Hur man installerar en ljudfil
Hej alla
Jag håller på att göra ett spel på koda.nu som är mitt uppgift i programmering.
Allt går bra bara en sak och det är att jag vet inte hur man installerar en ljudfil och vart hämtar man ljudfilen för en bättre upplevelse. Skulle vara väldigt tacksam för snabb hjälp
Tack på förhand
Den här sidan visar några enkla sätt:
https://dobrian.github.io/cmp/topics/sample-recording-and-playback-with-web-audio-api/1.loading-and-playing-sound-files.html
Bygger dock på att ljudet redan ligger på internet.
<!DOCTYPE html>
<html lang="en">
<head>
<meta charset="utf-8">
<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1, shrink-to-fit=no">
</head>
<body>
<script>
const audio = new Audio("https://dobrian.github.io/cmp/topics/sample-recording-and-playback-with-web-audio-api/freejazz.wav");
audio.playbackRate = 2;
audio.loop = true;
audio.play();
</script>
</body>
</html>
Ligger filen inte på Internet och man inte har något ställe där att lägga filen på, kan man ha den lokalt på datorn och komma åt den från webbsidan genom att köra en lokal webbserver. Man kanske kan ange en lokal fil direkt med file: i stället för http:, men det är jag inte säker på.
Pröva med en base64 URI om du inte har en hoster.
Du kan generera en här: https://base64.guru/converter/encode/audio/mp3
Använd ljud
= new Audio('din base64 URI').play();
Lycka till!
Det enklaste är att lägga ljudfilen i samma katalog som du har html filen, då behövs ingen webserver etc.
Då blir det så här istället.
const audio = new Audio("freejazz.wav");
https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/API/HTMLAudioElement
SrGriffin skrev:Det enklaste är att lägga ljudfilen i samma katalog som du har html filen, då behövs ingen webserver etc.
Då blir det så här istället.
const audio = new Audio("freejazz.wav");
https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/API/HTMLAudioElement
Koden körs på koda.nu så det blir lite svårt att lägga den i samma katalog...