hur ska man kunna förbättra sig och höja sitt betyg om man inte fick A redan första terminen? Hela högstadiet kunde jag inte höja mig i vissa betyg bara för att jag presterat dåligt första terminerna.
I högstadiet är det väl inte samma problem med att höja sig som i gymnasiet?
Anledningen till att gymnasiekurserna är upplagda på detta sätt är för att det var vanligt att gymnasieelever inte studerade ordentligt de två första åren, och sedan presterade bra sista året. Då har de (förhoppningsvis) lärt sig treans matte, men de två tidigare årens matte saknas. Tanken är helt enkelt att det ska krävas kontinuerligt bra prestationer genom hela gymnasiet, för att få bra betyg från hela gymnasiet.
Sedan är betygshets och betygsinflation (samt svårigheter att förstå kunskapskraven...) ett annat problem.