Hur många olika skriftliga prov kan läraren konstruera med hänsyn till uppgifternas ordning?
En fysiklärare har tre listor med vardera 10 uppgifter. Inför ett skriftligt prov, som ska innehålla 6 uppgifter ska läraren välja 2 uppgifter från den första listan, 3 uppgifter från den andra listan, och 1 uppgift från den tredje listan. Hur många olika skriftliga prov kan läraren konstruera på detta sätt om man
a) inte tar hänsyn till uppgifternas ordning
b) tar hänsyn till uppgifternas ordning
Jag har kommit fram till att a) är
prov
Men jag förstår inte b), facit säger att man ska räkna med
54 000*6!=3,9*107
Varför det?
I det första fallet anser man att ett prov med frågorna 123456 och ett prov med frågorna 625431 är lika, i det andra fallet att de är olika.
Om man har valt ut vilken av de 54 000 kombinationerna av frågor man tänker använda, på hur många olika sätt kan man välja ordningen av de sex frågorna?
Smaragdalena skrev:I det första fallet anser man att ett prov med frågorna 123456 och ett prov med frågorna 625431 är lika, i det andra fallet att de är olika.
Om man har valt ut vilken av de 54 000 kombinationerna av frågor man tänker använda, på hur många olika sätt kan man välja ordningen av de sex frågorna?
Jag tror inte jag riktigt förstår tyvärr...
Vad är det du inte förstår?
Är du med på att det kan konstrueras många fler prov om man anser att ordningen mellan de olika frågorna spelar roll, jämfört med om man tycker att två prov är likadana om de är uppbyggda av samma frågor även om frågorna kommer i olika ordning?