(Algebra) Hur löser jag denna uppgift?
(Jag vet inte hur man ska börja)
Välkommen till Pluggakuten!
Börja med 2a = 5d. Det sambandet ger både a och d. Kan du se hur?
Jag tror att 2 och 5 från a och d ska multipliceras med något som blir högre än 1 men lägre än 10.
Ska talen på båda sidorna då bli lika mycket eftersom att det finns ett likhetstecken?
chalpire skrev:Jag tror att 2 och 5 från a och d ska multipliceras med något som blir högre än 1 men lägre än 10.
Det betyder att både 2*a och 5*d ska vara ett heltal som är större än 0 men mindre än 10
Ska talen på båda sidorna då bli lika mycket eftersom att det finns ett likhetstecken?
Ja det stämmer.
En bra metod är att pröva sig fram:
- Om a är lika med 1, vad blir då d?
- Om a är lika med 2, vad blir då d?
- Kan a vara ....
- o.s.v upp till
- Om a är lika med 9, vad blir då d?
Om a är 9 är 2a= 18, det bryter redan mot att talen skulle vara 0-10, så det kan inte vara det.
1. Om a= 3 så blir väl d= 1.2
2. Om a= 4 blir d= 1.33
3. Om a= 5 blir d= 2.
Fram tills nu är prövning 3 det enda tal som fått d att bli ett heltal.
Ska jag då multiplicera 2 med 5 för att få fram 2a och 5 med 2 för att få fram 5d?
chalpire skrev:Om a är 9 är 2a= 18, det bryter redan mot att talen skulle vara 0-10, så det kan inte vara det.
Nja, det är talet a som har den begränsningen. Talet 2a får vara större än 9.
1. Om a= 3 så blir väl d= 1.2
2. Om a= 4 blir d= 1.33
3. Om a= 5 blir d= 2.
Fram tills nu är prövning 3 det enda tal som fått d att bli ett heltal.
Bra. Du har alltså sett att a = 5 ger att d = 2., vilket är godkänt.
Ska jag då multiplicera 2 med 5 för att få fram 2a och 5 med 2 för att få fram 5d?
Nej, det behövs inte, det har du redan kontrollerat.
Använd istället dina vörden på a och d i den sista ekvationen för att bestämma c.
Sedan kan du använda resultatet i första ekvationen för att bestämma b.
Jaha okej så det är a och d som gör det möjligt att lösa de andra obekanta talen.
Tack för hjälpen!
Du kan också resonera så här med 2a = 5d (utan prövning):
Eftersom högerledet är 5 gånger någonting måste också vänsterledet vara 5 gånger någonting.
Enda möjligheten är att a=5, eftersom a inte inte kan vara något annat tal i 5:ans tabell
(t ex 10 är ju för stort). Och om a=5 måste d=2.
Man kan uttrycka det så här: om 5 är faktor i höger led måste 5 också vara faktor i vänster led,
och enda möjligheten är att a=5.
Tack för hjälpen, jag förstår det bättre nu!