Hur man ska tänka kring funktioner.
Inte fått grepp på dehär med funktioner. Försökt plugga upp matte 2 tidigare och funktioner var min största svaghet. Här är första talet med en funktion i min orienteringskurs för Ma2 och jag har svårt att lista ut vad de olika variablerna står för. Har läst studieguiden jag fått till men där tar dem inte ens upp funktioner. Minns Y = kx + m från när jag pluggat de tidigare men känns inte som det är relevant här redan. F(x) blir ju funktionen. Innebär f(-2) att för varje f så minskar något i en graf med 2? Och isåfall hur beräknar jag utöver dehär. f(-2) låter mer som ett statement än något jag kan räkna ut utan att ha en till siffra att jobba med.
När jag googlade fick jag upp dessa bilder bland annat och bara som en fråga utöver var F och X finns i grafen och var Y kommer in så undra jag hur man kan gå tillväga för att göra talen som ska representerar i en graf mindre abstrakta. Dehär med m värde och riktningskoefficienten är svårt att få en bild av i huvudet. Jag vet ju att K värdet är lutningen och m värdet är där det skär på Y axeln men ser det inte framför mig när jag ser sånna här tal.
I bilderna menar jag att jag inte förstår hur lutningen förhåller sig när -2 i en av bilderna ser mer initiellt ut som vad jag föväntat mig av +2. Jättekonstigt formulerat men någon kanske hajar.
Jättelångt post men om någon vet ett simpelt sätt att tänka kring funktioner så hade jag vart väldigt tacksam
Mvh
Obs: bilderna bytte färg vid uppladning tyvärr
Uttrycket är ett andragradsuttryck.
Det betyder att är en andrafradsfunktion.
När du oratar om k och m så tänker du på linjära funktioner av typen . Här är den oberoende variablen inte imed i något potensuttryck. Grafen till en linjär funktion utgörs av en rät linje.
En andragradsfunktion karakteriseras av att den oberoende variabeln är kvadrerad, dvs den är med i ett potensuttryck där exponenten är lika med 2. Jämför kvadratmeter .
Grafen till en andragradsfunktion är inte en rät linje utan istället en mjukt böjd kurva som kallas parabel.
Du kan läsa mer om andragradsfunktioner här.
För att repetera begreppen kring funktioner kan du läsa här.
Fortfarande fast på denna. Såhär skrev jag på A och B
A, Andragradsfunktion
B, f(-2) = -4^2
-4^2 = 16
Men sen här på C
F(x) = 32
Byter jag formel eller ska jag fortfarande bruka 2x^2
Resultatet blir ju dubbla B. Så tar jag roten ur 32 5,64... delat på två. runt 2.8284..
Så f(2.8284) = 32
Men det kan väl inte vara svaret? Jättestökiga decimaler osv.
Angående D.
Försöker skriva in formeln på denhär grafräknaren (https://www.geogebra.org/graphing) hur ska jag gå tillväga där?
Tack för hjälpen hittils!
Semlan skrev:Fortfarande fast på denna. Såhär skrev jag på A och B
A, Andragradsfunktion
Korrekt.
B, f(-2) = -4^2
-4^2 = 16
Du har fått fram rätt svar, men uträkningen är fel. Det skall vara (-4)2 = 16. Om man räknar ut -42 så har det värdet -16.
Men sen här på C
F(x) = 32
Byter jag formel eller ska jag fortfarande bruka 2x^2
Resultatet blir ju dubbla B. Så tar jag roten ur 32 5,64... delat på två. runt 2.8284..
Så f(2.8284) = 32
Men det kan väl inte vara svaret? Jättestökiga decimaler osv.
Börja med att dela med 2. När du har gjort det kan du dra roten ur båda sidor utan att få några decimaler.
Angående D.
Försöker skriva in formeln på denhär grafräknaren (https://www.geogebra.org/graphing) hur ska jag gå tillväga där?
Skriv in y=2x^2 på raden under den blå rutan.
Tack för hjälpen hittils!
"F(x) = 32
Byter jag formel eller ska jag fortfarande bruka 2x^2
Resultatet blir ju dubbla B. Så tar jag roten ur 32 5,64... delat på två. runt 2.8284..
Så f(2.8284) = 32
Men det kan väl inte vara svaret? Jättestökiga decimaler osv."
Börja med att dela med 2. När du har gjort det kan du dra roten ur båda sidor utan att få några decimaler
När jag delar med två så får jag ju roten på 16 så 4. Men dubblar jag det igen så får jag ju 8 men det är ju inte roten på 32?
B, f(-2) = -4^2
-4^2 = 16
Här blir det fel. f(-2) betyder ju att du ska stoppa in x=-2 i funktionen f(x)=2x2. Du får alltså f(-2)=2*(-2)2=2*4=8