Hur man pluggar inför ett prov!
Som många säkert har gjort (Tex mig själv), är att man har pluggat 1-2 dagar innan ett prov, och det är helt fel! Det som man har lärt sig på så kort tid, brukar man glömma bort ganska fort. Dessutom så kan inte hjärnan sortera vad som är viktig information och vad som är oviktig, eftersom det blir helt enkelt bara för mycket.
Sättet som min lärare har lärt mig hur man pluggar är som följande: Börja plugga en vecka för provet. Dela upp ditt arbete varje dag, inte för lite men inte heller för mycket. Sista dagen ska du egentligen inte hårdplugga alls, utan du ska bara repetera det du har lärt dig.
Skulle gärna vilja ha feedback på denna post. Var den hjälpsam? Dålig ? Skriv gärna ned era tankar!
/Med vänlig hälsning Cal
Börja plugga en vecka för provet/tentan.
Inte i högskolan. Där är det "lite" mer plugg.
statement skrev :Börja plugga en vecka för provet/tentan.
Inte i högskolan. Där är det "lite" mer plugg.
All right! Går fortfarande i grundskolan (Snart Gymnasiet), och vet inte så mycket om Högskolan. Men tar bort det direkt!
Du behöver inte ta bort det. Skriv bara att det är tips för personer som går i Grundskolan.
statement skrev :Du behöver inte ta bort det. Skriv bara att det är tips för personer som går i Grundskolan.
Tack!
Tips:
-Koppla ihop saker, hjärnan har ju så kallad associationsbanor.
-Se i bilder och koppla ihop fakta med bild så kommer man ihåg bättre.
-Häng med på genomgångarna på en lektion och fråga alltid om du inte förstår.
-Ta ut det viktigaste ur fakta, skriv inte rakt av lärarnas anteckningar, skriv egna ord som man själv fattar bättre och det hjälper dig också att tänka på det läraren går igenom.
-Repetera efter lektionen, inte mycket t.ex. sammanfatta allt under 2 minuter.
Zeshen skrev :Tips:
-Koppla ihop saker, hjärnan har ju så kallad associationsbanor.
-Se i bilder och koppla ihop fakta med bild så kommer man ihåg bättre.
-Häng med på genomgångarna på en lektion och fråga alltid om du inte förstår.
-Ta ut det viktigaste ur fakta, skriv inte rakt av lärarnas anteckningar, skriv egna ord som man själv fattar bättre och det hjälper dig också att tänka på det läraren går igenom.
-Repetera efter lektionen, inte mycket t.ex. sammanfatta allt under 2 minuter.
Oh tack så mycket! Det är sånna här saker som man borde skriva fast som man glömmer bort om!
/Mvh Cal
Planera tiden från det att du får uppgiften
Spara svåra saker och fråga läraren på lektionen
Kolla på instuderingsfrågor och se vad du ska kunna ex begrepp händelser
Håll din planering
scarface skrev :Planera tiden från det att du får uppgiften
Spara svåra saker och fråga läraren på lektionen
Kolla på instuderingsfrågor och se vad du ska kunna ex begrepp händelser
Håll din planering
*Tummen upp*
^Bra tips^
Två saker som är viktiga för att jag skall lyckas med ett prov:
Förstå alla koncept så att man är flexibel i sina tankegångar och enkelt kan applicera sin kunskap på nya problem.
Skriva gamla prov. Det man övar på blir man bättre på.
Självklart är skillnaden stora om vi jämnför prov i högstadiet, gymnasiet samt högskola/universitet. En sak och tänka på är att lägga upp en plan, dvs ett schema där man delar upp kursen/området i bitar. Sedan betar man av allt, detta kan såklart bero på. För mig som läser på universitet kan det tex handla om 3 månader emellan kursstart och tenta.
Gör ett genomtänkt studieschema, repetera ofta! Repetition är extemt viktigt!
Titta på kursmålen till kursen du läser, uppfyller du dem så kommer du med stor sannolikhet att klara kursen. För att vara lite mer konkret när det kommer till själva proven så skulle jag själv se till att jag kan alla uppgifter som man räknat under kursens gång, har man tillgång till äldre prov/tentor så kan man använda dessa som "test" för att se om det är någon kunskap som saknas. När man stöter på en uppgift man inte klarar redogör man för sig själv vad man inte förstår och så går man tillbaka till kapitlet och söker svar på det.
Att göra gamla prov och försöka nöta in typtal är det absolut sämsta man kan göra, om man faktiskt vill förstå någonting på djupet och inte bara syssla med sånt som någon redan löst åt en.