Hur många % rätt på provet för A?
Hej! funderat lite över hur många procent rätt det krävs att man har på ett prov för A? Såklart beror det på om det är E/C/A fråga men om vi säger att jag skulle få ett fel på en C fråga men resten rätt blir det B på provet då?
Nja. Vanligtvis nej, men det beror på hur provet är utformat. Inom varje uppgift finns vissa krav som kan uppfyllas. Den absoluta majoriteten av prov har uppgifter sådana att det är möjligt att visa upp samma förmågor flera gånger. Om det finns fyra frågor som testar kommunikation på C-nivå, och du har 3/4 brukar det anses som att du uppvisat säkerhet i kommunikation på C-nivå. Om det däremot bara finns en enda fråga som testar ett särskilt mål kan det bli problem. Dessutom finns det centrala innehållet som en elev ska kunna.
Summa sumarum: Spontant skulle jag säga nej, men jag föreslår att du pratar med din lärare i det aktuella ämnet, och frågar.
Smutstvätt skrev :Nja. Vanligtvis nej, men det beror på hur provet är utformat. Inom varje uppgift finns vissa krav som kan uppfyllas. Den absoluta majoriteten av prov har uppgifter sådana att det är möjligt att visa upp samma förmågor flera gånger. Om det finns fyra frågor som testar kommunikation på C-nivå, och du har 3/4 brukar det anses som att du uppvisat säkerhet i kommunikation på C-nivå. Om det däremot bara finns en enda fråga som testar ett särskilt mål kan det bli problem. Dessutom finns det centrala innehållet som en elev ska kunna.
Summa sumarum: Spontant skulle jag säga nej, men jag föreslår att du pratar med din lärare i det aktuella ämnet, och frågar.
intressant undrade lite samma!
Tillägg här: detta tycks av någon anledning inte gälla på NP i gymnasiematte, där det finns en solid gräns baserad på poäng. På ett ~60-poängsprov finns det oftast runt femton A-frågor, och en måste få minst strax över hälften av dessa för att få ett A på provet (samt en viss mängd poäng totalt). Nu är inte NP en kursprövning, men det finns nog lärare som använder denna bedömningsmetod på andra prov också. Återigen, ta upp det med den aktuella läraren. :)
Smutstvätt skrev :Tillägg här: detta tycks av någon anledning inte gälla på NP i gymnasiematte, där det finns en solid gräns baserad på poäng. På ett ~60-poängsprov finns det oftast runt femton A-frågor, och en måste få minst strax över hälften av dessa för att få ett A på provet (samt en viss mängd poäng totalt). Nu är inte NP en kursprövning, men det finns nog lärare som använder denna bedömningsmetod på andra prov också. Återigen, ta upp det med den aktuella läraren. :)
ok ska det. Vet du hur det är ifal en svart fel med en korrekt uträkning?
Om du har gjort något i stil med:
Svar: 87 N
Alltså exempelvis en felaktig avrundning i slutet, brukar de dra en poäng från svaret, men inte alla.
Här är en bedömningshänvisning för en A-fråga från NP Ma2b (2015). Om du skulle avrunda fel, eller liknande litet misstag, skulle de troligen dra det tredje A-poänget, men ge dig resten.
Smutstvätt skrev :Om du har gjort något i stil med:
Svar: 87 N
Alltså exempelvis en felaktig avrundning i slutet, brukar de dra en poäng från svaret, men inte alla.
Här är en bedömningshänvisning för en A-fråga från NP Ma2b (2015). Om du skulle avrunda fel, eller liknande litet misstag, skulle de troligen dra det tredje A-poänget, men ge dig resten.
ok!:)